Banner Portal
"In the are I set up my swing, in the are I rocked myself"
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Scenic presence
Decolonialism
Cavalo Marinho

How to Cite

LEWINSOHN, Ana Caldas. "In the are I set up my swing, in the are I rocked myself": a tribute to Mestre Biu Alexandre’s Caboclo de Arubá. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e022014, 2022. DOI: 10.20396/conce.v11i00.8671323. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8671323. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The text is a resignification to the Brazilian traditional cultures and their incorporated knowledge, from reports, reflection and reverence to the figure of Caboclo de Arubá, from the Cavalo Marinho Estrela de Ouro of Pernambuco, performed by Mestre Biu Alexandre, who died in July 2022. With a decolonial approach, themes such as scenic presence, incantation, spirituality and oral culture are discussed based on Mestre Biu Alexandre's words and on the dialogue with thinkers such as Luiz Rufino, Luiz Antonio Simas and Ailton Krenak.

https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671323
PDF (Português (Brasil))

References

ACSELRAD, Maria. ‘Viva pareia!’ Corpo, dança e brincadeira no cavalo-marinho de Pernambuco. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013.

ATELIÊ da Palavra (parte 2). Ailton Krenak e mediação de Daniele Ramalho. Portugal: Escola de Narradores, 2022. Vídeo.

BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.

BELÉM, Elisa. Notas sobre o teatro brasileiro: uma perspectiva descolonial. Revista Sala Preta, 2016.

BRUSANTIN, Beatriz de Miranda. Capitães e Mateus: relações sociais e culturas festivas e de luta dos trabalhadores dos engenhos da Mata Norte de Pernambuco (comarca de Nazareth, 1870-1888). Tese de Doutorado, Campinas: Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, 2011.

BRUSANTIN, Beatriz de Miranda. Bora pro samba! Visões sobre as ‘tradições culturais’ dos trabalhadores rurais dos engenhos de açúcar da Zona da Mata Norte de Pernambuco do final do século XIX e XX. ANPUH – XXV Simpósio Nacional de História. Fortaleza, 2009.

CARVALHO, José Jorge de. Espetacularização e Canibalização das Culturas Populares na América Latina. In: Ari Pedro. (Org.). Latinidade da América Latina. Enfoques socioantropológicos. São Paulo: Editora Hucitec, 2008, p. 265-292.

CARVALHO, Maria Rosário de; CARVALHO, Ana Magda. (Org.) Índios e caboclos: a história recontada. Salvador: EDUFBA, 2012.

CAVALO Marinho Estrela de Ouro. Direção Jomar Jr.; produção José Saturnino de Araújo. Recife: ADCE Produções, 2007. 1 DVD.

CPT SESC. Vagamundos – Um Laboratório Cênico: Abrindo Terreiros– Cosmovisões Terra. YouTube, 1 de outubro de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=G8LZd7nxd9w. Acesso em: 07 de dezembro de 2022.

FISCHER-LICHTE, Erika. Appearing as embodied mind – defi ning a weak, a strong and a radical concept of presence. In: GIANNACHI, Gabriela; KAYE, Nick; SHANKS, Michael. Archeologies of Presence. London and New York: Routledge, 2012.

GIANNACHI, Gabriela; KAYE, Nick; SHANKS, Michael. Archeologies of Presence. London and New York: Routledge, 2012.

GUARALDO, Lineu Gabriel. Na mata tem esperança! Encontros com o corpo sambador no cavalo marinho. Dissertação de Mestrado, Campinas: Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, 2010.

HAN, Byung-Chul. Louvor à Terra: uma viagem ao jardim. Petrópolis, RJ: Vozes, 2021.

HARTMANN, Luciana & CASTRO, Rita de Almeida. Saberes que se encontram: reflexões sobre uma experiência de troca com Mestre Biu Alexandre. Revista Digital do LAV Santa Maria, ano VI, n. 10, mar. 2013, pp. 113-126.

HARTMANN, L.; CARVALHO, J. J. ; SILVA, R. de L. ; ABREU, J. Tradição e tradução de saberes performáticos nas universidades brasileiras. Repertório: Teatro e Dança, v. 22, p. 8-30, 2019.

LARANJEIRA, Carolina Dias. Uma dança de estados corporais a partir do samba do Cavalo Marinho: corporalidades e dramaturgias da brincadeira em diálogo com o processo de criação de Cordões. Tese de Doutorado, Salvador: Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, 2013.

LARANJEIRA, Carolina Dias. Corpo, cavalo marinho e dramaturgia a partir da investigação do Grupo Peleja. Dissertação de Mestrado, Campinas: Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, 2008.

LEWINSOHN, A. C. O ator brincante no contexto do teatro de rua e do cavalo marinho. Dissertação de Mestrado, Campinas: Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, 2009.

MURPHY, John Patrick. Cavalo Marinho Pernambucano. Tradução André Curiati de Paula Bueno. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.

OLIVEIRA, Érico José Souza de. A roda do mundo gira: um olhar sobre o Cavalo Marinho Estrela de Ouro (Condado, PE). Recife: Sesc, 2006.

OLIVEIRA, Joana Abreu. Catirina, o Boi e sua Vizinhança - elementos da performance dos folguedos populares como referência para os processos de formação do ator. Dissertação de Mestrado, Instituto de Artes da Universidade de Brasília, 2006.

OLIVEIRA, Mariana S. Pensando performance e cavalo marinho: cruzamentos e origens. Dissertação de Mestrado, Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2006.

ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade, v.1 n.2: 241-251. Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade, Programa de Estudos Pós Graduados de Psicologia Clínica, PUC/SP. São Paulo, set./fev. 1993.

SIMAS, Luiz Antonio. RUFINO, Luiz. Flecha no Tempo. Rio de Janeiro: Ed. Mórula, 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conceição/Conception

Downloads

Download data is not yet available.