Banner Portal
GYMNASTICS IN SECOND TIME PROGRAM
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Social problems
Education
Sports
Gymnastics

How to Cite

REIS, Lorena Nabanete dos; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. GYMNASTICS IN SECOND TIME PROGRAM: CHALLENGES AND POSSIBILITIES OF THIS PRACTICE IN SOCIAL PROGRAMS. Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. Esp., p. 39–57, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13iEsp.8637575. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637575. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The Second Time Program (PST) is a Brazilian public policy focused on sport education. This
study aimed to analyze the feasibility of a gymnastics proposal for the PST, through the
general gymnastics (GG) in the State of Ceará. To this end, the research was characterized as
quasi-experimental1
, which is the type of study, for example, evaluating the effect of a
method of teaching in classes for a previously structured system. Based on surveys of work of
GG, performed in the country, an intervention proposal was drafted and developed in a core
of Secretary of Sports of Ceará, with children between 10 and 13 years old. After the
development of classes, were done semi-structured interviews with students and with the
monitor in order to check the meaning of general gymnastics classes for children as well as to
view the display on the feasibility of the proposal. From this experience, the proposal was considered feasible in view of the positive results to the formation of the children involved
and to overcome the difficulties encountered.

https://doi.org/10.20396/conex.v13iEsp..8637575
PDF (Português (Brasil))

References

GRESSLER, L. A. Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2004.

OLIVEIRA, A. A. B.; PERIM, G. L. Fundamentos pedagógicos para o Programa Segundo Tempo. Brasília: Ministério dos Esportes; Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2008.

AYOUB, E. Ginástica geral e Educação Física escolar. 2. ed. Campinas: Ed. da Unicamp, 2007.

SOUZA, E. P. Ginástica geral: uma área do conhecimento da Educação Física. 1997. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

BARBOSA-RINALDI, I. P. A ginástica como área de conhecimento na formação profissional em Educação Física: encaminhamentos para uma estruturação curricular. 2005. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação Física, Universidade de Educação Física, Campinas, 2005.

TUBINO, M. J. G. Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. Maringá: Eduem, 2010.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

AYOUB, E. Perspectivas da ginástica geral para Educação Física escolar: imaginando um projeto. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 21, 1999.

MATURANA, H., REZEPKA, S. N. Formacion humana e capacitacion. Santiago: Dolmen, 1995.

PÉREZ GALLARDO, J. S. Educação Física: contribuições à formação profissional. 3. ed. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2000.

BARBOSA-RINALDI, I. P. et al. Uma experiência de composição coreográfica do Grupo de Ginástica Geral do DEF/UEM. In: FÓRUM DE GINÁSTICA DA UEM, 2004, Maringá. Anais ... Maringá: Ed. da UEM, 2004.

DARIDO, S. C., ROSÁRIO, L. F. R. A sistematização dos conteúdos da Educação Física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, Rio Claro, v.11, n. 3 p.167-178, set./dez. 2005.

BARBOSA, I. P. A ginástica nos cursos de licenciatura e Educação Física do estado do Paraná. 1999. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

BARBOSA-RINALDI, I. P. A Ginástica no ensino superior: conhecimento e intervenção. In: LARA, L. M. (Org.). Abordagens socioculturais em Educação Física. Maringá: Eduem, 2010. p.187-219.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.