Banner Portal
O lugar da holófrase nos estudos de aquisição da linguagem
PDF (Português (Brasil))

Palabras clave

Holófrase. Linguagem.

Cómo citar

SCARPA, Ester Mirian. O lugar da holófrase nos estudos de aquisição da linguagem. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 51, n. 2, p. 187–200, 2011. DOI: 10.20396/cel.v51i2.8637211. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637211. Acesso em: 16 ago. 2024.

Resumen

This article revisits the concept of holophrase (the use of a single word to express a complex idea) in early child language and argues that the founding questions posited by the study of oneor single-word utterances are still challenging in the field of Language Acquisition. Holophrases generally imply previous syntactic, semantic or pragmatic knowledge projected onto single-word utterances. Some core issues stemmed from approaches of holophrase and single-word utterance at the onset of child speech still exhibit some loose ends and are still open questions. Some such issues are: pre-verbal knowledge of language as opposed to language development after the production of early words; the relationship between preverbal perception and linguistic production; what is innate and what is acquired in acquisition, single-words and bootstrapping. An alternative view to previous syntactic and semantic knowledge is presented by de Lemos and a prosodic view of the early fragmented utterance on the speech of the child is discussed here.

https://doi.org/10.20396/cel.v51i2.8637211
PDF (Português (Brasil))

Citas

ANTINUCCI, F., & PARISI, D. (1975). Early semantic development in child language. In E. H. Lennenberg & E. Lennenberg (orgs.), Foundations of language development: A multidisciplinary approach, Vol. 1. Nova York: Academic Press.

BEVER, T., FODOR, J. & WEKSEL, W. (1965). On the acquisition of syntax. Psychological Review, 72.

BLOOM. L. (1973). One word at a time. Haia, Mouton.

BRUNER, J. (2004). Introduction to Thinking and Speech. In Rieber, R.W & D.K. Robinson (orgs). Essential Vygotsky. Nova York: Kluwer Academic/ Plenum Publishers.

BULLOWA, M. (1979). Before Speech. The beginning of interpersonal communication. Cambridge, Cambridge University Press.

CAVALCANTE, M.B.C. (1999). Da voz à língua: a prosódia materna e o deslocamento do sujeito na fala dirigida ao bebê. Tese de doutorado inédita. IEL, Universidade Estadual de Campinas.

CHOMSKY, N. (1957). Syntactic Structures. Haia; Mouton

CHOMSKY, N. (1965). Aspects of a Theory of Syntax. M.I.T. Press.

CORRÊA, L. M. S. (2007). O que, afinal, a criança adquire ao adquirir uma língua? A tarefa da aquisição da linguagem em três fases e o processamento de informação de interface pela criança. Letras de Hoje, v. 42.

DE LAGUNA, G. (1927). Speech, its functions and development. Yale University Press, New Haven.

DORE, J. (1973). A developmental theory of speech act production. Nova York, TNYA, 35.

DORE, J. (1975). Speech Acts, Holophrases and Language Acquisition. Journal of Child Language, 2.

FRANÇA, A. I. (2007). A Interface Lingüística-Neurociência da Linguagem. Cadernos de Estudos Lingüísticos (UNICAMP), v. 49, p. 151-166.

GREENFIELD, P.M. & SMITH, J.H. (1976). The Structure of Communication in Early Language Development. Nova York, Academic Press.

INGRAM, D. (1972). The Development of Phrase Structure Rules. Language Learning, 2, 1, 65-77.

JAKOBSON, R. (1941). Child language, aphasia and phonological universals. Haia, Mouton (tradução para o inglês em 1968).

DE LEMOS, C. (1986). Interacionismo e Aquisição da Linguagem, DELTA, v. 2, n. 2.

DE LEMOS, C. (2002a). Sobre fragmentos e holófrases. In: III Colóquio do LEPSI, Psicanálise-InfânciaEducação- Anais do III Colóquio do LEPSI. São Paulo : USP, p. 45-52.

DE LEMOS, C. (2002b). Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. Cadernos de Estudos Lingüísticos (UNICAMP), Campinas-UNICAMP-IEL, v. 42, p. 41-70.

MCNEILL, D. (1970). The Acquisition of Language. Nova York: Harper.

OLLER, D.K. (1976). Infant vocalizations: a linguistic and speech scientific perspective. Miniseminar for the American Speech and Hearing Association, Houston.

PEPERKAMP, S. & DUPOUX, E. (2002). A typological study of stress ‘deafness’. In: C. Gussenhoven & N. Warner (eds.) Laboratory Phonology 7.

SCARPA, E. M. (1999). Sons preenchedores e guardadores de lugar: relações entre fatos sintáticos e fatos prosódicos . In Scarpa, E.M.(org). Estudos de Prosódia. Editora da UNICAMP, 1999.

SCARPA, E. M. (2002). Aquisição da Linguagem. In Mussalim, F. & Bentes, A.C. (orgs). Introdução à Linguística. Domínios e Fronteiras, vol. 1. São Paulo, Cortez.

SCARPA, E. M. (2004). A natureza dos sons preenchedores na Aquisição da Linguagem. In: Albano, E.; Coudry, M.I.; Possenti, S. & Alkmim, T.. (orgs). Saudades da Língua. Campinas: Mercado de Letras Edições e Livraria Ltda., v. , p. 535-560.

SCARPA, E. M. (2005). A criança e a prosódia. Uma retrospectiva e novos desenvolvimentos. Cadernos de Estudos Lingüísticos, Campinas, v. 47, n. 2, p. 19-28.

SHATTUCK, J. H. (1935). The Tribes and the State. inédito.

SNOW, C. & FERGUSON, C. (1977). Talking to Children. Language input and acquisition. Cambridge, Cambridge University Press.

Se otorgan a la Revista CADERNOS DE ESTUDOS LINGÜÍSTICOS todos los derechos de autor relativos a los trabajos publicados. No se devolverán los originales. En virtud de su aparición en esta revista de acceso abierto, los artículos son de uso gratuito, con la debida atribución, en aplicaciones educativas y no comerciales.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.