Banner Portal
2% for more or for less: the order of the [danced] factors does change the [improvised] product
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Choreographic composition. Artistic research. Creative processes.

How to Cite

ALLEMAND, Débora Souto; CORRÊA, Josiane Franken; HOFFMANN, Carmen. 2% for more or for less: the order of the [danced] factors does change the [improvised] product. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 2–16, 2018. DOI: 10.20396/conce.v7i1.8650912. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8650912. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

29% of this paper intend to discuss issues regarding artistic research, 25% approach improvisation as a dance composition strategy and the other 36% do not fit in the abstract. This research does not discover something innovative, it only proposes to play with qualitative and quantitative data, which does not mean that the numbers described here are true. The paper points out paths of scientificization that numerification is able to achieve.

https://doi.org/10.20396/conce.v7i1.8650912
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
PDF

References

ABIB, Marina. O ato de inventar-se. In: XAVIER, Jussara et al. (org.). Tubo de Ensaio: composição [Interseções + Intervenções]. Florianópolis: Instituto Meyer Filho, 2016. p. 241-248.

Berê Fuhro Souto. Poema. http://estimulocentrodearte.blogspot.com.br/2011/06/aulas-de-danca-contemporanea.html Acesso em 13 abr. 2017.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. [online]. 2002, n.19, pp. 20-28.

CORDEIRO, Volmir. Quando a criação oferece uma cena para a pesquisa: descrição de trajetos entre práticas coreográficas e escritas reflexivas. In: XAVIER, Jussara et al. (org.). Tubo de Ensaio: composição [Interseções + Intervenções]. Florianópolis: Instituto Meyer Filho, 2016. p. 123-137.

CORRÊA, Josiane Franken; LESSA, Helena Thoferhn; NASCIMENTO, Flávia Marchi. Algodão Doce: registros e reflexões acerca do processo criativo de um espetáculo de dança contemporânea para crianças. Revista Moringa - Artes do Espetáculo, João Pessoa, UFPB, v. 7 n. 1, jan/jun 2016, p. 45 a 63. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/moringa/article/viewFile/29285/15637. Acesso em 15 mai. 2017.

ESTA NÃO É A SUA VIDA. Direção: Jorge Furtado. São Paulo: Giba Assis Brasil, 1991. 16 minutos. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A_Pn1bUdYHA. Acesso em: 09 mai. 2017.

FIADEIRO, João; CASPÃO, Paula. O fim dos princípios. In: XAVIER, Jussara et al. (org.). Tubo de Ensaio: composição [Interseções + Intervenções]. Florianópolis: Instituto Meyer Filho, 2016. p. 195-209.

GIL, José. Movimento total. São Paulo: Iluminuras, 2004.

HELLER, Alberto. A experiência do compor. In: XAVIER, Jussara et al. (org.). Tubo de Ensaio: composição [Interseções + Intervenções]. Florianópolis: Instituto Meyer Filho, 2016. p. 41-47.

LEÃOZINHO. Caetano Veloso. 1977. 2:34m

LOBO, Lenora; NAVAS, Cássia. Arte da composição: Teatro do Movimento. Brasília: LGE Editora, 2008.

MARTINS, Cleide. Improvisação em dança: sistemas e evolução. 2003. Disponível em: http://idanca.net/improvisacao-em-danca-sistemas-e-evolucao/ Acesso em 10 mai. 2017.

O QUE SERÁ - À FLOR DA PELE. Chico Buarque. Phonogram/Philips, 1976. 4:07 minutos. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yIERqgKooiU Acesso em: 13/mai/2017.

QUILICI, Cassiano S. O “contemporâneo” e as experiências do tempo. In: NAVAS, C; ISSACSSON, M; FERNANDES, S (Org.). Ensaios em cena. Brasília: Abrace, 2010. p. 24-33.

ROCHA, Thereza. Derivas de um plano de composição em dança: o todo é menor do que a soma de suas partes. In: XAVIER, Jussara et al. (org.). Tubo de Ensaio: composição [Interseções + Intervenções]. Florianópolis: Instituto Meyer Filho, 2016. p. 211-231.

SALLES, Cecília Almeida. Redes de criação: construção da obra de arte. Vinhedo: Editora Horizonte, 2006.

SANTOS, Boaventura S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2010.

SILVA, João B.; PEREIRA, Rodrigo da S.; ÁVILA, Ana Paula S.; ROSA, Gisele C. Uma Análise Estatística da Umidade Relativa em Pelotas, Rio Grande do Sul. In: Anais do XI Congresso Brasileiro de Meteorologia. Rio de Janeiro, RJ: Sociedade Brasileira de Meteorologia, 2000. Disponível em: http://www.cbmet.com/cbm-files/12-7fda239def0e82560c67b4ed066a0798.pdf Acesso em 13 abr. 2017.

XAVIER, Jussara; MEYER, Sandra. Com + posições = investigações acerca do ato de compor nas artes. In: XAVIER, Jussara et al. (org.). Tubo de Ensaio: composição [Interseções + Intervenções]. Florianópolis: Instituto Meyer Filho, 2016. p. 261-275.

XAVIER, Jussara et al. (org.). Tubo de Ensaio: composição [Interseções + Intervenções]. Florianópolis: Instituto Meyer Filho, 2016.

ZAMBONI, Silvio. A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. 4 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.