Banner Portal
Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas
PDF

Palavras-chave

Linguística.

Como Citar

CAFIERO, Delaine. Compreensão de descrições definidas e de anáforas associativas. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 45, p. 133–144, 2011. DOI: 10.20396/cel.v45i0.8637023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637023. Acesso em: 26 abr. 2024.

Resumo

In this study, we observe how children and adults build thematic continuity when reading expositive texts of scientific diffusion. We deal with the interference of both reading experience and definite noun phrases organization in achieving reading comprehension. It is our intention to answer questions such as: to what extent do definite noun phrases and associative anaphora interfere in reading, making information processing a more complex activity? Following Marcuschi e Koch, 1998; Marcuschi, 1998; Koch, 1998; Koch, 2000 e 2002; Apothéloz e Reichler-Béguelin, 1995; Mondada e Dubois, 1995, we consider that the activity of constructing reference is a discursive one and that the referents of anaphoric expressions are built by the cognitive-discursive action of subjects in communicative situations.
https://doi.org/10.20396/cel.v45i0.8637023
PDF

Referências

APOTHÉLOZ, D. Nominalisations, référents clandestins et anaphores atypiques. In: BERRENDONNER, A & R-BÉGUELIN, M-J (ed.) Du syntagme nominal aux objets-de-discours. Tranel, 1995, 23, p. 143-173.

APOTHÉLOZ, D.; REICHLER-BÉGUELIN, M-J. Construction de la référence et stratégies de désignation. In: BERRENDONNDER, A & R-BÉGUELIN, M-J (ed.) Du syntagme nominal aux objets-de-discours. Tranel, 1995, 23, p. 227-271.

GARNHAM, A. Understanding anaphora. In: AW.ELLIS (ed.). Progress in the psychology of language. Hillsdale, NJ: L. Erlbaum, 1987. V. 3.

JOHNSON-LAIRD P. N. Mental models. Cambridge, Massachusetts: Harvard, University Press, 1983.

KOCH, I. G. V. A construção discursiva da referência. Campinas: IEL, Unicamp, 2000. mimeo.

KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.

KOCH, I. G. V. O texto e a construção dos sentidos. 2ªed. São Paulo: Contexto, 1998. (1ª ed. 1997).

KOCH, I. G. V. A referenciação textual como estratégia cognitiva interacional. Unicamp/CNPQ, 1998 mimeo.

MARCUSCHI, L. A; KOCH, I. G. V. Estratégias de referenciação e progressão referencial na língua falada. In: ABAURRE, M. B. (org.) Gramática do português falado. v. VIII. Campinas: Ed. da Unicamp/Fapesp, 1998. (no prelo).

MARCUSCHI, L. A. Exercícios de compreensão ou copiação nos manuais de ensino de língua?. Em Aberto. Brasília, ano 16, nº. 69, jan./mar. 1996.

MARCUSCHI, L. A. Aspectos da progressão referencial na fala e na escrita no português brasileiro. Texto apresentado no Colóquio Internacional A investigação do Português em África, Ásia, América e Europa: Balanço e perspectivas. Berlim, p.23-25, 1998. Mimeo.

MONDADA, L.; DUBOIS, D. Construction des objets du discours et catégorisation: une approche des processus de référenciation. In. BERRENDONNDER, A & R-BÉGUELIN, M-J (ed.) Du syntagme nominal aux objets-de-discours. Tranel, 1995. p. 273-302.

POSSENTI, S. A leitura errada existe. Estudos Lingüísticos, Anais de Seminários do GEL XIX. Bauru: Unesp., 1990. 558-564.

TREZZI, H. Zero Hora, 10.07.91, p. 16.

van DIJK. T. Cognitive context models and discourse. 1995. Disponível em: http:/www.letuva.nl/~teun. To be published. In: Maxim Stamenov, cognition and consciousness. Amsterdam: Benjamin, 1997.

van DIJK. T. A. KINTSCH, W. Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press. 1983.

ZERO HORA CADERNO VIDA – 7/07/92 - P.4

O periódico Cadernos de Estudos Linguísticos utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.