Banner Portal
AGE OF ONSET OF THE SYSTEMATIC PRACTICE OF FEDERAL BOND AND PARTICIPATING PLAYERS OF THE NATIONAL VOLLEYBALL LEAGUE SEASON 2010/2011
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Volleyball
Initiation
Early specialization

How to Cite

RIBEIRO, Danilo Augusto; VASCONCELOS, Carolina Mendonça; SANTANA, Wilton Carlos de. AGE OF ONSET OF THE SYSTEMATIC PRACTICE OF FEDERAL BOND AND PARTICIPATING PLAYERS OF THE NATIONAL VOLLEYBALL LEAGUE SEASON 2010/2011. Conexões, Campinas, SP, v. 11, n. 3, p. 75–85, 2013. DOI: 10.20396/conex.v11i3.8637604. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637604. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The objective of this study was to draw a profile of initiation of participating players of the
National Volleyball League 2010/2011. To this end, we used extensive direct observation
technique and the application on a form containing four questions. Participated in this
study 95 players with an average age of 25.32 (± 4.72) belonging to eight teams from four
States. For data analysis, we used the descriptive statistics, the percentage count, mean
values and standard deviation. The results showed that 85.27% started systematic practice
between 10 and 12 years, recommended age for literature; 69.48% linked to their State
Federation in the recommended age to start specialisation in volleyball from 14 years and
72.40% practiced other sports besides volleyball systematically. It is concluded that to start
the systematic practice and the Federal link in ages recommended by literature, participants have not gone through a process of early specialization in, opposed the idea that to get to
the main category in collective sports, specialize early participants.

https://doi.org/10.20396/conex.v11i3.8637604
PDF (Português (Brasil))

References

BENETTI, G.; SCHNEIDER, P.; MEYER, F. Os benefícios do esporte e a importância da Treinabilidade da força muscular de pré-púberes atletas de voleibol. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, Florianópolis, v. 72, n. 2, p. 87-93, 2005.

BOJIKIAN, J. C. M. et al. Talento esportivo no voleibol feminino do Brasil: maturação e iniciação esportiva. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 6, n. 3, p.179-187, 2007.

CONDEFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE VOLEIBOL (CBV). 2013. Disponível em: www.cbv.com.br. Acesso em: 24 abr. 2013.

BOJIKIAN, J. C. M. Vôlei vs. vôlei. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.1, n.1, p. 117-124, 2002.

BOMPA, T. O. Diretrizes de treinamento para jovens atletas. In: BOMPA, T. O. Treinamento total para jovens campeões. Barueri: Manole, 2002. p. 1-35.

GRECO, P. J.; BENDA, R. N. Iniciação esportiva universal: da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 1998. v. 1.

OLIVEIRA, V.; PAES, R. R. A Pedagogia do esporte repensando o treinamento técnico-tático nos jogos desportivos coletivos. In: PAES, R. R.; BALBINO, H. F. Pedagogia do esporte: contexto e perspectivas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

RAMOS, A. M.; NEVES, R. L. R. A iniciação esportiva e a especialização precoce à luz da teoria da complexidade: notas introdutórias. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 1-8, jan./jul. 2008.

WEINECK, J. Treinamento ideal. São Paulo: Manole, 1999.

KORSAKAS, P.; DE ROSE JUNIOR, D. Os encontros e desencontros entre esporte e educação: uma discussão filosófico-pedagógica. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 83-93, 2005.

MOLINERO, O. et al.; Reasons for dropout in youth soccer: a comparison with other team sports. Motricidad: european journal of human movement, v. 22, p. 21-30. 2009.

SANTANA, W. C. Uma proposta de subsídios pedagógicos para o futsal na infância. Revista UNOPAR Científica, Londrina, v. 2, n. 1, p. 69-85, dez. 1998.

MARCONI, M.; LAKATOS, E. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

BAKER, J.; COTÊ, J.; ABERNETHY, B. Sport specific training, deliberate practice and the development of expertise in team ball sports. Journal of Applied Sport Psychology, London, v.15, p.12-25, 2003.

FERNANDES, J. J. M. Concepção dos treinadores experts acerca do modelo de formação desportiva do voleibolista português. 2004. Dissertação (Mestrado em Ciências do Desporto) - Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física, Universidade do Porto, Porto, 2004.

DA MATTA, G. The influence of deliberate practice and social support systems on the development of expert and intermediate women volleyball players in Brazil. 2004. These (Doctorate in Philosophy) - University of South Carolina, Columbia, 2004.

MILISTETD, M. Concepções de treinadores “experts” brasileiros sobre o processo de formação desportiva do jogador de voleibol. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 79-93, jan./mar. 2010.

KANETA, C. N.; CILLO, E. N. P.; FIGUEIREDO, S. H. Psicossociologia do esporte na adolescência. In: SILVA, L. R. R. Desempenho esportivo: treinamento com crianças e adolescentes. São Paulo: Phorte, 2006. p. 271-299.

COELHO, R. W.; COELHO, Y. B. Estudo comparativo entre o nível de estresse de crianças envolvidas em diferentes esportes organizados em atividades físicas competitivas informais. Treinamento Desportivo, Paraná, v. 5, n. 1, p. 27-29, 2000.

BECKER JUNIOR, B. A criança no esporte. In: BECKER JUNIOR, B. Manual de psicologia do esporte e exercício. 2. ed. Porto Alegre: Nova Prova, 2008. p. 153-169.

SANTANA, W. C.; RIBEIRO, D. A. Idade de início de atletas de futsal de alto rendimento na prática sistemática e em competições federadas na modalidade. Pensar a Prática, Goiânia, v.13, n. 2, p. 1-17, 2010.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.