Banner Portal
LETRAMENTO & ALFABETIZAÇÃO COM MORADORES DE UM HOSPITAL PSIQUIÁTRICO: A ESCRITA COMO RESGATE DA SUBJETIVIDADE
PDF

Como Citar

TFOUNI, Leda Verdiani; SEIDINGER, Flávia Machado. LETRAMENTO & ALFABETIZAÇÃO COM MORADORES DE UM HOSPITAL PSIQUIÁTRICO: A ESCRITA COMO RESGATE DA SUBJETIVIDADE. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 33, 2011. DOI: 10.20396/cel.v33i0.8637094. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637094. Acesso em: 26 abr. 2024.

Resumo

This work intends to report an experience with reading and writing practices within a group of about ten chronic (male and female, aging between 39 and 68), resident-users of a mental health service in a city in São Paulo State, Brazil. All of them had previously been in-patients in a mental home hospital and were diagnosed as having different psychiatric diseases. Due both to the long term admission in a mental home, - a time during which they were abandoned to themselves - and to the
administration of drugs, their illness became chronic and their motor and cognitive functions became damaged. When this work started, these patients’ routine within the hospital did not include any reading/writing activities, and this fact had the effect of creating a radical splitting between them and the “world outside” (where literate practices are widely and extensively used within everybody’s daily routine tasks). This
lack was so marked, that some of our subjects had forgotten they knew how to read and write. We started a programmed work with literacy whose main objective was to open a space for these patients wherein they could (re)take the literate discursive practices they once knew and used. The method used was based in the socio-historical approach to literacy, which conceives reading and writing as discursive activities which only make sense when they are embedded in social practices. Also, since what is written is supposed always to be read by the other(s), literacy is also conceived as an intersubjective activity. This work lasted 6 months, with two 1 hour sessions per week.
When we left the hospital, the patients had a different attitude towards writing: they became aware, first, that they could use it as a bridge between them and distant people; second, that it could be used to help them organize their daily routine within the hospital, and finally, that it permitted them to talk about their personal feelings.
https://doi.org/10.20396/cel.v33i0.8637094
PDF

Referências

DOR, J. 1992. A Metáfora Paterna como “encruzilhada estrutural” da Subjetividade. In: J.Dor. Introdução à Leitura de Lacan - o inconsciente estruturado como uma linguagem. Porto Alegre, RS. 3. ed.: Artes Médicas, 69-134.

FERREIRO & TEBEROSKY. 1986. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 156-166.

FREIRE, P. 1980. A Práxis da Libertação. In: P. Freire. Conscientização. SP: Ed Morais.

GOFFMAN, E. 1988. Estigma - notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. RJ: Editora Guanabara.

GOLDBERG, J. 1996a. A Clínica da Psicose- um projeto na rede pública. RJ. 2. ed.: Editora Te Corá/Instituto Franco Basaglia.

______. 1996b. Avanços e impasses das novas experiências em Saúde Mental. Comunicação pessoal; conferência apresentada no Ciclo de Debates “Além da Queda dos Muros Manicomiais”, outubro/ Campinas, SP.

LACAN, J. 1987. De una cuestión preliminar a todo tratamiento posible de la Psicosis. In: Lacan, J. Escritos. Buenos Aires: Siglo Veinteuno, 513-564.

______. 1988. O Seminário - Livro 3 - As Psicoses. RJ: Jorge Zahar Editor Ltda.

______. 1992. O Seminário - Livro 2 - O eu na Teoria de Freud e na Técnica da Psicanálise. RJ. 3. ed.: Jorge Zahar Editor Ltda, 121-324.

ORLANDI, E.P. 1996a. Tipologia do Discurso e Regras Conversacionais. in: E.P. Orlandi. A Linguagem e seu Funcionamento. Campinas, SP. 4.ed.: Pontes Editores, 149-175.

______. 1996b. O Sentido dominante: A Literalidade como produto da história. In: E.P. Orlandi. A Linguagem e seu Funcionamento. Campinas, SP. 4. ed.: Pontes Editores, 135-147.

SEIDINGER, F.M. 1996. Fala na Psicose: Suplência e Sentido. Trabalho apresentado na 1ª. Jornada Inter-Cartéis do Pólo Ribeirão Preto da Seção São Paulo da Escola Brasileira de Psicanálise. jun/96, Ribeirão Preto, SP.

SKÁRMETA, A. 1996. O Carteiro e o Poeta. Rio de Janeiro, Ed. Record.

TFOUNI, L.V. 1988. Adultos não-Alfabetizados: O Avesso do Avesso. Campinas, SP: Pontes Editores.1996.

______. 1994. A escrita: remédio ou veneno? In: Azevedo, M.A. & Marques (org.). Alfabetização hoje. São Paulo, Editora Cortez, 51-69.

______. 1995a. Escrita, Alfabetização e Letramento. In: L.V.Tfouni. Letramento e Alfabetização. SP: Editora Cortez, 9-28.

______. 1995b. Letramento e Atividade Discursiva. In: L.V.Tfouni. Letramento e Alfabetização. SP: Editora Cortez, 64-85.

______. 1996a. A escolaridade é um critério adequado para avaliar o grau de letramento nos países de Terceiro Mundo? Trabalho apresentado em simpósio durante o Congresso Internacional da AILA, Jyväskylä, Finlândia.

______. 1996b. Letramento e Alfabetização de Adultos. Trabalho apresentado em mesa redonda - Reunião da ANPOLL, João Pessoa, PB.

VIGOTSKY, L. 1984. A formação social da mente. SP: Editora Martins Fontes.

O periódico Cadernos de Estudos Linguísticos utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.