Banner Portal
QUESTÕES ATUAIS DA AQUISIÇÃO DE LI NA PERSPECTIVA DA TEORIA DE PRINCÍPIOS E PARÂMETROS
PDF (Português (Brasil))

How to Cite

KATO, Mary Aizawa. QUESTÕES ATUAIS DA AQUISIÇÃO DE LI NA PERSPECTIVA DA TEORIA DE PRINCÍPIOS E PARÂMETROS. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 36, 2011. DOI: 10.20396/cel.v36i0.8637102. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637102. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

A teoria sintática, na perspectiva de Princípios e Parâmetros (P&P), vem sofrendo modificações desde sua proposição em 1981 e a conseqüência dessas modificações é sentida também nos estudos e questões sobre a aquisição/desenvolvimento do saber sintático na criança. Nestas palavras de abertura do “Workshop de Gramática e Aquisição” descrevo, em linhas gerais, as tendências observadas nessa área e também as minhas inquietações pessoais.
https://doi.org/10.20396/cel.v36i0.8637102
PDF (Português (Brasil))

References

BLOOM, P. (1993) Grammatical continuity and language development:the case of subjectless sentences. Linguistic Inquiry, 24,4:721-34.

CHOMSKY, N. (1981) Lectures on Government and Binding. Dordrecht:Foris.

______ (1986) Knowledge of Language.

______ (1987) On the nature, use and aquisition of language. Kioto Lectures I, ms.

______ (1991)Some notes on economy of derivation and representation. In R.Freidin (ed) Principles and parameters of Comparative Grammar.Cambridge, Mass: The MIT Press.

______ (1993)A minimalist program for linguistic theory. In: K.Hale & J Keyser (eds) View from Building 20:Essays in Linguistics in Honor of Sylvain Bromberger. Cambridge, Mass:The MIT Press.

______ (1995) The Minimalist Program. Cambridge, Mass.: The MIT Press.

GALVES, Ch. (1995) Princípios, Parâmetros e Aquisição da linguagem. Cadernos de Estudos Lingüísticos,29:137-152.

______ e A. GALVES (1998) The role of prosody in language change and language acquisition

GUILFOYLE, E. & M.NOONAN (1988) Functional categories and language acquisition. Montreal: McGill University, ms.

HYAMS, N. (1986) Language Acquisition and the Theory of parameters, Dordrecht: Reidel.

______ & K. WEXLER (1993) On the grammatical basis of null subjects in child language. LI, 24; 421-459.

KATO, M.A. (1994) Raízes não-finitas na criança e a construção do sujeito. Cadernos de Estudos Lingüísticos,29: 119-136.

______ (1995) Sintaxe e aquisição na teoria de princípios e parâmetros. Letras de Hoje, 102: 57-74.

______ (no prelo) Strong pronouns, weak pronominals and the null subject parameter. PROBUS, a publicar.

LEBEAUX, D. (1988) Language Acquisition and the Form of the Grammar. University of Massachusetts: PH.D. Dissertation.

MIOTO, Carlos (1995) A gramática gerativa e aquisição da linguagem. Letras de Hoje, 102:75-82.

PINKER, S. (1994) The Language Instinct: how the mind creates language. New York: William Morrow and Co.

RADFORD, A. (1990) Syntactic Theory and the Acquisition of English Syntax, London: Basil Blackwell.

WATANABE, A. (1994) Triggers in the extended split INFL hypothesis. Studia Linguistica 48(2):156-178.

The journal CADERNOS DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS is granted all the copyright related to the published works. The originals will not be returned. By virtue of being part of this public access journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications

Downloads

Download data is not yet available.