Banner Portal
Performing arts
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Spiritualities
Cosmopolitics
Ancestries

How to Cite

OKAMOTO, Eduardo; QUILICI, Cassiano; GERALDI, Silvia Maria. Performing arts: ancestries, cosmopolitics, spiritualities. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e022017, 2022. DOI: 10.20396/conce.v11i00.8671805. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8671805. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The sharpening of ecological, political, social, and cultural crisis in Brazil and over the world in the last few years has urged for the renewing of theoretical perspectives and creative devices in the performing arts field, one of the most affected by this situation. It is possible to see the strengthening of the critical thinking on colonial processes, problematizing racism, indigenous genocide, and the multiple violence shapes against minority groups. At the same time not always sufficiently investigated terms, expressions and concepts emerge in the centre of those discussions. They point out to ways of feeling, perceiving, and acting associated to non-hegemonic cosmovisions and forms of spirituality and religiosity, articulating with different dimensions of collective life.

https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671805
PDF (Português (Brasil))

References

Silva Torralba Ribeiro, R. (2022). O retorno da Cobra Grande: ancestralidade e cuidado com o corpo-terra . Conceição/Conception, 11(00), e022008. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671235

Fraleigh, S. (2022). Neutralidade luminosa na arte de caminhar para trás. Conceição/Conception, 11(00), e022011. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671242

Zanete, R. (2022). A Céu Aberto: um exercício de teatro comunitário, entre as forças da natureza, a ancestralidade do mundo rural e a (necessária) resistência diante da iminência da destruição avassaladora da mineração capitalista. Conceição/Conception, 11(00), e022013. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671126

Caldas Lewinsohn, A. (2022). “Nos are armei meu balanço, nos are eu me abalançava”: uma homenagem ao Caboclo de Arubá de Mestre Biu Alexandre. Conceição/Conception, 11(00), e022014. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671323

Lemos, G., & Peretta, Éden. (2022). Dança e biopolítica: notas sobre uma vida nua. Conceição/Conception, 11(00), e022015. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671128

Danilevicz, V., Ferreri, M. de A. ., & Baptista, L. A. dos S. (2022). Indiscerníveis. Conceição/Conception, 11(00), e022001. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8665846

Calligaris, J. (2022). Construção paródica por pessoas afásicas: sentidos e ressignificação performativa de “Negrinho do Pastoreio” . Conceição/Conception, 11(00), e022002. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8661037

Gusmão, R. (2022). O trágico na pós-modernidade: problematizando a arte-educação pelo dionisíaco. Conceição/Conception, 11(00), e022003. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8669116

Barroso, T. (2022). Repetição e espontaneidade: um diálogo entre Sanford Meisner e Keith Johnstone. Conceição/Conception, 11(00), e022004. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8668827

De Sousa Bastos, R., & de Lima Silva, R. (2022). Poéticas cerratenses em processos de criação em dança: um olhar para a produção acadêmica. Conceição/Conception, 11(00), e022005. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8667489

Da Rosa, D. D. (2022). Montagem, narrativa, discurso: estratégias cinematográficas na encenação de Cabras: Cabeças que Voam, Cabeças que Rolam. Conceição/Conception, 11(00), e022006. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8668045

Rosa, A., Gomes, S., & Lupion, S. (2022). O ato de inventariar práticas artístico-pedagógicas através de três companhias de teatro de Maringá-PR. Conceição/Conception, 11(00), e022007. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8668144

Perussi de Souza, M. A. (2022). A mudez da escuta e o encanto das palavras: Virgin Suicides, de Susanne Kennedy. Conceição/Conception, 11(00), e022009. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671106

Righi de Oliveira, J., Scariot Vargas, R., & Wizniewsky, J. G. . (2022). As potencialidades da arte como ferramenta ontológica para adiar o fim do mundo: educação estética e a problemática ambiental . Conceição/Conception, 11(00), e022010. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8670806

Monteiro Viana, J. (2022). Entrevista de Julia Monteiro Viana com a Professora Maria Lucia Lee (Inverno, 2022). Conceição/Conception, 11(00), e022012. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671099

Amanajás, I. de A., & Soares, M. V. (2022). Conversas de Warung: Martabak Telor Com I Nyoman Terima. Conceição/Conception, 11(00), e022016. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8670311

Pimenta, F. (2022). A subversão das palhaças: uma entrevista com Karla Concá. Conceição/Conception, 11(00), e022018. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671116

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conceição/Conception

Downloads

Download data is not yet available.