Banner Portal
The EDUCATION OF THE SENSES AND THE KNOWLEDGE OF EXPERIENCE
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education of the senses
Experience
Physical Education
Teacher training

How to Cite

SILVA, Cristiane Rezende; BOTTI, Marise; ROGONNI, Ana Carolina Cappelini. The EDUCATION OF THE SENSES AND THE KNOWLEDGE OF EXPERIENCE: RELATIONSHIPS AND CHALLENGES FOR THE TRAINING OF TEACHERS OF PHYSICAL EDUCATION . Conexões, Campinas, SP, v. 12, n. 2, p. 114–131, 2014. DOI: 10.20396/conex.v12i2.2172. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/2172. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The collection of texts and studies related to the education of the senses with a special
looking toward the Physical Education are scarce, therefore, in this paper we chose the
bibliographical research, in order to conduct a survey of references on education of the
senses and knowledge of experience. To enrich the discussions, we promoted a dialogue
between the fields: philosophical, biological, cultural and we proposed to investigate which
contributions of education of the senses for the training of teachers of Physical Education,
and to investigate the relationships between the knowledge of experience and education of
the senses for the formation of the subject. In this perspective, we can conclude that from
this sensitive relationship between subject and world, established through the senses, the teacher is able to have a different look besides their conduct and their actions can be a
facilitator and instigator of student learning and this way it can transform your practice.
Besides that, related to students, they can become producers of knowledge, constructors
and transformers of their world. 

https://doi.org/10.20396/conex.v12i2.2172
PDF (Português (Brasil))

References

OLIVEIRA, V. M. Consenso e conflitos da educação física brasileira. Campinas: Papirus, 1994.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijui: Ed. da UNIJUÍ, 1994.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. 5. ed. rev. ampl. São Paulo: Atlas, 2001.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

RAUEN, F. J. Roteiro de pesquisa. Rio do Sul: Nova Era, 2006.

DUARTE JR. J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 200. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2000.

VALVERDE, M. Corpo e sensibilidade: os sentidos do corpo. In: VALVERDE, M. Estética da comunicação. Salvador: Quarteto, 2007. p. 249-262.

ALVES, R. Educação dos sentidos e mais. Campinas: Verus, 2005

SALGADO, L. C. D. Educação Física e sensibilidade: diálogos com um método sensível. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação Física) Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

CHINELLATO, D. D. Por uma razão estética: um ele entre o inteligível e o sensível. 2007. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

TERRA, M. G. et al. Sensibilidade nas relações e interações entre ensinar e aprender a ser e fazer enfermeiro. Revista Latino-Americana, Ribeirão Preto, n.18, v. 2, p. 64-71, mar/abr. 2010.

FIAMONCINI, L. Dança na escola: a busca de elementos na arte e na estética. 2003. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

SANTIN, S. Educação Física: ética, estética, saúde. Porto Alegre: Edições EST, 1995.

HARTKE, S. H. Relação teórico-filosófico entre a razão e a sensibilidade para a produção do direito na pós-graduação. 2007. Dissertação (Mestrado em Ciência Jurídica) - Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2007.

FERNANDES, C. S. Entre a razão instrumental e a razão sensível: o conceito de potencialidade estético-comunicativa como proposta teórico compreensiva das sociabilidades ou comunicabilidades contemporânea. In: CONGRESSO LUSOCOM: COMUNICAÇÃO, ESPAÇO GLOBAL E LUSOFONIA, 8., 2009, Lisboa. Anais... Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2009.

SANTOS, J. L. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 2006. (Coleção Primeiros Passos; 110).

SILVA, K. V.; SILVA, M. H. Dicionário de conceitos históricos. São Paulo: Contexto, 2006.

ARANHA, M. L. A.; MARTINS, M. H. P. Filosofando: introdução à filosofia. São Paulo: Moderna, 1986.

ARAÚJO, M. A. L. Os sentidos da sensibilidade e sua fruição no fenômeno do educar. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 199-222, ago. 2009.

MEINERZ, A. Concepção de experiência em Walter Benjamin. 2008. Dissertação (Mestrado em Filosofia e Ciências Humanas) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2008.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 19, p. 20 - 28, jan./abr. 2002.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma nova teoria. Porto Alegre: ATMED, 2000.

BONDÍA, J. L. Literatura, experiência e formação. Entrevista concedida a Alfredo Veiga Neto. In: COSTA, M. V. (Org.). Caminhos investigativos III: novos olhares na pesquisa em Educação. Porto Alegre: Mediação, 2008.

SANTIN, S. Humanização e sensibilidade: um novo olhar na enfermagem: perspectivas para o novo milênio. 1998. Disponível em: http://www.labomidia.ufsc.br/Santin/Saude/4_Humanizacao_e_sensibilidade.pdf. Acesso em: 20 mar. 2012.

PEREIRA, L. H. P.; BONFIM, P. V. A corporeidade e o sensível na formação e atuação docente do pedagogo. Contexto e Educação, Ijuí, n. 75, p. 45-68, jan./jun. 2006.

ALMEIDA, G. C. F. Os saberes da experiência como princípio da autoria docente. CONGRESSO GOIANO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 6., 2009, Goiânia. Anais... Goiânia: CBCE, 2009

CANELLA, D.; MATELA, R. C. P. Saberes da experiência na construção de nossos saberes escolares: um diálogo constituinte? Revista Eletrônica do Grupo Aleph, UFF, ano 2, n. 9, fev./mar. 2006.

NUNES, L. de S. Escuta sensível do professor: uma dimensão da qualidade da educação infantil. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília - DF, 2009.

ALVES, R. O corpo e as palavras. In: BRUHNS, H. (Org.) Conversando sobre o corpo. Campinas: Papirus, 1994.

BEZERRA, A. S.; SOUSA R. C.; SILVA P. N. G. Estudos dos sentidos no ensino da Educação Física. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA, 11., 2008, Paraiba. Anais... Paraíba: Universidade Federal da Paraiba, 2008.

DUARTE JR. J. F. Fundamentos Estéticos da Educação. Campinas: Papirus, 1988.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.