Banner Portal
Performative mimesis
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Mediation
Performativity
Autonomy of art

How to Cite

BAUMGARTEL, Stephan Arnulf. Performative mimesis: immediacy in action or the action of mediation? . Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 116–150, 2018. DOI: 10.20396/conce.v7i2.8653351. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8653351. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article discusses the notion of a performative mimesis, taking as its starting point considerations by Michael Fried and Luiz Fernando Ramos who coined the term for the Brazilian context. It develops a reflection on the semantic and performa-tive dimensions in contemporary theatrical performances and disallows conceptions that propose a non-referential performa-tivity, but also critizes Fried’s anti-theatrical position. Finally, it argues that performative mimesis constitutes an action of mediation between artistic singularity and social context, within the structure of the theatrical fenomenon. Keywords: Mediation. Performativity. Autonomy of Art.

https://doi.org/10.20396/conce.v7i2.8653351
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
PDF

References

BAUMGARTEL, Stephan “A eficácia da performatividade – construir o efeito de presença como acontecimento discursivo”. In: CARREIRA, André & BAUMGARTEL, Stephan. Efetividade da ação: pensar a cena contemporânea. Rio de Janeiro: Editora Gramma, 2018, p. 125 - 150.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.

FERNANDES, Silvia. “Teatralidade performatividade na cena contemporânea”. In: Repertório, nº 16, PPGAC/UFBA Salvador, 2011. p.11-23.

FISCHER-LICHTE, Erika. La estética de lo performativo. Trad. Diana González Martín e David Martínez Perucha. Madrid: Abada Editores, 2011.

FRIED, Michael. “Arte e Objetidade”. In: Arte & Ensaios No. 9, PPGAV/EBA-UFRJ, 2002. Disponível em https://pt.scribd.com/doc/53555988/FRIED-Michael-Arte-e-Objetidade, acesso 14 de outubro de 2017.

HARDT, Michael y Antonio NEGRI (2000), Imperio. Buenos Aires, Paidós, 2002.

MILLIET, Maria Alice. Lygia Clark: obra-trajeto. São Paulo: EDUSP. 1992.

RAMOS, Luiz Fernando. Mimesis Performativa. A Margem de Invenção Possível. São Paulo: Anna Blume, 2015.

REBENTISCH, Juliane. Ästhetik der Installation. Frankfurt/Main: Suhrkamp, 2003.

REBENTISCH, Juliane. “Autonomia? Autonomia! Experiência estética nos dias de hoje. Trad. Stephan Baumgartel. Urdimento, v.3, n.30, PPGT/UDESC, 2017, p. 101-111.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.