Banner Portal
Unnamable
PDF (Português (Brasil))
PDF (ENGLISH) (Português (Brasil))

Keywords

Affections
Encounter
Persona-gem

How to Cite

OLIVEIRA , Jordana Mascarenhas de; CURI, Alice Stefania. Unnamable: scene and encounter as an affection zone. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 219–244, 2019. DOI: 10.20396/conce.v8i2.8656437. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8656437. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The article discusses the ethical dimension mobilized by the creation and sharing process of scenic work “Unnamable”. The singular and immersive proposition of characters’ (persona~gem) research and composition; the intimate feature in encounter~scenes’ sharing – where a single actor acts along a single spectator; and the performative, open dramaturgies - which embrace becomings in each encounter, characterize a work with a high potential of affect’s circulation.

https://doi.org/10.20396/conce.v8i2.8656437
PDF (Português (Brasil))
PDF (ENGLISH) (Português (Brasil))

References

BONDÍA, Jorge Larrosa. Experiência e Alteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n.2, p. 04-27, junho./dez.2011.

BORRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Martins, 2009.

DUBATTI, Jorge. O Teatro dos Mortos, São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2016.

DUBATTI, Jorge. Teatro como acontecimento convival: uma entrevista com Jorge Dubatti. nas dependências Centro Cultural de la Cooperación, Buenos Aires, Argentina, fev. 2014. Urdimento. v.2, n.23, p 251-261, dezembro 2014. Entrevista cedida à Entrevista concedida à Luciana Eastwood Romagnolli e Mariana de Lima Muniz.

COHEN, Renato. Work in Progress na Cena Contemporânea, São Paulo: Perspectiva, 1998.

FABIÃO, Eleonora. Corpo Cênico, Estado Cênico. Revista Contrapontos, v.10, n.3, p. 321 – 326, set/dez 2010.

FABIÃO, Eleonora. Peformance e Teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, v.8, p. 1- 19, 2008.

FERRACINI, Renato. Ensaios de Atuação. São Paulo: Perspectiva, 2013.

FIADEIRO, João; EUGÉNIO, Fernanda. Secalharidade como Ética e como modo de Vida: O Projeto AND_ Lab e a Investigação das Práticas de Encontro e de Manuseamento Coletivo do Viver Juntos. Urdimento, Excerto da Conferência-Performance Secalharidade. p.61- 69, novembro de 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MONTEIRO, Adriana Belmonte. Nietzsche e Espinosa: fundamentos para uma terapêutica dos afeto. Cadernos Espinosanos XXIV. p. 141-165.

OLIVEIRA, Jordana Mascarenhas. O Trabalho do Ator dos Afetos à Criação. 2016. Escrito em contexto de pesquisa de iniciação científica na UnB, Brasília, 2016.

OLIVEIRA, Jordana Mascarenhas. Corpoético – por uma Ética da Cena Construída em Afetos. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Departamento de Artes Cênicas da Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de Criação. Petrópolis, Vozes, 1987.

RANCIÈRE, Jacques. O Espectador Emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental. Transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.

SARTRE, Jean-Paul. O Ser e o Nada. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

SPINOZA, Benedictus de. Ética. 2. ed. Belo Horizonte: Autentica, 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Jordana Mascarenhas de Oliveira, Alice Stefania Curi

Downloads

Download data is not yet available.