Abstract
In this article we seek to recognize performances practices centered on the horizontality between the different func-tions of the scene. It begins by presenting differences and approximations between the collaborative and the collective processes. Understanding the creation process in an artistic--pedagogical approach, practices, procedures and strategies of creation are presented as possible methodologies aiming processes that have an interest in the mobility of the func-tions of the scene, its knowledges, powers and abilities.
References
BARONE, Luciana. Processo colaborativo: origens, procedimentos e confluências interamericanas. In: CERQUEDA, S. B.; SOUZA, L. S.; RAMOS, A. N.; SANTOS, E. 20 anos de interfaces Brasil-Canadá. Organizadores: Sérgio Barbosa de Cerqueda, Lícia Soares de Souza, Ana Rosa Neves Ramos, Elmo José dos Santos. Salvador: EDUFBA: ABECAN, 2011. ISBN: 978-85-60667-97-0. Disponível em <http://www.anaisabecan2011.ufba.br/AnaisABECAN1.html>. Acesso em 19 ago. 2017.
BEAUCHAMP, Hélène; LARRUE, Jean-Marc. Les cycles Repère: entrevue avec Jacques Lessard, directeur artistique du Théâtre Repère. In: L'Annuaire théâtral: revue québécoise d’études théâtrales, Numéro 8, automne 1990, p. 131-143.
BERSELLI, Marcia. Procedimentos criativo-pedagógicos: a prática do Contato Improvisação no processo de criação do ator. Lamparina – Revista de Ensino de Teatro, Belo Horizonte, n. 07, 2016. Disponível em <https://www.eba.ufmg.br/lamparina/index.php/revista/article/view/129>. Acesso em 15 ago. 2017.
BERSELLI, Marcia; SOLDERA, Natália. Funções flutuantes e o artista multidisciplinar. In: Salão de Ensino UFRGS, 10., 2014, Porto Alegre. Anais do X Salão de Ensino UFRGS. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014.
DUBATTI, Jorge. Cartografía Teatral: introducción al Teatro Comparado. Buenos Aires: Atuel, 2008. 224 p. ISBN: 9789871155491.
FISCHER, Stela Regina. Processo Colaborativo: experiências de companhias teatrais brasileiras nos anos 90. 2003. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.
NELSON, Lisa. Before your Eyes: seeds of a dance practice. Contact Quarterly Dance Journal, New York, v. 29, n. 1, p. 1-5, Winter/Spring, 2003.
WORTH, L.; POYNOR, H. Anna Halprin. London: Routledge performance pratictioners, 2004. 196 p. ISBN: 0-203-30792-5.
Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.