Banner Portal
Metalinguistic awareness in the light of THAM2
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Metalinguistic awareness
Metalinguistic abilities
THAM-2

How to Cite

FIGUEIRA, Ana Paula Couceiro. Metalinguistic awareness in the light of THAM2: some results. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 65, n. 00, p. e023030, 2023. DOI: 10.20396/cel.v65i00.8671334. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8671334. Acesso em: 27 jun. 2024.

Abstract

Many authors define metalinguistic awareness as the ability to consciously and intentionally reflect and analyze the structural components of Language. For less informed readers, it can be conceptualized as the ability to understand and reveal understanding of what is read. This ability is of undeniable importance for all human tasks. We consider the need to evaluate, analyze and promote it, intervening. In Portugal, there are almost no valid resources in this domain. We ventured on this path, presenting the THAM2 (resource of Italian origin and already in the process of being measured, adapted to European Portuguese, oriented to boys aged 9-14 years), and some results obtained (27 Portuguese subjects, with 9 years old). Although scarce, the results are quite promising. The linguistic component of THAM2 was more easily completed by the subjects in the sample, when compared to the metalinguistic component. The participants adhered well to the task, although it was too long. In this context, the THAM2, although in need of further study and possible adjustments, appears to be a reliable measure of metalinguistic awareness, providing an in-depth assessment of several well-defined constructs, based on tasks that differ in their complexity and difficulty. The diversity of metalinguistic abilities assessed could be an advantage of using the instrument in research on the subject and its relationship with learning to read and write.

https://doi.org/10.20396/cel.v65i00.8671334
PDF (Português (Brasil))

References

BARREIRA, L. F. L. Consciência fonológica e ensino da leitura-integração das TIC no desenvolvimento de habilidades metalinguísticas. 2012. Dissertação (Dissertação de Mestrado em Ensino da Leitura e da Escrita) - Escola Superior de Educação, Bragança. 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/10198/7952.

BOUTIN, B. A.; FLOQUET, O.; PINTO, M. A.; SIST Eleonora. Orthographic control in relation to metalinguistic awareness: Studies in three different French-speaking contexts.Università di Roma “La Sapienza”, Roma, Jan. 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/367299024_Orthographic_control_in_relation_to_metalinguistic_awareness_Studies_in_three_different_French-speaking_contexts, 2022.

BUESCU, H. C; MORAIS, J; ROCHA, M. R; MAGALHÃES, F. Programa e metas curriculares de português do ensino básico. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, 2015.

CASTELO, A. Níveis de consciência fonológica em estudantes do Ensino Superior: um estudo-piloto. In Textos Seleccionados do XXIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Associação Portuguesa de Linguística, p. 105-118, 2008. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/44260. Acesso em: Dezembro 12, 2023.

COIMBRA, M. D. N. C. T. O círculo da escrita: o texto argumentativo e a consciência (meta) linguística no ensino secundário. (Tese de doutoramento) - Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2011.

DELGADO, P. N; PINTO, M. A. THAM-2. Test de habilidades metalingüísticas n.º 2 (9-14 años). Sapienza Università Editrice, Roma, 2015.

FIGUEIRA, A. P. C; PINTO, M. A. Consciência metalinguística. Teoria, desenvolvimento e instrumentos de avaliação. Psiclinica, Lisboa, 2018.

FIGUEIRA, A. P. C; PINTO, M. A. THAM-2 – Teste de Habilidades Metalinguísticas n.º 2 (Versão de Investigação não publicada) [s.d].

FIGUEIRA, A. P. C. Compreensão da linguagem figurativa. Avaliar e intervir: Dois recursos. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicologia. ISSN: 0214-9877. v 1, n°2, p.315-318. 2021.

FIGUEIRA, A. P. C; PINTO, M. A; OJEDA, N. Consciência metalinguística e Linguagem figurativa. Novas Edições Acadêmicas. 2019.

FLOQUET, O; PINTO, M. A; THULL, Pernille. Giudizi metalinguistici di accettabilità in italiano e norvegese. Aspetti dell’interpretazione della struttura argomentale in bambini di scuola primaria e preadolescenti di scuola secondaria - Università di Roma “La Sapienza” Roma, 2021.

GAMEIRO, P M. Consciência metalinguística em crianças portuguesas com 9 anos de idade: estudo exploratório com o THAM-2. Dissertação De Mestrado – Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal.

GARTON, A; PRATT, C. Learning to be literate. The development of Spoken & Written Language. Oxford: Basil Blackwell. 1989.

GOMBERT, J. E. Metalinguistic development. London: Harvester Wheatsheaf, 1992.

GOMBERT, J. E. Le développement métalinguistique. Presses Universitaires de France, Paris, 1990.

HILL, M. M; HILL, A. Investigação por questionário. 2 ed. Lisboa: Edições Sílabo. 2005.

JESSNER, U. Language Awareness in Multilinguals: Theoretical Trends. In Encyclopedia of Language and Education, New York: Springer, 2008. p. 2103-2115

MAROCO, J. Análise estatística com utilização do SPSS. 2 ed. Lisboa: Edições Sílabo. 2007.

MELOGNO, S; PINTO, M. A; Levi, G. Profile of the linguistic and metalinguistic abilities of a gifted child with autism spectrum disorder: A case study. Child Language Teaching and Therapy, v. 31, n. 1, p 113-126. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0265659014530414.

MOTA, M. M. P. E. D. Considerações metodológicas e conceituais sobre a construção de instrumentos de avaliação das habilidades metalinguísticas. Avaliação Psicológica, v. 11, n. 1, p 77-82. Itatiba, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712012000100008 Acesso em Dezembro 12, 2023.

NUNNALLY, J. C. Psychometric theory. New York: McGraw-Hill Inc, 1978.

OSÓRIO, P; ANTUNES, P. Para uma delimitação epistemológica do conceito de consciência metalinguística: um estudo de Linguística Aplicada. Revista de Letras, v. 2, n. 8, p. 91-107. 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5794-1504-1.

PINTO, M. A; EUCH, S. E. La Conscience Métalinguistique – Théorie, développement et instruments de mesure. Presses de l’Université Laval, Québec, 2015.

PINTO, M. A; CANDILERA, G; ILICETO, P. Tam-2. Test di abilità metalinguistiche n.2 (9- 14 anni). La valutazione dello sviluppo metalinguístico tra scuola elementare e scuola media. Manuale di istruzioni. Roma: Scione Editore. 2003.

PINTO, M. A; ILICETO, P; MELOGNO, S. Argumentative abilities in metacognition and in metalinguistics: a study on university students. European journal of psychology of education, v. 27, n. 1, p. 35-58. 2012. Disponivel em: https://doi.org/10.1007/s10212-011-0064-7.

PINTO, M. A; TITONE, R; GIL, M. D. G. La consciencia metalingüística. Teoría, desarrollo e instrumentos de medición. Istituti Editoriali Poligrafici Internazionali, Pisa, 2000.

PINTO, M. A; TITONE, R; TRUSSO, F. Metalinguistic Awareness – Theory, Development and Measurement Instruments. Istituti Editoriali e Poligrafici Internazionali, Roma, 1999.

PINTO, M. A; DELGADO, P. L. Tham 2 – teste de habilidades metalinguísticas. . [s.d].

DICIONÁRIO Priberam da Língua Portuguesa. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/. Acesso em: Dezembro 16, 2023.

SAUSSURE, F; BALLY, C; SECHEHAYE, A. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 2006.

TUNMER, W. E; PRATT, C; HERRIMAN, M. L. Metalinguistic Awareness in Children. Theory, Research, and Implications. Berlin: Springer. 1984.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Cadernos de Estudos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.