Banner Portal
MOTIVATIONAL FACTORS IN ESPECIAL ATHLETE WITH VISUAL AND MOTOR DISABILITY PRACTITIONERS OF SWIMMING AND ATHLETICS
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Motivation
Sports
Disability

How to Cite

OLIVEIRA, Gledson Tavares de Amorim; SANTOS, Petrus Gantois Massa Dias dos; BATISTA, Gilmário Ricarte; SANTOS, Antonio Roberto Rocha. MOTIVATIONAL FACTORS IN ESPECIAL ATHLETE WITH VISUAL AND MOTOR DISABILITY PRACTITIONERS OF SWIMMING AND ATHLETICS . Conexões, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 29–41, 2013. DOI: 10.20396/conex.v11i1.8637629. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637629. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

Several kind of sports aiming to aggregate a greater number of people with physical
disabilities to their practice, in this context the study of motivation it´s one of the space
who most wins in psychology of sport. The goal of this study was verified the motivational
factors in especial athlete with visual and motor disability practically of swimming and
athletics. The study characterized as descriptive, of outline cross- sectional. The sample was composed of 30 male especial athletes, age (34, 1± 7, 9 years), carrier of visual and
motor disability, practically of swimming (n=13) and of athletics (n=17). The instrument
used was the motivation questionnaire for sportive activity (MQSA). Was verified, that the
domain of “activities group” had a higher score for swimming modality (83,3±11,8) and
athletics (78,9±19,6). By the Mann-Whitney was found that the disabled athletes in
swimming (81.4 ± 6.7) differed significantly from disabled athletes athletics (75.5 ± 7.5) in
domain "Status" (p <0.05), demonstrating that the swimming were more incisors on issues
related to aspects like, win, do something that they do very well, receive awards, have
feeling of being important, be known, recognized, and have prestige, once that they
participate in the high income sportive practice. 

https://doi.org/10.20396/conex.v11i1.8637629
PDF (Português (Brasil))

References

SAMULSKI, D.; NOCE, F. Perfil psicológico de atletas paraolímpicos brasileiros. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, São Paulo, v. 8, n. 4, p. 157-166, jul./ago. 2002.

GREGUOL, M. et al. Orientação esportiva de atletas pertencentes às modalidades de Remo e Natação adaptados. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 98-106, 2011.

BOAS M. S V.; BIM R. H.; BARIAN S. H. S. Aspectos motivacionais e benefícios da prática do basquetebol sobre rodas. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 14, n. 2, p. 7-11, 2003.

DOROGI, L.; SZABO, A.; BOGNÁR, J. Goal orientation and perceived motivational climate in Hungarian athletes with physical and visual disabilities and in able-bodied athletes. Kinesiology, v. 40, n. 2, p. 162-169, 2008.

BODAS, A.; LÁZARO, J.; FERNANDES, H. Perfil psicológico de prestação dos atletas paraolímpicos Atenas 2007. Motricidade, Lisboa, v. 3, n. 3, p. 33-43, set. 2007.

VITAL, R. et al. Avaliação clínica dos atletas paraolímpicos. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, São Paulo, v. 8, n. 3, p. 77-83, maio/jun. 2002.

SHIBUKAWA, R. M. et al. Motivos da prática de dança de salão nas aulas de Educação Física escolar. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 25, n.1, p.19-26, jan./mar. 2011.

PARK, S. R. A Cross-cultural study of the motivational factors affecting individuals decisions about participating in action sports between korean college students and their american counterpart. 2006. Disponível em: http://www.isdy.net/pdf/eng/3.pdf. Acesso em: 23 nov. 2011.

BENTO, A. N. F.; SILVA, M. R.; PONTES, M. Motivação de atletas federados para a prática de atletismo. Revista da Faculdade de Ciências da Saúde, Porto, n. 5, p. 326-336, 2008.

MELO, A. C. R.; LÓPEZ, R. F. A. Motivação para participação nas atividades de educação física em enfermaria ortopédica. Revista Alvorada de Atividade Física, v. 1, n. 1, 2003.

ZISIMOPOULOS D. A.; GALANAKI E. P. Academic intrinsic motivation and perceived academic competence in Greek Elementary Students with and without learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, v. 24, n. 1, p. 33–43, 2009.

ANDRADE, A.; SALGUERO, A.; MÁRQUEZ, S. Motivos para a participação esportiva em nadadores brasileiros. Fitness and Performance Journal, Rio de Janeiro, v. 5, n. 6, p. 363-369, nov./dez. 2006.

COSTA, V. S.; FERNANDES, A. S.; MAIA, M. Hábitos desportivos dos jovens do interior norte e litoral norte de Portugal. Revista Portuguesa Ciências do Desporto, Porto, v. 9, n. 2, p. 46-55, nov. 2009.

SILVA, D. A. P.; MACHINSKI, P. R. Futsal masculino e feminino: a comparação motivacional no município de Rebouças-PR. Cinergis, vol. 11, n. 1, p. 1-10, jan./Jun, 2010.

GILL, D. L.; GROSS, J. B.; HUDDLESTON, S.; Participation motivation in youth sports. Journal of Sport Psychology, Champaign, v.14, p.1-14, 1983.

SERPA, S. Motivação para a prática desportiva. In SOBRAL, F.; MARQUES, A. (Coord.). FACDEX: desenvolvimento somato-motor e factores de excelência desportiva na população escolar portuguesa. Ministério da Educação – Desporto Escolar, p. 101-106, 1990.

BARROSO, M. C. L. Validação do Participation Motivation Questionnaire adaptado para determinar motivos de prática esportiva de adultos jovens brasileiros.

SAITO, S. P. D. Motivos que levam indivíduos portadores de deficiência visual a participarem de atividades desportivas adaptadas de alto nível. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v. 15, n. 2, p. 20-32, 2007.

DUARTE, M. J. C. O. S. Estudo descritivo e comparativo dos níveis de aptidão física e dos hábitos nutricionais, em atletas Portugueses da Associação Nacional de Desporto para a Deficiência Mental (ANDDEM- Atletismo e Basquetebol). 2004. 198 f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Desporto) – Faculdade de Ciências do Desporto em Educação Física, Porto, 2004.

SILVA, A. P. Estudo sobre os motivos que levam o deficiente mental a praticar desporto de competição. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura) - Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física, Universidade do Porto, Porto, 1997.

SIT, C. H. P.; LINDNER, K. J. Motivational orientations in youth sport participation: Using Achievement Goal Theory and Reversal Theory. Personality and Individual Differences, v. 38, n. 3, p. 605-618, 2005.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.