Banner Portal
PHYSICAL EDUCATION AND SECONDARY EDUCATION
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Content
Sport

How to Cite

CAMPOS, Jéssika Ribeiro da Costa; GRUNENNVALDT, José Tarcísio; COFFANI, Marcia Cristina Rodrigues da Silva. PHYSICAL EDUCATION AND SECONDARY EDUCATION: THE ADJUSTMENT INSTITUTED FOR PERMANENT CONSTRUCTION EXPERIENCE. Conexões, Campinas, SP, v. 12, n. 2, p. 13–36, 2014. DOI: 10.20396/conex.v12i2.2166. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/2166. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

We investigated how the pedagogical practices of a subproject initiation and strengthening
the teaching enabled transformations in conceptions / representations of students in relation
to the discipline of Physical Education in Secondary Education from a State School in
Cuiabá - MT. The research is qualitative-descriptive. Made the observation and description
of the classes before and after the interventions of the subproject, and questionnaires (pre
and post) impact assessment, progress and setbacks in the light of a critical and postcritical framework of Physical Education. It was evident that Physical Education in this
school as to the modus operandi of making do with a lack of systematization and posed
problems of content / knowledge of movement culture, which distances itself from the
alleged legitimacy as a curriculum component.

https://doi.org/10.20396/conex.v12i2.2166
PDF (Português (Brasil))

References

GRAMSCI, A. Os intelectuais: o princípio educativo. Jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. (Cadernos do Cárcere II).

MAGALHÃES, J. Tecendo nexos: história das instituições educativas. Bragança Paulista: Ed. Universitária São Francisco, 2004.

SOUZA, R. F. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Ed. da UNESP, 1998.

SOARES, C. L. et al. Metodologia de ensino de Educação Física 3. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

KUNZ, E. Educação Física: ensino & mudanças. Ijuí: Ed. da Unijuí, 1991.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2004.

NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. São Paulo: Phorte, 2006.

GÓMEZ, A. I. P. As Funções Sociais da Escola: da Reprodução à Reconstrução Crítica do Conhecimento e da Experiência. In: SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, A. I. P. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artemed, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 12 mar. 2013.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado da Educação. Orientações curriculares: diversidades educacionais. Cuiabá: Defanti, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Ensino médio inovador. Brasília, 2009.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

LOVISOLO, H. Mulheres e esporte: processo civilizador ou (des)civilizador. SIMPÓSIO INTERNACIONAL PROCESSO CIVILIZADOR. CIVILIZAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 12., 2009, Recife. Anais... Recife, 2009.

SAVIANI, N. Saber escolar, currículo e didática: problemas da unidade conteúdo/transversal métodos no processo pedagógico. Campinas: Autores Associados, 1994.

NEIRA, M. G. Entrevista com Marcos Neira sobre o papel da Educação Física nas escolas. Nova Escola, São Paulo, p. 38-42, ago. 2009.

CARLAN, P. O esporte como conteúdo da educação física escolar: um estudo de caso de uma prática pedagógica. Florianópolis: 2012. 354 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

BRACHT, V. Educação Física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre: Magister, 1997.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.