Banner Portal
PET HEALTH NETWORK PSYCHOSOCIAL
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Vocational training in health
Caregivers
Mental health

How to Cite

BANDEIRA, Antonio Cleilson Nobre. PET HEALTH NETWORK PSYCHOSOCIAL: AN INDUCTOR DESIGN WHICH ENHANCES EDUCATION OF GRADUATING IN PHYSICAL EDUCATION . Conexões, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 138–145, 2016. DOI: 10.20396/conex.v14i1.8644771. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8644771. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study aims to report the experience of the graduate student in Physical Education in User caregivers
Family Group of multiple substances in a Inpatient Psychiatric Unit in Sobral-CE General Hospital, provided
by the Education Program for Working for Health (PET- health) "Psychosocial Care Network," which
prioritizes the confrontation of alcohol, crack and other drugs. The activities occurred through the actions
entitled mentoring service held inside the UIPGH, addressing the families individually and in priority groups,
thus creating a multidisciplinary learning environment, seeking adherence of the family in order to educate
users to the treatment of post- high and the prospect of harm reduction, and benefit from construction of
scientific knowledge by experienced results. We consider the family group an indispensable tool because it requires the preparation of the family to deal with the new context that he experienced, particularly an
enabling strategy for building a humane and gentle care practice. The experience contributed to indulge
themselves with the knowledge and skills necessary for the care of drug usurers and their families in the
Unified Health System (SUS), in UIPHG as the Integral Care Network Mental Health.

https://doi.org/10.20396/conex.v14i1.8644771
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria Interministerial nº 421, de 3 de março de 2010, institui o Programa de Educação pelo Trabalho a Saúde (PET-Saúde) e dá outras providências. Brasília, 2010.

FERRAZ, L. PET-saúde e sua interlocução com o pró-saúde a partir da pesquisa: o relato dessa experiência. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 36, n. 1, supl. 1, p.166-171, jan./mar. 2012.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 2. ed. São Paulo: HUCITEC, 1993.

DYNIEWICZ, A. M. Metodologia da pesquisa em saúde para iniciantes. 2. ed. São Caetano do Sul: Difusão, 2009.

MACÊDO, V. C. D.; MONTEIRO, A. R. M. Educação e saúde mental na família: experiência com grupos vivenciais. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v.15, n. 2, p. 222-230, abr./jun. 2006.

WACHS, F.; FRAGA, A. B. Educação física em centros de atenção psicossocial. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 31, n. 1, p. 93-107, 2009.

ROSA, L. C. S. A inclusão da família nos projetos terapêuticos dos serviços de saúde mental. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v.11, n.18, p. 205-218, dez. 2005.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.