Banner Portal
The act of inventorying artistic-pedagogical practices through three theater companies in Maringá-PR
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Theater pedagogy
Artistic-pedagogical inventory
Public cultural politics

How to Cite

ROSA, André; GOMES, Sidmar; LUPION, Samara. The act of inventorying artistic-pedagogical practices through three theater companies in Maringá-PR. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e022007, 2022. DOI: 10.20396/conce.v11i00.8668144. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8668144. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The reflection we made focused on social, political, cultural and existential aspects of the act of archiving artistic-pedagogical practices. With an intersectional analysis, we focus on some contemporary artistic productions by three theater companies in the city of Maringá-PR, namely: Grupo Pau de Fita (1975), Circo Teatro Sem Lona (1996) and Cia Tipos&Caras (1982). Due to the pandemic and an analytical-discursive-performative methodology, we decided to interview company members through the Google Meet platform, also accessing other reports and materials collected in the digital space. By assuming the position of performing archivists, we end up making an inventory of traces of the permanence or disappearance of companies and their productions in the field of art and education.

https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8668144
PDF (Português (Brasil))

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Tradução Julia Romeu. São Paulo, Companhia das Letras, 2019.

AGRA, Lúcio José de Sá Leitão. Performance e documento, ou o que chamamos por esses nomes?. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 4, p. 60-69, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbep/a/DvbTpB7DLDbSFDxzLtN3Wgr/?format=pdf&lang=pt. Acessado em: 20 de ago. de 2020.

CAMARGO, Ana Maria de Almeida. Arquivos pessoais são arquivos. Revista de Arquivo Público Mineiro, Minas Gerais, p. 27-39, 2009. Disponível em: http://www.siaapm.cultura.mg.gov.br/acervo/rapm_pdf/2009-2-A02.pdf. Acessado em: 04 de dez.de 2020.

CASTRO, Celso. Pesquisando em arquivos. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Ed., 2008.

CULT, Quebrada. Como pensar políticas públicas por meio da cultura? feat. Ciça Pereira 002. Youtube, 2021. Disponível em: https://youtu.be/1k0y6dvBpiE. Acessado em: 30 de abr. de 2021.

EMICIDA: AmarElo - É Tudo Pra Ontem. Direção: Fred Ouro Preto. Produtor: Evandro Fióti. Brasil: Netflix, 2020.

FONSECA, V.M.M A.C.L.S.; SOUZA, E.G.; COELHO. A performance na sociedade de história: relações com o documento, com a informação e com a memória. Encontros Bibli - Revista de Biblioteconomia e Ciências da Informação, v. 24, n. 56, p. 01-17, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2019.e65042/40793. Acessado em: 13 nov. de 2020.

GAROIAN, Charles. Performance artística como pedagogia da resistência. Porto Alegre: Educação Artística: Taçados Contemporâneos, p. 61-65, 2003.

JONES, Amelia. Presença In Absentia: a experiência da performance como documentação. Trad. Ana Ban. eRevista Performatus, Inhumas, ano 1, n. 5, 2013 (1ª ed. 1997). Disponível em: https://performatus.com.br/traducoes/presenca-in-absentia/. Acessado em: 18 de fev. de 2021.

LENIN, Vladimir Ilitch. O Estado e a Revolução. Campinas-SP, FE/UNICAMP, 2011.

MARQUES, Ana Martins. O livro das semelhanças. São Paulo, Companhia das Letras, 2015.

NEVES, D.Q.; BIANCALANA, G.R.; SANTOS, N.C. Possibilidades da imagem: A arte da performance e a extensão do registro. ANPAP Anais, Rio de Janeiro, 2011 Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2011/pdf/chtca/daniele_quiroga_neves.pdf. Acessado em: 25 de set. de 2020.

PEREIRA, Ana Carolina Torrente. A relação da segregação urbana e desigualdades educacionais nos municípios de Maringá, Paiçandu e Sarandi - PR. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2013. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/311. Acessado em: 20 de nov. de 2020.

ROLNIK, Suely. Furor de Arquivo. Arte&Ensaios, Rio de Janeiro, v. 24, p. 96-105, 2012. Disponível em: https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae22_Suely_Rolnik.p. Acessado em: 04 de nov. de 2020.

ROSA, André. Tran(S)arau: do pulso à virilha e os arquivos em convivialidades. In: corpxs sem pregas: performance, pedagogia e dissidências sexuais anticoloniais. Tese (Doutoramento em Estudos Artísticos) - Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra. Coimbra, p. 347, 2017. Disponível em: https://eg.uc.pt/handle/10316/42728. Acessado em: 10 de out. de 2020.

SCHNEIDER, Rebecca. El performance permanece. Trad. Ricardo Rubio, Alcira Bixio, Ma. Antonieta Cancino, Silvia Peláez. Em: Taylor, Diana e Fuentes, Marcela (eds.) Estudios Avanzados de la Performance. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University, 2011, p. 215-240.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conceição/Conception

Downloads

Download data is not yet available.