Banner Portal
Ancestral Gestures: the passage between Candomblé and theatre
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Afro-Amerindian Studies. Performance Anthropology. Candomblé.

How to Cite

MORAES, Daniela Beny Polito. Ancestral Gestures: the passage between Candomblé and theatre. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 122–141, 2018. DOI: 10.20396/conce.v7i1.8648538. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8648538. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Through understanding the use of the body and orality as a means of transmitting knowledge within Candomblé, this article aims to discuss in academic dialogue - using the studies of the authors Zeca Ligiéro, Richard Schechner and Diana Taylor - the possible methods of scene artist preparation using Afro-Amerindian cultural motifs as a way of restoring behaviour and the transmission of incorporated knowledge.

https://doi.org/10.20396/conce.v7i1.8648538
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
PDF

References

BARBA, Eugenio, SAVARESE, Nicola (Org). A Arte Secreta do Ator – Um dicionário de Antropologia Teatral. São Paulo: É Realizações, 2012.

BARBA, Eugenio. A Canoa de Papel – Tratado de Antropologia Teatral. Brasília: Dulcina Editora, 2009.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens – O jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2008.

LIGIÉRO, Zeca. O conceito de “motrizes culturais” aplicado às práticas performativas afro-brasileiras. In: Revista Pós Ciências Sociais, Maranhão – v.8, n. 16, 2011.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

SANTOS, Inaicyra Falcão. Corpo e Ancestralidade: ressignificação de uma herança cultural. In: ABRACE, V., 2008. Belo Horizonte. Anais V Congresso: Criação e Reflexão Crítica. Disponível em: http://www.portalabrace.org/vcongresso/textos/pesquisadanca/Inaicyra%20Falcao%20dos%20Santos%20-%20Corpo%20e%20Ancestralidade%20resignificacao%20de%20uma%20heranca%20cultural.pdf. Acesso em: 19 de Março de 2017.

SAUL, Luciana. Rituais do Candomblé – Uma inspiração para o trabalho criativo do ator. 276 p. Dissertação de Mestrado. CAC/ECA/USP. São Paulo – 2006.

SCHECHNER, Richard. O que é performance?. In O Percevejo, ano 11, 2003, n. 12, pp. 25-50.

SCHECHNER, Richard. (Org. Zeca Ligiéro). Performance e Antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad X Editora, 2013a.

SCHECHNER, Richard. "Ponto de Contato" revisados. In: DAWSEY, John C.; MÜLLER, Regina P; HIKIJI, Rose Satiko G.; MONTEIRO, Marianna F. M. (Org). Antropologia e performance – ensaios Napedra. São Paulo: Terceiro Nome, 2013b, pp. 37-65.

TAYLOR, Diana. O Arquivo e O Repertório – Performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

ZENICOLA, Denise. Ubuntu (Partilhamento) In Moringa – Artes do Espetáculo. V.2, n.2, p. 85-92, 2011.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.