Banner Portal
Demystifying the cerratense culture through Gymnastics for All
PDF (Português (Brasil))

Keywords

General Gymnastics
Goiás
Cerrado
Gymnastics for All
Choreographic composition

How to Cite

OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; IWAMOTO, Thiago Camargo; SOUZA, Lidia Acyole de; TOLEDO, Eliana de. Demystifying the cerratense culture through Gymnastics for All: A case study of the Cignus Gymnastics Group. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 4, p. 433–449, 2018. DOI: 10.20396/conex.v16i4.8654054. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8654054. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

Body expression and cultural manifestations are interrelated during the process of experiencing
Gymnastics for All (GfA). Considering the choreographic composition (CC) as one of the foundations
that mark this practice (TOLEDO et al., 2014) and as a place in which cultural expressions (local or
national) manifest themselves (PEREZ-GALLARDO, 2018), this paper aims to present the studies
developed on the GPT in a regional context, from the dialogues with the eco-history, reflecting on the
geographical issues (like the Brazilian Cerrado), and the imbrications with the CC in the GfA. It is a
bibliographical research, of the type of case study, that deals with the productions of CC in GPT, and
the experiences and proposals of the Grupo de Ginástica Cignus (theoretical and choreographic -
already published). Thus, it brings as a research source both the theoretical references and the images
(videos) of 3 CCs of this group. It was identified that this group demythologizes the cerratense culture
through its GPT CCs, since it brings themes transversal to this culture (coming out of common sense),
as well as themes that are everyday and this culture, but also present in others, such as slavery and
miscegenation.

https://doi.org/10.20396/conex.v16i4.8654054
PDF (Português (Brasil))

References

BERTRAN, Paulo. História da Terra e do Homem no Planalto Central: eco-história do Distrito Federal – do indígena ao colonizador. Brasília: Verano, 2000.

BERTRAN, Paulo. A memória consútil e a goianidade. Revista UFG, n. 1, p. 62-67, 2006. Disponível em: https://proec.ufg.br/up/694/o/memoria.pdf.

BRASILEIRO, Lívia Tenório; MARCASSA, Luciana Pedrosa. Linguagens do corpo: dimensões expressivas e possibilidades educativas da ginástica e da dança. Pró-Posições. v. 19, n. 3(57), p. 195-207, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v19n3/v19n3a10.

CAMPOS, Rosângela Soares. et al. A Composição do figurino no grupo de Ginástica para Todos “Cignus”. In: OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; TOLEDO, Eliana de. (Org). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis: UEG, 2016.

CHAUL, Nasr Fayad. A identidade cultural do goiano. Cienc. Cult. São Paulo, v. 63, n. 3, p. 42- 43, 2011. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252011000300016.

DIAS CARDOSO, Murilo Raphael; MARCUZZO, Francisco Fernando Noronha; BARROS, Juliana Ramalho. Caracterização da temperatura do ar no Estado de Goiás e no Distrito Federal. Revista Brasileira de Climatologia. v. 11, p. 119-134, 2012. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistaabclima/article/view/28923.

DEUTSCH, Silvia; VOLP, Catia Mary. Influência da música na prática da Ginástica. In: GAIO, Roberta; GÓIS, Ana Angélica Freitas; BATISTA, José Carlos Freitas (Org). A ginástica em questão: corpo e movimento. 2. ed. São Paulo: Phorte, 2010.

FÁTIMA, Conceição Viana de; UGAYA, Andresa de Souza. Ginástica para Todos e pluralidade cultural: movimentos para criar novos pensamentos. In: OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; TOLEDO, Eliana de (Org). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis: Editora UEG, 2016.

HANSHIRO, Darcy Mitiko Mori; CARVALHO, Sueli Galego de. Diversidade cultural: panorama atual e reflexões para a realidade brasileira. REAd. Porto Alegre, v. 11, n. 5, p. 02-21, 2005. Disponível em: http://www.redalyc.org/html/4011/401137448001/.

IWAMOTO, Thiago Camargo et al. Ginástica para todos e as possibilidades de materiais adaptados e alternativos para a prática pedagógica e construção coreográfica. In: OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; TOLEDO, Eliana de (Org). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis: Editora UEG, 2016.

TOLEDO, Eliana de; SCHIAVON, Laurita Marconi. Ginástica Geral: diversidade e identidade. In: PAOLIELLO, Elizabeth (Org). Ginástica Geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008.

GRANER, Larissa; PAOLIELLO, Elizabeth; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Grupo Ginástico Unicamp – potencializando as interações humanas. In: BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PAOLIELLO, Elizabeth (Org). Ginástica para Todos um encontro com a coletividade. Campinas, SP: Editora Unicamp. 2017.

HANSHIRO, Darcy Mitiko Mori; CARVALHO, Sueli Galego de. Diversidade cultural: panorama atual e reflexões para a realidade brasileira, REAd. v. 11, n. 5, p. 02-21, 2005. Disponível em: http://www.redalyc.org/html/4011/401137448001/.

LIMA, Lenir Miguel de. Os militares, o populismo e suas influências na Educação Física em Goiás. 1992. 165f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiás, 1992.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7. ed. São Paulo: Atlas. 2011.

PAGANOTTI, Ivan. Imagens e estereótipos do Brasil em reportagens de correspondentes internacionais. Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias, São Paulo, v. 1, n. 1. p. 01-15, 2007. Disponível em: http://www.revistas.usp. br/Rumores/article/view/51102.

OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; TOLEDO, Eliana de (Org). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis: Editora UEG, 2016.

OLIVEIRA, Michelle Ferreira de et al. Construindo uma Ginástica para Todos em Goiás: a proposta do grupo universitário Cignus. In: OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; TOLEDO, Eliana de (Org). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis: Editora UEG, 2016.

PAOLIELLO, Elizabeth et al. Grupo Ginástico Unicamp: 25 anos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014.

QUADROS, Eduardo Gusmão de. Anhanguera: mito fundador de Goiás. Revista UEG, v.1, n.9. p. 1-13. 2007. Disponível em: http://www.revista.ueg.br/index.php/temporisacao/article/view/5985.

ROCHA, Maria Aparecida Teles; GOYAZ, Marilia de. Vivência e intervenção pedagógica com a Ginástica em Goiás: caminhos que se encontram. In: OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; TOLEDO, Eliana de (Org). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis: Editora UEG, 2016.

ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

SCARABELIM, Maria Letícia Abud; TOLEDO, Eliana. Proposal of analytical records for choreographic compositions in gymnastics for all. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 30. n. 1, p. 122-143, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1807-55092016000100159.

SOFFIATI, Arthur. Algumas palavras sobre uma teoria da eco-história. Desenvolvimento e Meio Ambiente. v. 18, p. 13-26, 2008. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/13420.

SACRISTÁN, José Gimeno. Currículo e diversidade cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu; MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa (Org). Territórios contestados. Petrópolis: Vozes, 1995.

TOLEDO, Eliana; SCHIAVON, Laurita Marconi. Ginástica Geral: diversidade e identidade. In: PAOLIELLO, Elizabeth. (Org). Ginástica Geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.