Banner Portal
THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE ABOUT THE LEARNING PROCESS ON PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Knowledge
Learning
Physical Education

How to Cite

BATISTA, Alison Pereira; MELO, José Pereira de; ARAÚJO, Allyson Carvalho de; DIAS, Maria Aparecida. THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE ABOUT THE LEARNING PROCESS ON PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL . Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 79–98, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13i1.2150. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/2150. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The following writing brings reflections that occurred during the conception of our
dissertation. It came up in order to carry out some exploratory immersions on the
knowledge that is produced about the learning on physical education in Brazil. Thus, our main objective is to chart and reflect on the production of knowledge from
periodicals, post-graduation programs and congresses in order to pursue the body and
learning interface. We used hermeneutics through the analysis of contents (Bardin,
1977). In a number of 825 publications, we perceived that only 687 expressed some
theoretical conception of learning in their context and only 242 showed learning as the
focus of study. The conception of learning based on Motor Behavior appeared 165
times; the works based on Psycho pedagogical comprehensions had 158 occurrences;
the researches from a Historical-Critical perspective reached 252 files; the Meaningful
Learning had only two publications whereas the Cognitive Science and
Phenomenological was in 14 works. We believe this mapping about learning provides
us with academic support so that we can carry on the investigation about learning on
Physical Education in Brazilian schools based on the Cognitive Science and
Phenomenological. 

https://doi.org/10.20396/conex.v13i1.2150
PDF (Português (Brasil))

References

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “ESTADO DA ARTE”. Revista Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.

BATISTA, A. P.. Conhecimentos sobre o corpo: uma possibilidade de intervenção pedagógica nas aulas Educação Física no ensino médio, 2013. 287f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.

RICOEUR, P. Teoria da interpretação. Lisboa: Edições 70, 1978.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. (Org.). Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de janeiro: Guanabara Koogan, 2008. (Educação Física no Ensino Superior).

TANI, G. et al. Aprendizagem motora: tendências, perspectivas e aplicações. In: Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 18, p. 55-72, ago.2004.

CASTRO, D. L. O aperfeiçoamento das técnicas de movimento em dança. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n.1, p. 121-130, jan/abr. 2007.

PEREIRA, G. M. S.; MAZZOTTI, T. B. Representações sociais de Educação Física por alunos trabalhadores do ensino noturno. Motriz, Rio Claro, v. 14, n.1, p. 53-62, jan/mar. 2008.

CARLAN, P.; DOMINGUES, S. C.; KUNZ, E. Didática da Educação Física brasileira: uma compreensão da produção científica. Pensar a Prática, Goiania, v. 12, n. 3, p. 01-11, set/dez. 2009.

CAVALCANTI, L. M. B.; PORPINO, K. O. O corpo belo transcende a regra: reflexões sobre beleza e educação na ginástica rítmica. In: Anais do Congresso Nacional de Educação Física, Saúde e Cultura, 4. , 2010, Recife.

CORDEIRO, R. V. Corporeidade, dialogicidade e virtualidade: desvelando a aprendizagem. 2008. 226 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.