Banner Portal
Ói Nóis and Companhia do Latão: the courage to live with the mother-in-law, or memory, coexistence, and resistance in the experience of Brazilian theater groups
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH

Keywords

Memory. Theater Groups. Resistance. Bond. Conviviality.

How to Cite

SILVA, Carlos Eduardo da. Ói Nóis and Companhia do Latão: the courage to live with the mother-in-law, or memory, coexistence, and resistance in the experience of Brazilian theater groups. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 193–212, 2017. DOI: 10.20396/conce.v6i2.8648444. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8648444. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article deals with theater groups as sons-in-law of a kind mother-in-law, Mnemosyne, the goddess of memory, and treat them therefore as important centers of the Brazilian Theater's memory, constantly restored and enriched. The concept of memory is observed not only as the artistic trajectory of these collectives but as an acquired knowledge that preserves many experiences that they have, their practical knowledge and their peculiar way of doing theater. Moreover, memory is taken as a dynamic force, acquired and improved essentially by living together in the group, due to the community character of the construction of knowledge and whose power depends on the stability of the formation of the collective articulated with strategies of documentary records that can be transmitted to subsequent generations and new participants, in order to keep alive the ethical, ideological and aesthetic principles of groups. This reflections were possible owing to the analysis of the trajectories of Oi Nóis Aqui Traveiz and Companhia do Brass. Therefore, artists from both groups were interviewed. Finally, it is observed how the groups in question faced the economic and political pressures as forces that try to disaggregate and destroy the memories of these organizations.

https://doi.org/10.20396/conce.v6i2.8648444
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH

References

ABREU, Kil. Experimentação e realidade: grupos e modos de criação teatral no Brasil. In: SAADI, Fátima; GARCIA, Silvana (Org.). Próximo Ato: Questões da Teatralidade Contemporânea. São Paulo: Itaú Cultural, 2008.

ABREU, Márcio. A cara escondida do teatro. In: Subtexto: Revista de Teatro do Galpão do Cine Horto. Grupos de Teatro no Brasil: realidade e diversidade. Ano IV, Nov.07, Número 4, p. 58-60, Belo Horizonte: 2007.

CABANCHIK, Samuel. Introducciones a la filosofia. Buenos Aires: Ed. Barcelona, Gedisa y Universidad de Buenos Aires; 2000.

CARREIRA, André. Diversidade e renovação do teatro no Brasil. In: Subtexto: Revista de Teatro do Galpão do Cine Horto. Grupos de Teatro no Brasil: realidade e diversidade. Ano IV, Nov.07, Número 4, p. 9-11, Belo Horizonte: 2007.

DUBATTI, Jorge. Filosofía del Teatro I: Convivio, experiencia, subjetividad. Buenos Aires: Atuel, 2007.

FERNANDES, Sílvia. Grupos de teatro nos anos 70. In: ARAÚJO, Antônio; AZEVEDO, José Fernando Peixoto de; TENDLAU, Maria (orgs.). Próximo Ato: Teatro de Grupo. São Paulo: Itaú Cultural, 2011.

NETO, Gordo. Teatro de Grupo e Grupo de Teatro. In: Subtexto: Revista de Teatro do Galpão do Cine Horto. Grupos de Teatro no Brasil: realidade e diversidade. Ano IV, Nov.07, Número 4, p. 34-35, Belo Horizonte: 2007.

PEIXOTO, Fernando. Teatro de Grupo: significado e necessidade. In: Máscara Revista de Teatro. Ano 1, Número 1, p. 6-7. Ribeirão Preto: 1992.

PICHON-RIVIÈRE, Enrique. Teoria do vínculo. Tradução de Eliane Toscano Zamikhouwsky. 7.ed. São Paulo: Martins Fontes: 2007.

PICON-VALLIN, Béatrice. A propósito do teatro de grupo: ensaio sobre os diferentes sentidos do conceito. In: SAADI, Fátima; GARCIA, Silvana (Org.). Próximo Ato: Questões da Teatralidade Contemporânea. São Paulo: Itaú Cultural, 2008.

TROTTA, Rosyane. Grupos de Teatro no Brasil: convergências e divergências. In: Subtexto: Revista de Teatro do Galpão do Cine Horto. Grupos de Teatro no Brasil: convergências e divergências. Ano V, Dez.08, Número 5, p. 32-36, Belo Horizonte: 2008.

TROTTA, Rosyane. Coletivos Autorais. In: ARAÚJO, Antônio; AZEVEDO, José Fernando Peixoto de; TENDLAU, Maria (orgs.). Próximo Ato: Teatro de Grupo. São Paulo: Itaú Cultural, 2011.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.