Banner Portal
The performing way of teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Theater pedagogy
Teaching performance
Performance and education

How to Cite

PIRES, Igor Passos. The performing way of teaching: actions to form and deform. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 12, n. 00, p. e023023, 2023. DOI: 10.20396/conce.v12i00.8674907. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8674907. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article presents, based on semi-structured interviews with Theater teachers in Basic Education, the action of deforming in teaching performance as a pedagogical strategy for teaching Theater in Basic Education. It is argued that Theater teaching comes more from repertoires than from archives, highlighting the limits of the body in the school space and creating modes of subversion, understood here as ways of deforming the hegemonic organization of the school space.

https://doi.org/10.20396/conce.v12i00.8674907
PDF (Português (Brasil))

References

ALEXANDER, Bryant Keith. Para analisar criticamente as interações pedagógicas como performance. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org.). Performance e Educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013.

BAITELLO JUNIOR, Norval. O Pensamento Sentado: Sobre glúteos, cadeiras e imagens. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2012

BRAGA, P. L; SORAIA, Soraia Chung; ZIMMERMANN, Ana Cristina. As performances do professar: deslocamentos do rio do saber em práxis incorporadas. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 30, n. 1, p. 148-164, jan. 2022. Disponível em: < https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/15898>. Acesso em: 30 out. 2023.

CONTE, Eliane; PEREIRA, Marcelo de Andrade Pereira. Pedagogia da Performance: Da arte da linguagem à linguagem da arte. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org.). Performance e Educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013.

CASTRO, Edgardo. Introdução à Foucault. Tradução de Beatriz de Almeida Magalhães. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

FARIAS, S. C. B. Condições de trabalho com teatro na rede pública de ensino: sair de baixo ou entrar no jogo. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 10, p. 019-024, 2008. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101102008019>. Acesso em: 30 out. 2023.

FERREIRA, T.; MARIOT, M. P. Normativas educacionais para o ensino de teatro no Brasil e na Itália: um exercício reflexivo-comparativo. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 34, p. 096-109, 2019. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019096>. Acesso em: 30 out. 23

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Rio de Janeiro: Petrópolis, 1987

GOMES, Sidmar S.; AQUINO, Julio Groppa. Uma breve Genealogia do Teatro e Educação no Brasil: o teatro para crianças. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre: UFRGS, v.9, n.1, 2019. Acessível em: https://doi.org/10.1590/2237-2660. Acesso em: 30 out. 23.

HARTMANN, Luciana; VIEIRA, Débora Cristina Sales da Cruz. ‘Não fala o nome dele, senão ele vai aparecer aqui’: interseccionalidade e performance em narrativas de crianças pequenas. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 13, 2022. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rbep/a/DGMNC5M7bncQqLkDFYpFNGK/> . Acesso em : 30 out. 23.

ICLE, Gilberto. Problemas teatrais na educação escolarizada: existem conteúdos em teatro?. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, p. 070- 077, 2011. Disponível em: < https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011070>. Acesso em: 30 out. 23.

ICLE, Gilberto. Da Performance na Educação: perspectivas para a pesquisa e a prática. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org.). Performance e Educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013.

KOUDELA, I. A nova proposta de ensino do teatro. Sala preta, v. 2, p. 233-239, 2002. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57096>. Acesso em: 30 out. 23.

LANGDON, Esther Jean. Performance e sua diversidade como paradigma analítico: a contribuição da abordagem de Bauman e Briggs. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 8, n. 1, 2, p. 162-183, 2006. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/18229>. Acesso em: 30 out. 23.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pó-sestruturalista. 16 ed. Petrópolis: Ed. Vozes, 2014.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

McLAREN, Peter. Rituais na escola: em direção a uma economia política de símbolos e gestos na educação. Tradução de Juracy C. Marques e Ângela MB Biaggio. Petrópolis: Vozes, 1992.

MOURA, Fadul. Do Arquivo ao Repertório: Passagens pela poesia de Luiz Bacelar. eLyra: Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, n. 18, p. 189-207, 2021. Disponível em: < https://elyra.org/index.php/elyra/article/view/409>. Acesso em: 30 out. 23.

PAZ, Luciana Athayde. Currículos-performance: como criar cadernos sem linhas?. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.

PEREIRA, Marcelo de Andrade; ICLE, Gilberto. Pedagogia performativa e seus não-lugares: reverberações da khôra a partir de Platão, Derrida e Agamben. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, p. 121-137, 2018. Disponível: < https://www.scielo.br/j/er/a/nZ6zVBrWvXHfyvCNwgsfBRy/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 30 out. 23.

PEREIRA RACHEL, D. Cartografando as performances do professor. Cuerpo, Cultura y Movimiento, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 173–185, 2018. DOI: 10.15332/2422474x/4409. Disponível em: https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/4409. Acesso em: 30 out. 2023.

PINEAU, Elyse Lamm. Nos cruzamentos entre a performance e a pedagogia: uma revisão prospectiva. Educação e Realidade, Rio Grande do Sul v. 35(2), p. 89-113, 2010. Disponível: < https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/14416> . Acesso em: 30 out. 23.

PINEAU, Elyse Lamm. Pedagogia crítico-performativa: encarnando a política da educação libertadora. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org.). Performance e Educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013.

SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

SILVEIRA, T. F.; VIDOR, H. B. O professor-viado em sala de aula: cartas sobre o ofício de professor(a) de teatro na escola. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 27, p. 219–247, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41706. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41706. Acesso em: 28 out. 2023.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conceição/Conception

Downloads

Download data is not yet available.