Abstract
The sharpening of ecological, political, social, and cultural crisis in Brazil and over the world in the last few years has urged for the renewing of theoretical perspectives and creative devices in the performing arts field, one of the most affected by this situation. It is possible to see the strengthening of the critical thinking on colonial processes, problematizing racism, indigenous genocide, and the multiple violence shapes against minority groups. At the same time not always sufficiently investigated terms, expressions and concepts emerge in the centre of those discussions. They point out to ways of feeling, perceiving, and acting associated to non-hegemonic cosmovisions and forms of spirituality and religiosity, articulating with different dimensions of collective life.
References
Silva Torralba Ribeiro, R. (2022). O retorno da Cobra Grande: ancestralidade e cuidado com o corpo-terra . Conceição/Conception, 11(00), e022008. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671235
Fraleigh, S. (2022). Neutralidade luminosa na arte de caminhar para trás. Conceição/Conception, 11(00), e022011. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671242
Zanete, R. (2022). A Céu Aberto: um exercício de teatro comunitário, entre as forças da natureza, a ancestralidade do mundo rural e a (necessária) resistência diante da iminência da destruição avassaladora da mineração capitalista. Conceição/Conception, 11(00), e022013. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671126
Caldas Lewinsohn, A. (2022). “Nos are armei meu balanço, nos are eu me abalançava”: uma homenagem ao Caboclo de Arubá de Mestre Biu Alexandre. Conceição/Conception, 11(00), e022014. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671323
Lemos, G., & Peretta, Éden. (2022). Dança e biopolítica: notas sobre uma vida nua. Conceição/Conception, 11(00), e022015. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671128
Danilevicz, V., Ferreri, M. de A. ., & Baptista, L. A. dos S. (2022). Indiscerníveis. Conceição/Conception, 11(00), e022001. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8665846
Calligaris, J. (2022). Construção paródica por pessoas afásicas: sentidos e ressignificação performativa de “Negrinho do Pastoreio” . Conceição/Conception, 11(00), e022002. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8661037
Gusmão, R. (2022). O trágico na pós-modernidade: problematizando a arte-educação pelo dionisíaco. Conceição/Conception, 11(00), e022003. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8669116
Barroso, T. (2022). Repetição e espontaneidade: um diálogo entre Sanford Meisner e Keith Johnstone. Conceição/Conception, 11(00), e022004. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8668827
De Sousa Bastos, R., & de Lima Silva, R. (2022). Poéticas cerratenses em processos de criação em dança: um olhar para a produção acadêmica. Conceição/Conception, 11(00), e022005. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8667489
Da Rosa, D. D. (2022). Montagem, narrativa, discurso: estratégias cinematográficas na encenação de Cabras: Cabeças que Voam, Cabeças que Rolam. Conceição/Conception, 11(00), e022006. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8668045
Rosa, A., Gomes, S., & Lupion, S. (2022). O ato de inventariar práticas artístico-pedagógicas através de três companhias de teatro de Maringá-PR. Conceição/Conception, 11(00), e022007. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8668144
Perussi de Souza, M. A. (2022). A mudez da escuta e o encanto das palavras: Virgin Suicides, de Susanne Kennedy. Conceição/Conception, 11(00), e022009. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671106
Righi de Oliveira, J., Scariot Vargas, R., & Wizniewsky, J. G. . (2022). As potencialidades da arte como ferramenta ontológica para adiar o fim do mundo: educação estética e a problemática ambiental . Conceição/Conception, 11(00), e022010. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8670806
Monteiro Viana, J. (2022). Entrevista de Julia Monteiro Viana com a Professora Maria Lucia Lee (Inverno, 2022). Conceição/Conception, 11(00), e022012. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671099
Amanajás, I. de A., & Soares, M. V. (2022). Conversas de Warung: Martabak Telor Com I Nyoman Terima. Conceição/Conception, 11(00), e022016. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8670311
Pimenta, F. (2022). A subversão das palhaças: uma entrevista com Karla Concá. Conceição/Conception, 11(00), e022018. https://doi.org/10.20396/conce.v11i00.8671116
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Conceição/Conception