Banner Portal
Relação entre produção e percepção de fala: coerência com o parâmetro fonético-acústico
PDF

Palavras-chave

Auditory Perception. Speech Production. Language.

Como Citar

BERTI, Larissa Cristina. Relação entre produção e percepção de fala: coerência com o parâmetro fonético-acústico. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 50, n. 1, p. 45–68, 2011. DOI: 10.20396/cel.v50i1.8637238. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637238. Acesso em: 26 abr. 2024.

Resumo

The present study investigates the perceptual consequences of the presence of categorical productions and phonic gradients and also tries to provide an understanding of the relationship between speech production and perception. Thirty five subjects, divided in three groups (adults, children with and without phonological disorders), participated in an identification experiment, which used typical stimuli (categorical productions of /s/ and /+”/) and intermediate stimuli (gradient productions of /s/ and /+”/). Typical stimuli and intermediate stimuli were perceived by all the subjects. Interestingly, children with phonological disorders identified the stimulus, behaving just as the other groups, contrary to what has been reported in the literature. The results suggest that there is an intrinsic relationship between speech production and perception. We propose, then, that the dynamical nature of speech production must be taken into account and, by implication, a dynamical model of development in the studies related to the production and perception of phonic contrast must be adopted.

https://doi.org/10.20396/cel.v50i1.8637238
PDF

Referências

ALBANO, E. C. (1990). Da fala à linguagem tocando de ouvido. São Paulo: Martins Fontes.

ALBANO, E. C. (2001). O gesto e suas bordas: para uma fonologia acústico-articulatória do português brasileiro. Campinas: Mercado de Letras.

AUNGST, L. F. e I. V. FRICK. (1974). “Auditory Discriminability and Consistency of Articulation of /r/ ”, in: J. Speech Hear. Disord. 29, pp.76-85.

BERTI, L. C. (2004). “Gradiência na produção de fricativas coronais desvozeadas em crianças com e sem problemas de produção de fala: indício de uma construção do sistema fonológico”. Texto apresentado na Reunião Plenária do Projeto Temático Integrando Parâmetros Contínuos e Discretos em Modelos do Conhecimento Fônico e Lexical. Campinas, 1º-3 de dezembro.

BERTI, L. C. (2005). “Gradiência na produção de fricativas coronais desvozeadas em crianças com e sem problemas de produção de fala: indício de uma construção do sistema fonológico”, in: P. PAGNI (org.), Universidade e contemporaneidade: do conhecimento e formação profissional – coletânea de textos do VI Simpósio em Filosofia e Ciência. Marília: FFC/Marília/UNESP – Comissão Permanente de Publicações. CD-ROM. ISBN 858673828-X.

BERTI, L. C. (2006). Aquisição incompleta do contraste entre /s/ e /ƒ/ em crianças falantes do português brasileiro. Tese de doutorado. Campinas/SP: IEL/Unicamp. (Inédita).

BOERSMA, P.; WEENINK, D. Praat: doing phonetics by computer (Versão 4.2.28) [Programa de computador]. Compilado de http://www.praat.org/ em setembro de 2005.

BORDEN, G. J.; K. S. HARRIS; J. R. LAWRENCE. (1994). Speech Science Primer. Physiology, Acoustics, and perception of Speech. Baltimore: Williams & Wilkins, 3ª edição.

FANT, G. (1967). “Auditory Patterns of Speech”, in: W. WATHEN-DUNN (org.), Models for the Perception of Speech and Visual Form Cambridge, Mass.: M.I.T. Press, pp. 111-125.

FOWLER, C. (1986). “An event approach to the study of speech perception”, in: Journal of Phonetics,14, pp. 3-28.

FOWLER, C. (1996). “Listeners do hear sounds, not tongues”, in: The Journal of the Acoustical Society of America, 99 (3), pp. 1730-1741.

GAMA, A. (1989). Fala e ação no cuidado materno ao bebê. Dissertação de mestrado inédita. Campinas: IEL-Unicamp.

GERRITS, E. (2001). The categorisation of speech sounds by adults and children. A study of the categorical perception hypothesis and the developmental weighting of acoustic speech cues. Tese de doutorado inédita. Utrecht University, The Netherlands, LOT series, 42.

GERRITS, E. e M. E. H. SCHOUTEN. (2004). “Categorical perception depends on the discrimination task”, in: Perception and Psychophysics, 6, pp. 363-378.

GOLDSTEIN, L. e C. FOWLER. (2003). “Articulatory phonology: A phonology for public language use”, in: N. O. SCHILLER e A. MEYER (orgs.), Phonetics and Phonology in Language Comprehension and Production: Differences and Similarities. Berlim: Mouton de Gruyter, pp. 159-207.

GIERUT, J. A. (1989). “Maximal Opposition Approach to Phonological Treatment”, in: Journal of Speech and Hearing Disorders, pp. 54-59.

HODSON, B. W. e E. P. PADEN. (1991). Targeting Intelligible Speech: a phonological approach to remediation. Austin, Texas: Pro-Ed., 2ª edição.

KENT, R. (1998). The Speech Sciences. University of Stirling: Published by Thomson Delmar.

LEVY, I. (1993). Uma outra face da nau dos insensatos: a dificuldade de vozear obstruintes em crianças de idade escolar. Tese de doutorado inédita, Campinas: IEL-Unicamp.

LIBERMAN, A. M.; F. S. COOPER; D. S. SHANKWEILER e M. STUDDERT-KENNEDY. (1967). “Perception of the Speech Code”, in: Psychol. Rev. 74, pp. 431-461.

LIBERMAN, A. M. e I. G. MATTINGLY. (1985). “The Motor Theory of Speech Perception Revised”, in: Cognition, 21, pp.1-36.

LOCKE, J. L. e K. J. KUTZ. (1975). “Memory for Speech and Speech for Memory”, in: J. Speech Hear. Res. 18, pp. 176-191.

MCREYNALDS, L. V.; J. KOHN e G. C. WILLIAMS. (1975). “Articulatory-Defective Children’s Discrimination of their production Errors”, in: J. Speech Hear. Disord. 40, pp. 327-338.

MORTON, J. e D. E. BROADBENT. (1967). “Passive versus Active Recognition Models or Is Homunculus Really Necessary?”, in: W. WATHEN-DUNN (org.), Models for the Perception of Speech and Visual Form.Cambridge, Mass.: M.I.T. Press, pp. 103-110.

MOTA, H. B. (2001). Terapia Fonoaudiológica para os Desvios Fonológicos. Rio de Janeiro: Revinter.

MOWREY, R. A. e I. R. MACKAY. (1990). “Phonological primitives: Electromyographic speech error evidence”, in: Journal of the Acoustical Society of America, 88 (3), pp. 1299-1312.

NAVAS, A. L. G. P. (2001). “Um enfoque dinâmico no estudo de erros de fala”, in: Anais do 2º Congresso Internacional da ABRALIN.

POUPLIER, M. e L. GOLDSTEIN. (2005). “Asymmetries in the perception of speech production errors”, in: Journal of Phonetics,33, pp. 47-75.

SCHOUTEN, M. E. H.; E. GERRITS. e A. VAN HESSEN. (2003). “The end of categorical perception as we know it”, in: Speech Communication, 41, pp. 71-80.

SHADLE, C. H.; S. J. MAIR; J. N. CARTER e N. MILLNER. (1995). “The effect of vowel context on acoustic characteristics of [c,x]”, in: Technical Report, University of Southampton.

STEVENS, K. N. e S. E. BLUMSTEIN. (1978). “Invariant Cues for Place of Articulation in Stop Consonants”, in: J. Acoust. Soc. Amer. 64, pp.1358-1368.

WERTZNER, H. F. (2003). “Procedimentos de avaliação e tratamento no distúrbio fonológico”, in: S. C. O. LIMONGI (org.), Fonoaudiologia Informação para Formação. Procedimentos Terapêuticos em Linguagem. Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan, pp. 13-26.

YAVAS, M. S. et alli. (1992). Avaliação fonológica da criança: reeducação e terapia. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas.

O periódico Cadernos de Estudos Linguísticos utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.