Abstract
The paper discusses Theatro Municipal de São Paulo’s 2023 staging of the opera Il Guarany, by Carlos Gomes. Starting from an analysis of the production, we investigate how the presence of indigenous artists interrogates the political dilemmas that the indianist narrative constitutes in the present time. Through the historical perspective that the work proposes, we also analyze how the production points out possibilities for an ethical representation of historically subalternized groups and subjects.
References
BROOK, Peter. A porta aberta. São Paulo: Civilização Brasileira, 1999.
DE CASTRO, Eduardo Viveiros. O mármore e a murta: sobre a inconstância da alma selvagem. Revista de antropologia, p. 21-74, 1992.
DESS, Conrado. Notas sobre o conceito de representatividade. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 43, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0206.
______. Para se pensar uma representatividade negra: reflexões sobre o corpo (não) negro nas artes cênicas. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 3, n. 39, p. 1-21, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200204.
FERNANDES, Sílvia. Experiências do real no teatro. Sala Preta, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 3-13, 2013. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v13i2p3-13.
FÉRAL, Josette. Além dos limites. Teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FORJAZ, Cibele. Il Guarany, ópera de Carlos Gomes, & Os Guarani, nossos contemporâneos. IN: Libreto Digital Il Guarany. São Paulo: Theatro Municipal de São Paulo, 2023.
HOOKS, bell. Olhares Negros: raça e presentação. São Paulo: Editora Elefante, 2019.
LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
MAMMÍ, Lorenzo. Carlos Gomes. São Paulo: Publifolha, 2001.
ORTIZ, Renato. O Guarani: mito de fundação da Brasilidade. O Público e o Privado, v. 21, n. 44, p. 22-38, 2023.
PICON-VALLIN, Beatriz. A Cena em ensaios. São Paulo: Perspectiva, 2008.
RANCIÈRE, Jacques. Aux bords du politique. Paris: Gallimard, 2004
______. La pensée des bords (entretien avec Fabienne Brugère). Critique, n. 881, p. 828-840, 2020.
SAISON, Maryvonne. Les théâtres du réel. Paris: L’Harmatan, 1998.
SANTOS, Lucas Keese dos. A esquiva do xondaro: movimento e ação política entre os Guarani Mbya. 2017. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
SARRAZAC, Jean-Pierre. A invenção da teatralidade. Sala Preta, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 56-70, 2013. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v13i1p56-70.
VELARDI, Marília. O corpo na ópera: alguns apontamentos. Sala Preta, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 42-52, 2011. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v11i1p42-52.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Conceição/Conception