Banner Portal
Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Discursive genres
Orality
Didactic books

How to Cite

STORTO, Letícia Jovelina; BRAIT, Beth. Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 62, n. 00, p. e020015, 2020. DOI: 10.20396/cel.v62i0.8656922. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this study, the objective is to analyze the work with oral discursive genres in Portuguese language textbooks, in order to verify how they are treated and how the oral textual production activities are directed. As corpus, we analyze a collection of textbooks. The materials observed were approved by the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (BRASIL, 2018, 2017). We noticed that the analyzed collection shows concern with the oral one, but still it lacks adequate and coherent theoretical base for the work with the orality in the classroom.

https://doi.org/10.20396/cel.v62i0.8656922
PDF (Português (Brasil))

References

ADAM, Jean-Michel. Le texte et ses composantes: théorie d'ensemble des plans d'organisation. Presses Universitaires de Franche-Comté, 1993.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; notas da edição russa de Serguei Botcharov. 2.reimpressão. São Paulo: Editora 34, [2016] 2019.

BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance I: a estilística. Tradução, prefácio, notas e glossário de Paulo Bezerra; organização da edição russa de Serguei Botcharov e Vadim Kójinov. São Paulo: Editora 34, 2015.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de estilística no ensino da língua. Tradução, posfácio e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Apresentação de Beth Brait. São Paulo: Editora 34, 2013.

BRAIT, Beth. O conceito de estilo em Bakhtin: dimensão teórica e prática. Disponível em: http://s3images.coroflot.com/user_files/individual_files/300336_SYpIFll91l9AlN1U9PfecIDUk.pdf. Acesso em: ago. 2020.

BRAIT, Beth; PISTORI, Maria Helena Cruz. A produtividade do conceito de gênero em Bakhtin e o Círculo. Alfa: Revista de Linguística (UNESP. Online), v. 56, p. 371-401, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: MEC/SEF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: maio 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia PNLD 2018. Portaria nº 62, de 1º- de agosto de 2017. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-livro-didatico/item/11148-guia-pnld-2018. Acesso em: jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Portaria nº 62, de 1º- de agosto de 2017. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-livro-didatico/item/11148-guia-pnld-2018. Acesso em: jun. 2019.

BRASIL. Programa Nacional do Livro Didático. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/guia-do-livro-didatico/. Acesso em: jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

FÁVERO, Leonor Lopes; ANDRADE, Maria Lúcia da Cunha Victório de Oliveira; AQUINO, Zilda Gaspar Oliveira de. Oralidade e escrita: perspectivas para o ensino de língua materna. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2007.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GOMES-SANTOS, Sandoval Nonato. A exposição oral: nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2012.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas 2003.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2007.

MARCUSCHI, Luiz Antônio; DIONISIO, Angela Paiva. Princípios gerais para o tratamento das relações entre a fala e a escrita. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; DIONISIO, Angela Paiva. Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p.13-30.

MEDVIÉDEV, Pável Nikoláievitch. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2012.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Diretrizes curriculares da educação básica: língua portuguesa. Curitiba: SEED, 2008.

RODRIGUES, Ângela Cecília Souza. Língua falada e língua escrita. In: PRETI, Dino (Org.). Análise de textos orais. 3.ed. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 1997, p.13-32.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikoláievitch. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2.ed. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Cadernos de Estudos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.