Abstract
This text is constructed as a result of an investigation about how the methodological act of “insistence” in creation in dance can be made. For that, the discussion about insistence is developed aiming at the creative process of the dance spec-tacle “Corpo Desconhecido”, interpreted by the dancer Cinthia Kunifas. The spectacle focused here lasted for fifteen years, and in this continuous and non-urgent time, Kunifas insistently remained in a same way of being and living the scene from an original matter.
References
KUNIFAS, Cithia Bruck. Corpo desconhecido: um contínuo processo de criação em dança. Salvador, 2008. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, 2008.
LARROSA, JORGE. Tremores: escritos sobre experiência. 1. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
MACHADO, Adriana B. A natureza da permanência: processos comunicativos complexos e a dança. São Paulo, 2001. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - PUC-SP, 2001.
MACHADO, Adriana B. A dança da permanência: um jogo que permite adequar possibilidade e necessidade. In: COGNITO-ESTUDOS: Revista Eletrônica de Filosofia. São Paulo, V.2, nº2, Texto 10-22, p. 76-83, 2005.
PEREIRA, Sayonara. Corpos que esboçam memórias. In: Anais do Encontro Nacional de Pesquisadores em Dança (ANDA) – Dança contrações epistêmicas. Porto Alegre. São Paulo: ANDA. v. 1. p. 01-11, 2011.
SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. 5. ed. São Paulo: Editora Intermeios, 2011.
VIEIRA, Jorge Albuquerque. Teoria do conhecimento e arte: formas de conhecimento – arte e ciência, uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2006.
Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.