Abstract
The article addresses the idea of “the work of the actor on oneself”, conceived by Konstantin Stanislavski as an operating principle which permeates the relationship between art and life by affirming the concrete aspects of the actor's craft. It proposes the approach of a theatrical tradition which formulated a new ethical and poetic paradigm for the performer on stage from the urge to redesign the meaning of the artistic making within a context of dramatic political and societal shifts.
References
BERDIÁIEV, Nikolai. Vontade de Vida e Cultura. In: CAVALIERI, Arlete; VÁSSINA, Helena; SILVA, Noé (Orgs.). Tipologia do Simbolismo nas Culturas Russa e Ocidental. São Paulo: Humanitas, 2005.
CHEJOV, M. KNÉBEL, M. O. 16 Lecciones y otros Materiales. Alejandro González Puche, Ma Zhenghong (tradução e compilação). Cali: Programa Editorial Universidad del Valle, 2017.
GORDON, Mel. The Stanislavski Technique. New York: Applause Theatre Book Publishers, 1998.
GROTOWSKI, Jerzy. Respuesta a Stanislavski. In: Máscara – Cuaderno Iberoamericano de Reflexion sobre Escenologia. Cidade do México: Escenologia, ano 3, n. 11-12, p. 18-26, 1993.
IVÁNOV, Viatcheslav. Duas Forças no Simbolismo Moderno. In: CAVALIERI, Arlete; VÁSSINA, Helena; SILVA, Noé (Orgs.). Tipologia do Simbolismo nas Culturas Russa e Ocidental. São Paulo: Humanitas, 2005.
LOCKE, John. Identité et différence. L’invention de la conscience. Présenté, traduit et commenté par Étienne Balibar. Seuil, Paris, 1998.
MENDONÇA, Andrey Albuquerque. Theósis: a mística ortodoxa russa em Paul Evdokimov. São Paulo, 2011. Dissertação de Mestrado em Ciências da Religião – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
MEYENDORFF, John. L`Église Orthodoxe: hier at aujourd`hui. Pa-ris: Éditions du Seuil, 1995.
MOLLICA, Fabio (org). Il Teatro possible. Stanislávskij e il Primo studio Del Teatro d`arte di Mosca. Fireze: La Casa Usher, 1989.
NEMIRÓVICH-DANCHENKO, Vladimir Ivánovich. La experiencia del actor. In: JIMENEZ, Sergio. El evangelio de Stanislavski segun sus apostoles, los apócrifos, la reforma, los falsos profetas y Judas Iscariote. México: Gaceta, 1990.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp, 2010.
SCANDOLARA, Camilo. Os Estúdios do Teatro de Arte de Moscou e a formação da pedagogia teatral no século XX. Campinas, 2006. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Estadual de Campinas.
SULLIVAN, John J. Stanislavski and Freud. In: Stanislavski and America: “The Method” and its influence on the American Theatre. New York: Fawcett Premier, 1967.
STANISLAVSKI, Konstantin. Minha Vida na Arte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1989.
STANISLAVSKI, Konstantin. El Trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia. Barcelona: Alba, 2003.
STANISLAVSKI, Konstantin. El trabajo del actor sobre su papel. Buenos Aires: Quetzal, 1988.
VASSILIEV, Anatoli. Dialogue avec les traducteurs – Le travail du metteur en scène sur soi dans le processus créateur de l’analyse par l’action. In: L’Analyse-Action. Actes Sud-Papiers. Paris, 2006.
WHITE, R. Andrew. Stanislavsky and Ramacharaka: The Influence of Yoga and Turn-of-the-Century Occultism on the System. In: Theatre Survey, v. 47, n. 1, p. 73-92, may 2006.
ZALTRON, M. A. “Переживание” (perejivánie) e o “trabalho do ator sobre si mesmo” em K. Stanislávski. Anais do VII Congresso da Abrace. Porto Alegre, v. 13, n.1, 2012. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/issue/view/96. Acesso em: 03 de agosto de 2019.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Natacha Dias