Banner Portal
Diferentes perspectivas no discurso de educadores de creche: uma relação com a prática de formação continuada em serviço
PDF

Palavras-chave

Linguística

Como Citar

PAULI, Sueli Cristina; TFOUNI, Leda Verdiani; FERREIRA, Maria Clotilde Rosseti. Diferentes perspectivas no discurso de educadores de creche: uma relação com a prática de formação continuada em serviço. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 39, p. 73–93, 2012. DOI: 10.20396/cel.v39i0.8636939. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8636939. Acesso em: 30 abr. 2024.

Resumo

Taking the “french” discourse analysis as reference, the aim of this work is to determine some relationships between continuous in-training of educators in day-care centers and discourse they produce about their practice. In this way, we took the perspective of analyzing some linguistic cues, specifically those referring to the determination and indetermination of the sentences’ subjects present in the educator’s discourse of two day-care centers (CI and CII), which differed by the fact of having wide in-training experience (CI), or having a non-systematic one (CII). The analysis of the corpora pointed to a preferential style among the CI educators, which consists in the linguistic indetermination of the subject of the sentence, whereas, among CII educators, there was a prevalence of the subject determination. Since the indetermination of the sentence subject is a characteristic of the scientific discourse, one can think about a relationship between continuous in-training and the allocation of places in the discourse where the subjects can speak about their practice in a distance and no-personalized way (effect of meaning which is also typical of the scientific discourse), such as happen with CI subjects. On the other hand, in CII, where the in-training is non-systematic, the greater use of linguistic marks of determination indicates that subjects can assume and commit themselves with the meanings they produce. In CI, therefore, there seems to exist a mechanism of identification with the Other’s discourse, and this effect is absent in CII, due to the absence of scientific discourse which may serve as reference, and to which the subjects might filiate themselves.

https://doi.org/10.20396/cel.v39i0.8636939
PDF

Referências

BRASIL, LEI DAS DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL DE 1990. (1990). LDB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional de 1990. São Paulo, Ed. Cortez/Ande.

BRASIL, MEC/SEF/COEDI. (1993). Política de Educação Infantil, Brasília.

BRASIL, MEC, SEF/COEDI, (1994). Por uma política de formação do profissional de Educação infantil. Brasília.

CAMPOS, M. M. (1994). "Educar e Cuidar: questões sobre o perfil do profissional de educação infantil'': In Ministério da Educação e do Desporto. Por uma política de formação do profissional de Educação infantil, Belo Horizonte, p. 32·43.

CAMPOS, M. M.: GROSBAUM, M.W.: PAHIM, R. & ROSEMBERG, F. (1987). "Profissionais de creche" In: Educação pré-escolar: desafios e alternativas. Campinas, CEDES/Papirus, p. 39-66.

DUBOIS et. al. (1978). Dicionário de linguística. São Paulo, Cultrix.

HAROCHE. C. (1992). Fazer dizer, querer dizer. São Paulo, Hucitec.

KRAMER, S. & SOUZA, S. J. (1988). Educação ou Tutela? A educação da criança de 0 a 6 anos. São Paulo, Loyola.

MILANEZ, W. (1982). Recursos de indeterminação do sujeito. Campinas, 143p. Tese de Mestrado - Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP.

ORLANDI, E. P. (1984). Segmentar ou recortar. Linguística: questões e controvérsias. Uberaba, FIUBE, p. 9-26.

ORLANDI, E. P. (1999). Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas, Pontes.

ORLANDI. E.P.; GUIMARÃES. E. & TARALLO, F. (1989). Vozes e Contrastes: Discurso na cidade e no campo. São Paulo, Cortez.

PÊCHEUX, M. (1969). Analyse automatique du discours. Paris, Dunod.

PÊCHEUX, M. (1988). Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas, Editora da UNICAMP.

PÊCHEUX, M. (1990). O Discurso: Estrutura ou acontecimento. Campinas, Pontes.

ROSSETTI FERREIRA, M.C.: OLIVEIRA, Z. M. R.; MELLO. A.M. & VITÓRIA. T. (1998). Os fazeres na educação infantil. São Paulo. Cortez.

SERRANI, S. (1984). Funcionamento discursivos da indeterminação na linguagem. Campinas. Dissertação de Mestrado - Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP. 152p.

SERRANI, S. (1986). "As construções indeterminadoras enquanto recortes macrossintáticos do discurso". Série Estudos, Uberaba. FIUBE, n° 12, p. 98-125.

TFOUNI. L. V. (1979). "A discourse analysis of Dêixis: Semantic and Pragmatic factors. in the comprehension of this, that, here and there". Santa Bárbara-CA, Dissertação de Mestrado, University of California- USA, 54p.

TFOUNI. L. V. (1988). O discurso na instituição hospitalar. Anais do 1º SIBRACEN, 1988. p. 502-512.

O periódico Cadernos de Estudos Linguísticos utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.