Banner Portal
Artist in pedagogical situation: teaching in the practice of Lia Rodrigues
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Lia Rodrigues. Teaching knowledges. Dance teaching.

How to Cite

SILVEIRA, Silvia Camara Soter da; BRAGA, Paola Secchin. Artist in pedagogical situation: teaching in the practice of Lia Rodrigues. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 49–68, 2018. DOI: 10.20396/conce.v7i1.8650934. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8650934. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article approaches choreographer Lia Rodrigues’ teaching practice, introducing the concept of “artist in pedagogical situation”. Using Tardif’s “teaching knowledges” category as a theoretical background and taking as observation the territory a student and artist exchange between La Manufacture and the Escola Livre da Dança da Maré, we seek to understand how this artist articulates artistic and pedagogical knowledges. We conclude that for her there is a communication process between teaching and creating. 

https://doi.org/10.20396/conce.v7i1.8650934
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
PDF

References

BORGES, Cecília. O professor da educação básica de 5a. a 8a. série e seus saberes profissionais. Rio de Janeiro, 2002. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.

MARQUES, Isabel. O artista/docente: ou o que a arte pode aprender com a educação. Ouvirouver, Uberlândia, v. 10, n. 2, p. 230-239, jul/dez 2014.

MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. Professores: entre saberes e práticas. Educação & Sociedade, ano XXII, n. 74, abr. 2001.

MUNDIM, Ana Carolina. O artista docente em dança: discursos e práticas. Ouvirouver, Uberlândia, v. 10, n. 2, p. 191-193, jul/dez 2014.

NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, ano XXII, n. 74, abr. 2001.

PAVLOVA, Adriana. Dança e Política: Movimentos da Lia Rodrigues Companhia de Danças na Maré. Dissertação (mestrado) – UFRJ / Escola de Comunicação / Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, 2015.

PEDALINO, Carolina. Brésilianités, de la naissance de la notion à l’analyse de Folia et Pororoca, de L. Rodrigues. Dissertação (mestrado) - Université Paris VIII Saint-Denis U F R Arts, Esthétique et Philosophie MASTER Arts, mention Musique, Spécialité : Danse. 2010.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes Pedagógicos e atividade docente. São Paulo, Cortez, 2012. 8. ed.

SOTER, S. Saberes Docentes para o Ensino da Dança: Relação entre saberes e formação inicial de licenciados em Dança e Educação Física que atuam em escolas da rede pública de ensino do Rio de Janeiro e da região metropolitana. Rio de Janeiro. Tese PPGEC, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2016.

SOTER, S., PAVLOVA, A. Escola Livre de Dança da Maré in Rio de Janeiro: a ground to share. In: BUTTERWORTH, J., WILDSCUT, L. Contemporary Choreography: A Critical Reader, Londres & Nova Iorque: Routledge, 2017, p. 268-278.

STEUERNAGEL, Marcos. Lia Rodrigues – dançando cartografias de resistência nas favelas do Rio de Janeiro. New York: New York University. Departamento de Estudos da Performance, Doutorando, Orientador André Lepecki. 2012.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.