Resumo
This paper retakes previous works on the topic and its development (Aquino, 1991; Fávero, 1993), the relevance of questions and answers in the discursive organization (Fávero, Andrade and Aquino, 1996; Fávero and Andrade, 1998; Fávero and Aquino, 1998, Fávero, 2001), in corpus constituted by spontaneous conversations, materials of project NURC, and printed or TV interviews. The objective is to examine the textual-interactive organization starting from three fundamental points: the discursive topic and its organization in the dialogical pair P-R, the topical movement in specific questions and the use of the digression as discursive strategy in the topical movement.Referências
ANDRADE, M. L. C. V. O. (2001). Relevância e contexto:o uso de digressões na língua falada. São Paulo: Humanitas/FAPESP.
AQUINO, Z. G. O. de (1991) A mudança de tópico no discurso oral dialogado. Dissertação de mestrado, PUC/ SP. DASCAL, M.; KATRIEL, T. (1979) Digression a study in conversational coherence. In: Petofi, J. S. (ed.) Text vs. sentence, Hamburg, Buske, vol. 29, p. 76-95.
FÁVERO, L. L. (1993). O tópico discursivo. In: Preti, Dino (org.) Análise de textos orais. São Paulo: Humanitas, p. 33-54.
FÁVERO, L. L. (2000).A entrevista na fala e na escrita. In: Preti, Dino (org.) Fala e escrita em questão. São Paulo: Humanitas, p. 79-97.
FÁVERO, L. L.; ANDRADE, M. L. C. V. O.; AQUINO, Z. G. O. (1996). Perguntas e respostas como mecanismos de coesão e coerência no texto falado. In: Castilho, Ataliba T. de e Basílio, Margarida (Orgs.) Gramática do Português Falado – Volume IV Estudos Descritivos. Campinas: Editora da Unicamp/ FAPESP, p. 473-508
FÁVERO, L. L.; ANDRADE, M. L. C. V. O. (1998) Os processos de representação da imagem pública nas entrevistas. In: Preti, Dino (Org.) Estudos de língua falada – variações e confrontos. São Paulo: Humanitas, p. 153-177.
FÁVERO, L. L.; AQUINO, Z. G. O. (1998). As perguntas na organização das entrevistas. Revista da ANPOLL, no. 4, São Paulo: Humanitas, p. 121-136.
GAULMYN, M.-M. (1991). La question dans tous ces états.In: KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine. (Org.) La question. Lyon: Presses Universitaire.de Lyon 295-322.
HALLIDAY, M. A. K.(1989) Part A. In: Halliday, Michael. A. K. e Hasan, Ruqaia. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Series Editor: Frances Christie, Oxford: Oxford Universit Press.
HASAN, R. (1989) Part B. In: Halliday, Michael. A. K. e Hasan, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Series Editor: Frances Christie, Oxford: Oxford Universit Press.
HOEY, M. (2004) Textual interaction An introduction to written discourse analysis. London: Routledge.
IBAÑEZ, R. (1998) El contexto del evento verbal. In: Atas do IX Congresso Internacional da ALFAL (agosto de 1990) - vol. IV Comunicações. Campinas: IEL – UNICAMP, p. 353-365.
KERBRAT-ORECCHIONI,C. (1990). Les intérations verbales. Paris: Armand Collin.
MOISÉS, M. (1978) Dicionário de termos literários. 2.ed., São Paulo: Cultrix.
STENSTRÖM, A.-B. (1984) Questions and responses in English conversation. Sweden: Liber Förlag.
FONTES
ANDRADE, M. L. C. V. O. (1998). Digressão e configuração contextual: a manifestação da relevânciaRelatório para estágio probatório – Corpus. São Paulo: Universidade de São Paulo.
CALLOU, D. (Org.) (1991)A linguagem falada culta na cidade do Rio de Janeiro: Elocuções formais. Rio de Janeiro:UFRJ/FUJB.v.1.
CASTILHO, A. T. de; PRETI, D. (Org.) (1987) A linguagem falada culta na cidade de São Paulo: Diálogos entre dois informantes. São Paulo: T.A.Queiroz/FAPESP, vol. II.
PRETI, D.; URBANO, H. (Org.) (1988). A linguagem falada culta na cidade de São Paulo: Diálogos entre informante e documentador. São Paulo:T.A.Queiroz /FAPESP, vol. III.
Revista Cláudia. São Paulo: Editora Abril, novembro de 1999.
Revista Nossa História. São Paulo: Editora Vera Cruz, agosto de 2005.
Revista Veja. São Paulo: Editora Abril, 13 de outubro de 1999.
Revista Veja. São Paulo: Editora Abril, 22 de março de 2006.
O periódico Cadernos de Estudos Linguísticos utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.