Banner Portal
WORK TEACHER OF PHYSICAL EDUCATION BEGINNERS IN THE CITY OF CRICIÚMA-SC
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching work
Beginner teacher
Physical Education teacher

How to Cite

QUADROS, Lediana Ribeiro de; CARDOSO, Viviani Dias; FRASSON, Jessica Serafim; MEDEIROS, Camila da Rosa; VOM BOROWSKI, Eduardo Batista; CONCEIÇÃO, Victor Julierme Santos da; KRUG, Hugo Norberto. WORK TEACHER OF PHYSICAL EDUCATION BEGINNERS IN THE CITY OF CRICIÚMA-SC. Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 12–23, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13i3.8640868. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8640868. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This research has aimed to describe the paths taken for construction of teaching of physical
education teachers in the town of Criciúma-SC. Investigated the teacher worked nineteen
Physical Education teachers beginning their careers. The instrument for data collection was
a semi-structured interview. We understand that the construction of the teaching work of
teachers is directly linked to the conditions found and offered by the school organization,
and the casualization of teaching and infrastructure materiais stand when asked about
working conditions found in schools.

https://doi.org/10.20396/conex.v13i3.8640868
PDF (Português (Brasil))

References

GARCIA, C. M. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 3, n. 3, p.11-49, 2010.

REALI, A. M. M. R.; TANCREDI, R. M. S. P.; MIZUKAMI, M. G. N. Programa de mentoria online: espaço para o desenvolvimento profissional de professoras iniciantes e experientes. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n.1, p. 77-95, jan./abr. 2008.

HUBERMAN, M. Ciclo de vida de professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vida de professores. 2. ed. Porto: Porto, 1995. p. 31-61.

BASSO, I. S. Significado e sentido do trabalho docente. Caderno CEDES, Campinas, v.19, n. 44, abr. 1998.

NEGRINE, A. Instrumentos da coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. S. (Org.). A pesquisa qualitativa em Educação Física: alternativas metodológicas. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010. p. 61-93.

MOLINA NETO, V. Etnografia: uma opção metodológica para alguns problemas e investigação no âmbito da Educação Física. In: MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. S. (Org.). A pesquisa qualitativa em Educação Física: alternativas metodológicas. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010. p. 113–146.

WITTIZORECKI, E. S. Trabalho docente dos professores de Educação Física na rede municipal de ensino de Porto Alegre: um estudo nas escolas do Morro da Cruz, 2001. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001. p. 19.

SANTINI, J. A síndrome do esgotamento profissional: o “abandono” da carreira docente pelos professores de Educação Física da rede municipal de ensino de Porto Alegre, 2004. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 15-34.

LIMA, L. Organização escolar e democrática radical: Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. São Paulo: Cortez, 1999.

CANCHERINI, A. A socialização do professor iniciante: um difícil começo, 2009. 212 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica, Santos, 2009.

FRASSON, J. S. et al. Organização escolar: uma ponte para a socialização docente dos professores iniciantes. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE PROFESSORADO PRINCIPIANTE E INSERÇÃO PROFISSIONAL À DOCÊNCIA, 4., Curitiba, 2014. Anais... Curitiba: Ed. da UTFPR, 2014.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.