Banner Portal
O processamento de phrasal verbs figurativos
PDF

Palavras-chave

Phrasal verbs
Rastreamento ocular
Processamento.

Como Citar

WISINTAINER, Danielle dos Santos; MOTA, Mailce Borges. O processamento de phrasal verbs figurativos: evidências de leitura de sentenças de bilíngues. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 61, p. 1–23, 2019. DOI: 10.20396/cel.v61i0.8654245. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8654245. Acesso em: 19 abr. 2024.

Resumo

Construções fraseológicas, tais como phrasal verbs, podem ser definidas como uma sequência de palavras pré-fabricadas. Phrasal verbs apresentam verbo e partícula os quais podem ter significados literais e figurativos. No presente estudo investigamos o processamento on-line de phrasal verbs figurativos (ex. figure out) e verbos lexicais (ex. understand) por meio do registro do movimento dos olhos. Movimentos oculares de 12 falantes avançados de inglês como L2 (falantes nativos de português brasileiro) foram comparados aos de 12 falantes nativos de inglês durante a leitura de sentenças contendo phrasal verbs figurativos e verbos lexicais em inglês. Os resultados mostram que nas medidas posteriores (Total Reading Time), os falantes de inglês como L2 dispensaram mais esforço cognitivo na leitura de phrasal verbs figurativos do que verbos lexicais, em comparação com falantes nativos de inglês. Esses resultados foram interpretados como evidência de que os falantes de inglês como L2 tentaram analisar cada componente do phrasal verb figurativo (ex. look for), o que desacelerou o processamento. Os resultados são discutidos à luz das teorias sobre o processamento da linguagem figurativa e literal.

https://doi.org/10.20396/cel.v61i0.8654245
PDF

Referências

BIBER, D.; JOHANSSON, S.; LEECH, G.; CONRAD, S.; FINEGAN, E. Longman grammar of spoken and written English. Harlow, England: Longman, 1999.

BOBROW, S. A.; BELL, S. M. On catching on to idiomatic expressions. Memory and Cognition, v.1, n.3, p. 343-346, 1973.

CACCIARI, C.; TABOSSI, P. The comprehension of idioms. Journal of Memory and Language, v.27, p. 668-683, 1988.

CAPPELLE, B. Particle Patterns in English: a comprehensive coverage. Master’s thesis. Université Charles -de-Gaulle Lille 3, 2005.

CIEŚLICKA, A. Literal salience in on-line processing of idiomatic expressions by second language learners. Second Language Research. v.22, n.2, p. 115-144, 2006.

CIEŚLICKA, A.; HEREDIA, R.; OLIVARES, M. It’s all in the eyes: How language dominance, salience, and context affect eye movements during idiomatic language processing. In: ARONIN, L.; PAWLAK, M. (Eds.). Essential topics in applied linguistics and multilingualism: Studies in honor of David Singleton. Springer, 2014. p. 21-42.

ELLIS, N. C.; SIMPSON-VLACH, R.; MAYNARD, C. Formulaic Language in Native and Second Language Speakers: Psycholinguistics, Corpus Linguistics, and TESOL. TESOL Quarterly, v.42, n.3, p. 375-396, 2008.

ERMAN, B.; WARREN, B. The idiom principle and the open choice principle. Text, v.20, p. 29-62, 2000.

FOSTER, P. Rules and Routines: A consideration of their role in the task-based language production of native and non-native speakers. In: BYGATE, M.; SKEHAN, P.; SWAIN, M. (Eds.). Researching pedagogic tasks: Second Language Learning. Teaching and Testing. Harlow, UK: Longman, 2001. p. 75-93.

GIORA, R. Understanding figurative and literal language: The graded salience hypothesis. Cognitive Linguistics, v.8, n.3, p. 183-206, 1997.

GIORA, R. On the priority of salient meanings: studies of literal and figurative language. Journal of Pragmatics, v.31, p. 919–929, 1999.

GIORA, R. Literal vs. figurative language: Different or equal? Journal of Pragmatics, v.34, n.4, p. 487–506, 2002.

GIORA, R. On Our Mind: Salience, Context, and Figurative Language. University, I.R.G.P.L.T.A. Oxford University Press, USA. p. 272, 2003.

HOWARTH, P. The phraseology of learners’ academic writing. In: COWIE, A. (Ed.). Phraseology: Theory, analysis and applications. Oxford, UK: Oxford University Press, 1998. p. 161-186.

KECSKES, I. Is the idiom Principle Blocked in Bilingual L2 Production? In: HEREDIA, R. R.; CIEŚLICKA, A. B. (Eds.). Bilingual Figurative Language Processing. 1st ed. New York: Cambridge University Press, 2015. p. 28-52.

LITTLEMORE, J.; LOW, G. What is “Figurative Thinking”? In: LITTLEMORE, J.; LOW, G. (Eds.). Figurative Thinking and Foreign Language Learning. Palgrave Macmillan, 2006. p. 3-22.

MATLOCK, T.; HEREDIA, R. Understanding phrasal verbs in monolinguals and bilinguals. In: HEREDIA, R.R.; ALTARRIBA, J. (Eds.). Bilingual sentence processing. Elsevier, 2002. p. 251-274.

MITCHELL, D. On-line methods in Language Processing: Introduction and Historical review. In: CARREIRAS, M.; CLIFTON, Jr. C. (Eds.). The on-line study of sentence comprehension: Eye-tracking, ERPs and beyond. New York, NY: Psychology Press, 2004. p. 15-32.

NUNES, A. F. Noticing, Instrução e Produção Oral em L2: Um Estudo Experimental sobre os Verbos de Movimento. 2013. 149 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução da Universidade de Brasília, Brasília.

PAULMANN, S.; GHAREEB-ALI, Z.; FELSER, C. Neurophysiological Markers of Phrasal Verb Processing: Evidence from L1 and L2 Speakers. In: HEREDIA, R. R.; CIEŚLICKA, A. B. (Eds.). Bilingual Figurative Language Processing. 1st ed. New York: Cambridge University Press, 2015. p. 245-267.

PHRASAL VERBS DICTIONARY LONGMAN. New York, N. Y. Pearson Education, 2000.

RAYNER, K.; POLLATSEK, A. Eye-movement Control in Reading. In: Handbook of Psycholinguistic. Elsevier Inc., 2nd ed., 2006. p. 613-657.

ROBERTS, L.; SIYANOVA-CHANTURIA, A. Using eye-tracking to investigate topics in L2 acquisition and L2 sentence and discourse processing. Studies in Second Language Acquisition, v.35, n.2, p. 213-235, 2013.

SIYANOVA-CHANTURIA, A.; CONKLIN, K.; SCHMITT, N. Adding more fuel to the fire: An eye-tracking study of idiom processing by native and nonnative speakers. Second Language Research, v.27, p. 251-272, 2011.

STAUB, A.; RAYNER, K. Eye movements and on-line comprehension processes. In: GASKELL, M. G. (Ed.). The Oxford Handbook of Psycholinguistics, 2007. p. 327-342.

SWINNEY, D. A.; CUTLER, A. The Access and Processing of Idiomatic Expressions. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, v.18, p. 523-534, 1979.

THIM, S. Phrasal Verbs: The English Verb-Particle Construction and its History (Topics in English Linguistics 78). Berlin and New York: De Gruyter Mouton, 2012.

TITONE, D.; CONNINE, C. On the compositional and noncompositional nature of idiomatic expressions. Journal of Pragmatics, v.31, p. 1655-1674, 1999.

WRAY, A. Formulaic Language and the Lexicon. Cambridge University Pres, 2002.

Creative Commons License

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Cadernos de Estudos Lingüísticos

Downloads

Não há dados estatísticos.