Banner Portal
A céu aberto
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Community theather
Resistance
A(r)tivism

How to Cite

ZANETE, Renata. A céu aberto: an exercise in community theater, between the forces of nature, the ancestry of the rural world and the (necessary) resistance in the face of the imminence of the overwhelming destruction of capitalist mining. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e022013, 2022. DOI: 10.20396/conce.v11i00.8671126. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8671126. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The article presents the process of creation in community theater of the show A Céu Aberto, by the Teatro do Campo group, from Associação Cultural Rural Vivo, held in Terras de Bouro, Portugal, between February and June 2022. The montage reflects on the attack to the ancestry of the rural world, on the verge of capitalist advance, for the desired exploitation of lithium. We point out that resistance has been undertaken by local populations and by various groups of activists. The Theater of the Oppressed by Augusto Boal and some principles of the Community Theater guided the dramatic creation, based on the analysis of some games of force and power that are placed in the current scenario of mining exploration, in a context of environmental crisis. Scenic experiments were carried out, around situations and conflicts researched in the media and also with populations affected by mining, in the recent past. For the soundtrack we selected already existing songs, and also created some new lyrics and melodies and parodies, sung by the actors. A cosmopolitical vision supports our view in analyzing the phenomenon of mining in rural environments. The concept of a(r)tivism was not part of the assumptions that nourished the creative process. However, it seems appropriate, to situate the theatrical show produced, the point of view that it defends, and the critical dimension that it imagines that the public can develop, from the fruition.

https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671126
PDF (Português (Brasil))

References

ALADRO-VICO, Eva. JIVKOVA-SEMOVA, Dimitrina, e BAILEY, Olga. Artivismo: Un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora. Comunicar, Espanha, 57, p. 09-18, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.3916/C57-2018-01. Acesso em: 11 nov. 2022. ISSN 1141-3478

A MINA. Programa do espetáculo. Direção artística André Amálio e Tereza Havlícková. Teatro Carlos Alberto, Porto. 15-19 de junho, 2022.

BERGSON, Henri. O riso. Ensaio sobre a significação do cómico. Lisboa: Relógio D’Água, 2019. 126 p. ISBN 978-989-641-958-5

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998. 347 p. ISBN 85-200-0118-1

CRUZ, Hugo, BEZELGA, Isabel e MENEZES, Isabel. Para uma tipologia da participação nas práticas artísticas comunitárias: a experiência de três grupos teatrais no Brasil e Portugal. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 10, n. 2, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-266089422. Acesso em: 08 set. 2022.

HAYSOM, Peter. “Estes povos pastoris”: entre a aldeia de Vilarinho da Furna e a literatura de Miguel Torga. Cadernos de Literatura Comparada. Porto, n. 38 – 6/ 2018. p. 247-270. Disponível em: http:/dx.doi.org/10.21747/21832242/litcomp38a14. Acesso em: 22 set. 2022. ISSN 2183-2242

LAMAS, Maria. As mulheres do meu país. Lisboa: Caminho, 2002. 471 p. ISBN 972-21-1491-3

LIBA, Claudia Maria, ROCHA, Hellen e CASTRO, Mary Lobas. Mineração de lítio, percepção ambiental em Divisa Alegre-MG: desenvolvimento para quem? XXII ENGEMA – Encontro Internacional sobre Gestão Empresarial e Meio Ambiente. Novembro, 2020. Disponível em: http://engemausp.submissao.com.br/22/anais/arquivos/53.pdf?v=1663840451. Acesso em: 22 set. 2022. ISSN 2359-1048

NÚCLEO EXPOSITIVO DA TORRE DE MENAGEM DO CASTELO DE LINDOSO. Ponte da Barca, 2022.

STENGERS, Isabelle. A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 69, abr. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i69p442-464. Acesso em: 06 set. 2022.

VIEIRA, Teresa de Jesus Batista. Artivismo. Estratégias artísticas contemporâneas de resistência cultural. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Belas Artes - Universidade do Porto, Porto, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conceição/Conception

Downloads

Download data is not yet available.