Banner Portal
Teaching and learning of swimming for visually impaired children
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching
Learning
Swimming
Visual impairment
Child

How to Cite

RAMIREZ, Geovane Silva; ALVES, Maria Luiza Tanure; ALMEIDA, José Júlio Gavião de; DUARTE, Edison. Teaching and learning of swimming for visually impaired children. Conexões, Campinas, SP, v. 15, n. 2, p. 210–223, 2017. DOI: 10.20396/conex.v15i2.8648271. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648271. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

At the beginning, adapted sport was thought and practiced as a form of rehabilitation for people
with disabilities; nowadays it presents different objectives, as recreation, rehabilitation,
education and high performance. In this context, this study aimed to review Brazilian studies
focused on swimming teaching methods for visually impaired children. Therefore, the main
objective has been to compile the results achieved in this field, allowing the recognition of its
status and evolution, serving as a basis for professionals and researchers in the field. Key words
and their variations (teaching, learning, swimming, visual impairment and child) have been used
in the electronic databases: Unicamp Libraries System (SBU), Google Scholar, Scientific
Electronic Library Online (SCIELO), and SCOPUS, and it has been considered articles, books,
monographs, dissertations and theses published from june 2006 to june 2016. The results
showed literary scarcity regarding the subject in theme, showing the need to carry out more
research related to the topic. Three studies were identified that were adequate in this research.
These have been showed effectiveness in the teaching-learning of swimming for visually
impaired children, attributing improvements to the participating children in several aspects, such
as: physical and psychomotor aspects, emotional and cognitive, and intellectual and socioaffective.

https://doi.org/10.20396/conex.v15i2.8648271
PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, Paulo Ferreira de. Desporto adaptado no Brasil: origem, institucionalização e atualidade. 1997. 151 f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

BAHIA, Antônio Luiz Ferreira. Aprendizagem da natação por pessoas cegas: desafios e possibilidades. 2007. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.

BRERETON, Pearl et al. Lessons from applying the sistematic literature review process within the software engineering domain. Journal of System and Software, New York, v. 80, p. 571-583, 2007. Disponível em: http://www.idi.ntnu.no/grupper/su/publ/ebse/lessons-slr-brereton-jss07.pdf. Acesso em: 9 fev. 2016.

CARDOSO, Vinícius Denardin. A reabilitação de pessoas com deficiência através do desporto adaptado. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 529-539, abr./jun. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbce/v33n2/17.pdf. Acesso em: 22 fev. 2016.

CASTRO, Eliane Mauerberg de. Atividade física adaptada. Ribeirão Preto: Tecmedd, 2005.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE DESPORTOS DE DEFICIENTES VISUAIS (CBDV). Natação. Disponível em: http://cbdv.org.br/pagina/natacao. Acesso em: 20 fev. 2016.

CONFORTO, Edivandro Carlos; AMARAL, Daniel Capaldo; SILVA, Sérgio Luís. Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO DE DESENVOLVIMENTO DE PRODUTO, 8., 2011, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: IGDP, 2011.

GOMIDE NETO, Ulysses. Método Halliwick de natação: aplicação em crianças com deficiência visual. 2013. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.

GREGUOL, Márcia. Natação adaptada: em busca do movimento com autonomia. Barueri: Manole, 2010.

INTERNATIONAL BLIND SPORTS FEDERATION (IBF). Classification. Disponível em: http://www.ibsasport.org/classification/. Acesso em: 20 maio 2016.

STORCH, Jalusa Andréia. Programa de estimulação psicomotora aquática para crianças com deficiência visual com a participação das mães. 2013. 216 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.