Banner Portal
Ethical and societal entanglements on Priscila Rezende’s art:
PDF (Português (Brasil))
PDF (ENGLISH) (Português (Brasil))

Keywords

Performance art
Social movements
Gender
Race

How to Cite

BIANCALANA, Gisela Reis; SANTOS, Camila Matzenauer dos. Ethical and societal entanglements on Priscila Rezende’s art:: black-woman-performer . Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 94–109, 2019. DOI: 10.20396/conce.v8i2.8656490. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8656490. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Countless women engage themselves in performative arts as a place for their societal, feminist and racial claims. This text revolves around these performative questions as being social movements acting in the fight for the rights of black women. To that end, we evoke the work of Priscilla Rezende, an artist from Minas Gerais, highlighting two of her works, namely “Bombril” and “Genesis 03:16”. Thus, the writing elicit recurring ethical implications which engender fundamental articulations within both feminist and black people fights.

 

https://doi.org/10.20396/conce.v8i2.8656490
PDF (Português (Brasil))
PDF (ENGLISH) (Português (Brasil))

References

BEAUVOIR, Simone de. O Segundo sexo – fatos e mitos. Tradução de Sérgio Milliet. 4.ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1980.

BERNSTEIN, Ana. A Performance solo e o sujeito autobiográfico. Sala Preta. Vol. 1, p, 91 – 103, 2001.

BONASSI, Brune Camilo. Cisnorma: acordos societários sobre o sexo binário e cisgênero. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Florianópolis, 2017.

CANDAU, Joël. Memória e Identidade. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2016. Tradução de: Maria Letícia Ferreira.

COELHO, Teixeira. A cultura e seu contrário: Cultura, Arte e política pós 2011. São Paulo: Iluminuras, 2008.

DAVIS, Angela. Mulheres, Cultura e Política. São Paulo: Boitempo Editorial, 2017.

GLUSBERG, Jorge. A Arte da Performance. Tradução de Renato Cohen. São Paulo: Perspectiva, 1987.

MEDEIROS, Beatriz. Sugestões de conceitos para reflexão sobre a arte contemporânea a partir da teoria e prática do Grupo de Pesquisa Corpos Informáticos. ARJ, n.1, v. 4. Brasil: 2017, p. 33-47.

MESQUITA, André. Arte-ativismo: interferência, coletivismo e transversalidade. Disponível em: http://www.forumpermanente.org/noticias/noticias-2010/rizoma-net-acervo. Acesso em: março, 2019.

PEREZ, Fabíola. Morte de Marielle Franco representa ‘golpe contra defesa das minorias’. Portal R7, 2018. Disponível em: https://noticias.r7.com/rio-de-janeiro/morte-de-marielle-representa-golpe-contra-a-defesa-das-minorias-15032018. Acesso em 10 de jan. 2019.

PHELLAN, Peggy. A ontologia da Performance. Representação sem produção. n. 24. Lisboa: Revista de Comunicação e Linguagens, 1997. p.171-91.

RIBEIRO, Djamila. As diversas ondas do feminismo acadêmico. Carta Capital, 2014. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/blogs/escritorio-feminista/feminismo-academico-9622. Acesso em: dezembro de 2017.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.

ROCHA, Fernanda de Brito Mota. A quarta onda do movimento feminista: o fenômeno do ativismo digital. Dissertação (mestrado) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, São Leopoldo 2017.

SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, vol. 16, no 2, Porto Alegre, jul./dez. de 1990.

TAYLOR, Diana. Performance. Buenos Aires: Asunto Impresoediciones, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Gisela Reis Biancalana, Camila Matzenauer dos Santos

Downloads

Download data is not yet available.