Banner Portal
DIGRESSÃO E RELEVÂNCIA CONVERSACIONAL
PDF

Como Citar

KOCH, Ingedore Grünfield Villaça. DIGRESSÃO E RELEVÂNCIA CONVERSACIONAL. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 37, p. 81–91, 2012. DOI: 10.20396/cel.v37i0.8636932. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8636932. Acesso em: 19 abr. 2024.

Resumo

In this paper, I argue that digressions,  which are extremely frequent in spoken texts, not only are not disruptive of coherence, but, in fact, in virtue of being determeined by the principle of converstional relevance, play a salient role in the construction of coherence in face-to-face interactions.
https://doi.org/10.20396/cel.v37i0.8636932
PDF

Referências

BLASS, R. 1990. Relevance relations in discourse. Cambridge: Cambrige Univerity Press.

BROWN, G. & G. YULE. 1983. Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.

BUBLITZ, W. 1988. Supportive Fellow-Speakers and Cooperative Conversations. Amsterdã: John Benjamins.

DASCAL, M. & T. KATRIEL. 1979. "Digressions: a study in conversational coherence". In: J.S.PETÓFI (ed.), Text vs. Sentence. Hamburgo: Buske, vol. 29: 76-95.

FRANK, D. 1980. Grammatik und Konversation. Konnigstein: Scriptor.

GIORA, R. 1985. 'Notes towards a theory of text coherence. Poetics Today 4:699-715.

JEFFERSON, G. 1972. ''Side Sequences". IN: D. SUDNOW (ed.), Studies in Social Interaction. Nova Iorque: Collier, 294-338.

JUBRAN, C.S.; KOCH, I. V.; URBANO, H.; FÁVERO, L.L; RISSO, M. 1993. "Organização tópica da conversação". In. ILARI, R. (org.), Gramática do Português Falado, vol. II: Os níveis de análise linguística, Campinas: Edunicamp/Fapesp: 357-479.

KOCH, I.G.V. & L.C. TRAVAGLIA. 1989. Texto e Coerência. São Paulo: Cortez.

MARCUSCHI, L.A. 1986. Análise da Conversação. São Paulo: Ática.

REINHARDT, T. 1980. "Conditions for text coherence". Poetics Today 4: 161-180.

SCHUTZ, A. 1970. Reflections on the Problem of Relevance. New Haven: Yale Univ. Press.

SPERBER, D. & D. WILSON. 1986. Relevance: communication and cognition. Oxford: Blackwell.

O periódico Cadernos de Estudos Linguísticos utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.