Banner Portal
THE STATE OF THE ART GYMNASTIC IN THE ANNALS OF INTERNATIONAL FORUM OF GENERAL GYMNASTICS 2001- 2012
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Gymnastics
Knowledge

How to Cite

SILVA, Deisy de Oliveira; COSTA, Caroline Ruivo; PIZANI, Juliana; BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra. THE STATE OF THE ART GYMNASTIC IN THE ANNALS OF INTERNATIONAL FORUM OF GENERAL GYMNASTICS 2001- 2012 . Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. Esp., p. 211–229, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13iEsp.8637585. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637585. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study, descriptive and bibliographic type, sought to examine the state of the art gym
through academic and scientific research in the annals of the Fórum Internacional de
Ginástica Geral, seeking to identify the lines of research. The data were categorized
according to the thematic working groups (GTTs) made available by the Brazilian
College of Sport Science (BCSS) and other listed classes as was necessary. For the
categorization of the work we used the technique of content analysis. The results indicate
that the state of art in the International Forum of Gymnastics General Gymnastics is
characterized by research educational profile with emphasis on the educational aspects. It
was noticed a disparity between the categories, demonstrating that some issues, despite
the importance and relevance to the area, have little or nothing addressed. Pointed to the need for studies that encompass Gymnastics within the lines of least evidenced research,
especially in relation to public policy, because we believe that academic studies within
universities influence, from its scientific criteria, implementation and achievement
effective practices, so that the Gym is increasingly widespread in society, especially in its
non-competitive events and outside the standards imposed by the culture industry. 

https://doi.org/10.20396/conex.v13iEsp..8637585
PDF (Português (Brasil))

References

SOUZA, E. P. M. Ginástica geral: uma área do conhecimento da Educação Física. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade de Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

AYOUB, E Ginástica geral e educação física escolar. 2. ed. Campinas: Ed. da Unicamp, 2007.

SERVIÇO SOCIAL DO COMÉRCIO DE SÃO PAULO (SESC-SP). Disponível em: http://www.sescsp.org.br/programacao/seminario/3153_VII+FORUM+INTERNACIONAL+DE+GINASTICA+GERAL#/content=apresentacao_mais_mais_mais_mais). Acesso em: 16 mar. 2014.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.

TRUJILLO FERARARI, A. Metodologia da pesquisa científica. São Paulo: McGraw-hill do Brasil, 1982. 318 p.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOARES, C. L. O corpo, o espetáculo, a ginástica. In: FÓRUM BRASILEIRO DE GINÁSTICA GERAL, 1., 1999, Campinas. Anais... Campinas: FEF/UNICAMP: SESC, p.19-21, 1999.

PIZANI, J.; BARBOSA-RINALDI, I. P. Cotidiano escolar: a presença de elementos gímnicos nas brincadeiras infantis. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 21, n. 1, p. 115-126, 1o trim. 2010.

NISTA-PICCOLO, V. L. Educação Física escolar: ser... ou não ter? Campinas: Ed. da UNICAMP,1995.

AYOUB, E. A ginástica geral na sociedade contemporânea: perspectivas para a Educação Física Escolar. 1998. 186 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.

BARBOSA, I. P. A ginástica nos cursos de licenciatura em Educação Física do estado do Paraná. 1999. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

BERTOLINI, C. M. Ginástica geral na escola: uma proposta pedagógica desenvolvida na rede estadual de ensino. 2005. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, 2005.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. Educação e Realidade, Porto Alegre, p. 15, jul./dez. 1997.

LARA, L. M.; VIEIRA, A. P. Em foco... o corpo que dança: experiências docentes e intersubjetividades desafiadas. In: LARA, L. M. (Org.). Abordagens socioculturais em Educação Física. Maringá: Eduem, 2010. p. 141-186.

NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. São Paulo: Phorte, 2006.

ANDRADE FILHO, N. F. Formação profissional em educação física brasileira: uma súmula da discussão dos anos de 1996 a 2000. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 22, n. 3, p. 23-37, maio 2001.

CALDEIRA, A. M. S. A formação de professores de educação física: quais saberes e quais habilidades? Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 22, n. 3, p. 87-103, maio 2001.

SERON, T. D. Educação física e matrizes teóricas: o cenário da formação inicial no Estado do Paraná. 2011. 224 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2011.

BRACHT, V. et al. A Educação Física escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte I. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 11-34, abr./jun. de 2011.

ALMEIDA, R. S. et al. A teoria geral da ginástica, o trabalho pedagógico, a formação dos professores e as políticas públicas no campo da ginástica: contribuições da pesquisa matricial do grupo LEPEL/FACED/UFBA. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 10, n. especial, p. 98-114, dez. 2012.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.