Banner Portal
Performative actions to activate an artistic perspectivism between anthropocene and anthropophagy
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Anthropophagy
Artistic perspectivism
Cosmopolitics of the scene

How to Cite

GONÇALVES, Thaís. Performative actions to activate an artistic perspectivism between anthropocene and anthropophagy. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e021017, 2021. DOI: 10.20396/conce.v10i00.8667275. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8667275. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Given the challenges to the body and the planet in the Anthropocene era, is another cosmopolitics of the scene possible? This article brings Anthropophagy as a counterpoint to propose an artistic perspectivism, in terms of the Amerindian perspectivism outlined by Viveiros de Castro. The contours of “anthropo-scene” are articulated with the performative actions of the Technologically Expanded Performance Project (TEPe) composed by a group of artists and researchers located on two continents and an Atlantic island.

https://doi.org/10.20396/conce.v10i00.8667275
PDF (Português (Brasil))
PDF

References

ANDRADE, Oswald. A utopia antropofágica. São Paulo: Globo, 2011.

ANTUNES, Rui Filipe; TÉRCIO, Daniel; BORDALO E SÁ, Sérgio. Sincroni-cidades: Um Percurso partilhado em confinamento. Universidade do Minho: Guimarães. 2020.

BARCELOS, Eduardo Álvares da Silva. Antropoceno ou Capitaloceno: Da simples disputa semântica à interpretação histórica da crise ecológica global. In: Revista Iberoamericana de Economia Ecológica. v. 31, n. 1: 1-17, 2019. Disponível em: https://redibec.org/ojs/index.php/revibec/article/view/356/222. Acesso em: 14 out. 2021.

DANOWSKI, Déborah e VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há um mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Florianópolis: Desterro, 2014.

DELEUZE, Gilles. Cursos sobre Spinoza (Vincennes, 1978-1981). Fortaleza: EdUECE, 2009.

FABRINI, Verônica. Sul da cena, sul do saber. In: Revista Moringa, artes do espetáculo, João Pessoa, 4(1), p. 11-25, 2013.

GONÇALVES, Thaís. Dança-mundo: uma composição de corpos, histórias e processos educacionais. Caderno pedagógico, Lajeado, v. 8, n. 1, p. 7-22, 2011.

GONÇALVES, Thaís. (Thaís Gonçalves Rodrigues da Silva). Sensorialidades antropofágicas: saberes do sul na dança contemporânea. Tese (Doutorado em Artes, Co-tutela) – Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa, Lisboa e Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

KRENAK, Ailton, Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LEFEBVRE, Henri. Rhythimanalysis: space, time and everyday life. London/New York: Continuum, 2004.

PELBART, Peter Pál. A vida desnuda. In: GREINER, Christine e AMORIN, Claudia (Orgs), Leituras da Morte. São Paulo: Annablume, 2007.

ORTEGA Y GASSET, José. A desumanização da arte. São Paulo: Cortez, 2008.

SUQUET, Annie. CENAS – O corpo dançante: um laboratório da percepção. In: COURTINE, Jean-Jacques (Dir.). História do Corpo: As mutações do olhar. O século XX (vol. 3). (509-539). Petrópolis: Editora Vozes, 2008.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas canibais: Elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Que tempos nós com isso? (Prefácio). In: AZEVEDO, Beatriz. Antropofagia – Palimpsesto selvagem. São Paulo: Cosac Naify, 2016.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Conceição/Conception

Downloads

Download data is not yet available.