Banner Portal
PEDAGOGICAL POSSIBILITIES FOR 3:3 DEFENSIVE SYSTEM IN HANDBALL FRONT THE PIVOT ACTIONS
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Sport pedagogy
Team sports
Handball
Defensive tactic

How to Cite

MENEZES, Rafael Pombo; FREIRE, Vitor Daronco; BOFF, Leonardo Cordeiro. PEDAGOGICAL POSSIBILITIES FOR 3:3 DEFENSIVE SYSTEM IN HANDBALL FRONT THE PIVOT ACTIONS. Conexões, Campinas, SP, v. 12, n. 4, p. 69–90, 2014. DOI: 10.20396/conex.v12i4.1673. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/1673. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of this work is to present the defensive system 3:3 characteristics front of the
variability of the technical-tactical scenario imposed by opponent pivot. Were considered two
situations: the pivot block and the pivot circulation, both in the second defensive line. Thus,
both situations are analyzed to show the defensive vulnerabilities front of the offensive game.
Were described, to help in the teaching-learning-training, different activities based on three
methods of teaching team sports: analytic-synthetic, global-functional and situational. Faced
with different and varied stimuli, the objective is to increase the solutions repertoire to solve
the presented situations.

https://doi.org/10.20396/conex.v12i4.1673
PDF (Português (Brasil))

References

GARGANTA, J. Para uma teoria dos jogos desportivos colectivos. In: GRAÇA, A.; OLIVEIRA, J. (Org.). O ensino dos jogos desportivos. 3. ed. Porto: Universidade do Porto: Centro de Estudos dos Jogos Desportivos, 1998. p.11-26.

MENEZES, R. P. Contribuições da concepção dos fenômenos complexos para o ensino dos esportes coletivos. Motriz, Rio Claro, v.18, n.1, p. 34-41, 2012.

BAYER, C. O ensino dos desportos coletivos. Lisboa: Dinalivro, 1994.

FERNÁNDEZ ROMERO, J.J. et al. Balonmán: manual básico. Santiago: Edicións Lea, 1999.

MENEZES, R. P. Modelo de análise técnico-tática do jogo de handebol: necessidades, perspectivas e implicações de um modelo de interpretação das situações de jogo em tempo real. 2011. 303 f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

ANTÓN GARCÍA, J. L. Balonmano: táctica grupal ofensiva, concepto, estrutura y metodología. Madrid: Gymnos Editorial, 1998.

OLIVER CORONADO, J. F.; SOSA GONZÁLEZ, P. I. La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos: balonmano. Barcelona: Ministerio de Educación y Cultura: Consejo Superior de Deportes, 1996.

MATIAS, C. J. A. S.; GRECO, P. J. Cognição e ação nos jogos esportivos coletivos. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v.15, n.1, p. 252-271, 2010.

GRECO, P. J. Métodos de ensino-aprendizagem-treinamento nos jogos esportivos coletivos. In: GARCIA, E.; LEMOS, K. Temas atuais VI em educação física e esportes. Belo Horizonte: Health., 2001. p. 48-72.

GUTIÉRREZ AGUILAR, O.; FÉREZ RUBIO, J. A. Cuantificación y valoración de la eficacia de los sistemas defensivos empleados en el marco situacional de igualdad numérica en los equipos de balonmano de alto nivel. Kronos, v. 8, n.14, p.113-116, 2009.

SIMÕES, A. C. Handebol defensivo: conceitos técnicos e táticos. São Paulo: Phorte, 2002.

MELENDEZ-FALKOWSKI, M. M.; ENRIQUEZ-FERNÁNDEZ, E. Los sistemas de juego defensivos. Madrid: Editorial Esteban Sanz Martinez, 1988.

DIETRICH, K.; DÜRRWÄCHTER, G.; SCHALLER, H. J. Os grandes jogos. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 2005.

MENEZES, R. P.; MARQUES, R. F. R.; NUNOMURA, M. Especialização esportiva precoce e o ensino dos jogos coletivos de invasão. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n.1, p. 351-373, 2014.

GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte e a aplicação das teorias acerca dos jogos esportivos coletivos em escolas de esportes: o caso de um clube privado de Campinas-SP. Conexões, Campinas, v. 5, n. 2, p. 31-44, 2007.

GRECO, P. J. (Org.). Iniciação esportiva universal 2: metodologia da iniciação na escola e no clube. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 1998.

PAULA, P. F. A.; GRECO, P. J.; SOUZA, P. R. C. Tática e processos cognitivos subjacentes à tomada de decisão nos jogos esportivos coletivos. In: GARCIA, E. S.; LEMOS, K. L. M. Temas Atuais V em Educação Física e Esportes. Belo Horizonte: Health, 2000. p.11-27.

MEMMERT, D.; HARVEY, S. Identification of non-specific tactical tasks in invasion games. Physical Education and Sport Pedagogy, v.15, n. 3, p. 287-305, 2010.

MENEZES, R. P.; SOUSA, M. S. S.; BRAGA, J. W. C. Processo de ensino-aprendizagem-treinamento de handebol para a categoria mirim em instituições não-formais de ensino: concepções e metodologias. Conexões, Campinas, v. 9, n. 2, p. 49-69, 2011.

RICCI, G. S. et al. Avaliação da aprendizagem do handebol por jovens entre 11 e 14 anos a partir do método situacional. Pensar a Prática, Goiânia, v.14, n.1, p.1-18, 2011.

LAGO PEÑAS, C.; LÓPEZ GRAÑA, M. P. El proceso de iniciación deportiva en el balonmano: secuenciación de los contenidos técnico-tácticos. Asociación de Entrenadores de Balonmano. Comunicación Técnica 210, p.1-16, 2001.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.