Banner Portal
Teachers, media and state
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Representation
Teacher
Critical Discourse Analysis

How to Cite

CORREIA, Karen Cristiny de Andrade; CARMO, Cláudio Márcio do. Teachers, media and state: representations around the teaching figure in the 2015 demonstrations in Paraná. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 62, n. 00, p. e020027, 2020. DOI: 10.20396/cel.v62i00.8657986. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8657986. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The present work aims to analyze the representations built about the demonstrations that took place in Paraná in April 2015 and its participants, teachers and police. The focus is on how representations are constructed about the teacher, in an attempt to understand if they are indicative of the devaluation that affects this professional category. It will be analyzed lexical choices in online news from three newspapers: Estadão, G1 and Uol. Thus, we seek to identify which ideologies permeate the discourses of these media, assuming that the media can influence the opinions and the constructions of the reality of the population as a whole. For that, we use Norman Fairclough's Critical Discourse Analysis as a theoretical-methodological tool. The focus is on the way as representations are constructed about the teacher, in an attempt to understand how this professional is currently seen. The analysis showed that, in the three news portals, the naturalization of police violence is reinforced, as well as the negative view attributed to demonstrations and strikes mobilized by teachers. In this sense, the work also shows contradictions around the figure of the teacher, praised in advertising campaigns and, at the same time, devalued in so many aspects.

https://doi.org/10.20396/cel.v62i00.8657986
PDF (Português (Brasil))

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e Aparelhos Ideológicos de Estado (Notas para uma investigação). In: ZIZEK, S. (Org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, [1970]1996. p. 105-142.

CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, F. Discourse in late modernity: rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.

CARMO, C. M.. Grupos minoritários, grupos vulneráveis e o problema da (in)tolerância: uma relação linguístico-discursiva e ideológica entre o desrespeito e a manifestação do ódio no contexto brasileiro. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, v. 64, p. 201-223, 2016.

CARMO, C. M.. Sobre (multi)letramento: para uma leitura crítica de mundo contra o ódio e a discriminação. In: Sousa, R. E. S. (Org.). Linguagem como instrumento para (re)(d)(escre)(ver) o mundo: gêneros textuais/discursivos e processos semióticos multimodais. 1ed.Rio de Janeiro: Mares Editores, 2017, v. 1, p. 278-304.

CORREIA, K. C. A. "Na prática, a teoria é outra", uma análise discursiva sobre a responsabilidade social do professor de português da educação básica. Dissertação (Mestrado em Letras: Teoria Literária e Crítica da Cultura), Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), 2017.

ELISEU, T. A. F. O impeachment e Dilma Rousseff: uma análise das representações sociais projetadas em editoriais do Jornal Folha de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Letras: Teoria Literária e Crítica da Cultura), Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), 2017.

FAIRCLOUGH, N. Language and Ideology. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 17, jan./jun. 1991, p. 113-131.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Tradução de Izabel Magalhães. Brasília: Editora UnB, 2001a.

FAIRCLOUGH, N. Critical discourse analysis as a method in social scientific research. In: WODAK, R.; MEYER, M. Methods of critical discourse analysis. London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications, 2001b. p. 121-138.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. London. Routledge, 2003.

FOWLER, R. Sobre a linguística crítica. Linguagem em (dis)curso, Tubarão, v. 4. nº especial, p. 207-222. [1996]2004.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

KRUPPA, S. O movimento dos professores em São Paulo: o sindicalismo no serviço público, o Estado como patrão. Dissertação (Mestrado em Educação), USP, São Paulo, 1994.

OLIVEIRA, A. Regionalismos brasileiros: a questão da distribuição geográfica. In: OLIVEIRA, A.; ISQUIERDO, A. As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. Campo Grande: UFMS, 2001, p. 109-117.

RASÊRA, M. Jornalismo digital: do boom aos dias atuais. Uma reflexão sobre a necessidade da convergência de meios decorrente da mudança de hábitos de consumo da noticia. Ícone, Recife, v. 12, n. 1, p. 1-9, 2010.

RECUERO, R. Deu no Twitter, alguém confirma? Funções do Jornalismo na Era das Redes Sociais. In: 9ºEncontroda Sociedade Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo, 2011, Rio de Janeiro. Anais da 9ª SBPJor, 2011, p. 1-19.

RESENDE, V. M.; RAMALHO, V. V. S. Análise de Discurso Crítica. São Paulo: Contexto, 2006.

SANTOS, P. F. Memória e discurso: a construção do professor grevista a partir de editoriais jornalísticos. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 46, n. 3, p. 877-889, 2017.

SOARES, M. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (Org.). Linguística da Norma. São Paulo: Loyola, 2012, p. 141-160.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis – RJ: Vozes, 1998.

TUCHMAN, G. A objetividade como ritual estratégico: uma análise das noções de objetividade dos jornalistas. In: TRAQUINA, N. Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 1999.

VICENTINI, P. P. Celebração e visibilidade: o Dia do Professor e as diferentes imagens da profissão docente no Brasil (1933-1963). Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, n. 8, jul./dez., p. 9-41, 2004.

VICENTINI, P. P; LUGLI, R. G. História da profissão docente no Brasil: representações em disputa. São Paulo: Cortez, 2009.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 07-72.

REFERÊNCIAS DO CORPUS

CONFLITO no Paraná deixou 60 feridos, diz governo; prefeitura fala em 150. Uol. São Paulo, 29 de abril de 2015. Disponível em: <http://educacao.uol.com.br/noticias/2015/04/29/confronto-entre-pms-e-professores-no-pr-deixaram-60-feridos-diz-governo.htm> Acesso em: 16 de maio de 2015 às 18:44.

APÓS confronto, professores marcam reunião para definir rumo da greve. G1 PR. Curitiba, 30 de abril de 2015. Disponível em: <http://g1.globo.com/pr/parana/noticia/2015/04/apos-confronto-professores-marcam-reuniao-para-definir-rumo-da-greve.html> Acesso em: 16 de maio de 2015 às 18:38.

LIMA, J. C. Confronto entre PM e professores no PR deixa cerca de 200 feridos. Estadão. São Paulo, 29 de abril de 2015. Disponível em: <http://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,confronto-entre-pm-e-professores-no-pr-deixa-cerca-de-200-feridos,1678429>Acesso em: 16 de maio de 2015 às 18:41.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Cadernos de Estudos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.