Banner Portal
Didactic-pedagogical organization or Physical Education classes at basic education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical education
Intellectual teachers
Pedagogical practice

How to Cite

MALDONADO, Daniel Teixeira; JABOIS, Diego Pinto; NEIRA, Marcos Garcia. Didactic-pedagogical organization or Physical Education classes at basic education: between the “no more” and the “not yet”?. Conexões, Campinas, SP, v. 17, p. e019016, 2019. DOI: 10.20396/conex.v17i0.8654674. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8654674. Acesso em: 2 jul. 2024.

Abstract

This paper retorts two experiences with sports’ thematization. The first is an educational project held at a municipal school at Santos, with the development of sports using sticks and/or implements, for students of the late years of Elementary School. The second educational experience was held at High School, in a federal network school, with sports experiences that are collective, individual, radical and adapted for people with disabilities, also reflecting upon biological, physiological, historical, social, economic and political questions related to the practice of sports. After the reflections shown in this paper, it is possible to conclude that we are entering a paradigm in which the teachers are intellectuals in the treatment of their own pedagogical practice.

https://doi.org/10.20396/conex.v17i0.8654674
PDF (Português (Brasil))

References

ARROYO, Miguel. Experiências de inovação educativa: o currículo na prática da escola. In: MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo: políticas e práticas. 4. ed. Campinas, SP: Papirus, 1999. p. 131-164.

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. 5º ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BOSSLE, Fabiano. Nosso “inédito viável”: professor de Educação Física intelectual transformador. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; NOGUEIRA, Vadilene Aline; FARIAS, Uira Siqueira. Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na Educação Física Escolar brasileira. Curitiba: CRV, 2018. p. 19-34

CAPARROZ, Francisco Eduardo; BRACHT, Valter. O tempo e o lugar de uma didática da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Campinas, v. 28, n. 2, p. 21-37, 2007. Disponível em: http://cev.org.br/biblioteca/o-tempo-o-lugar-uma-didatica-educacao-fisica/.

DARIDO, Suraya Cristina; SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira. Para ensinar Educação Física: possibilidades de intervenção na escola. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

DINIZ, Irlla Karla dos Santos; RODRIGUES, Heitor Andrade; DARIDO, Suraya Crista. Os usos da mídia em aulas de Educação Física escolar: possibilidades e dificuldades. Movimento. Porto Alegre, v. 18, n. 3, p. 183-202, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/27108.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais e o ainda não”: pensando saídas do não lugar da Educação Física escolar I. Cadernos de Formação RBCE. v. 1, n. 1, p. 9-24, 2009. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/929.

MALDONADO, Daniel Teixeira et al. Indícios de mudanças na prática pedagógica dos professores de Educação Física Escolar: análise dos estudos publicados em anais de eventos nacionais. Corpoconsciência. Cuiabá - MT, v. 22, n. 1, p. 77-92, 2018. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6279.

MARTINS, Raphaell Moreira; DARIDO, Suraya Cristina. A relação entre a teoria e a prática nas aulas de Educação Física: em busca de uma síntese possível. In: SILVA, Maria Eleni Henrique; MARTINS, Raphaell Moreira; FERREIRA JÚNIOR, José Ribamar. Saberes em ação na Educação Física: temas contemporâneos para a docência. Curitiba: CRV, 2018. p. 33-46.

MOREIRA, Evando Carlos. Educação física escolar: desafios e propostas. 2. ed. Jundiaí, SP: Fontoura, 2009.

MOREIRA, Evando Carlos; PEREIRA, Raquel Stoilov. Educação física escolar: desafios e propostas 2. 2. ed. Jundiaí, SP: Fontoura, 2011.

NEIRA, Marcos. Ensino de educação física. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação física cultural: o currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. As possibilidades de emergência do currículo cultural da Educação Física: contribuições do Grupo de Pesquisas em Educação Física escolar da FEUSP (GPEF). In: MALDONADO, Daniel Teixeira; NOGUEIRA, Valdilene Aline; FARIAS, Uirá de Siqueira. Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na Educação Física Escolar brasileira. Curitiba: CRV, 2018. p. 173-196

MALDONADO, Daniel Teixeira; NOGUEIRA, Vadilene Aline; FARIAS, Uira Siqueira. Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na Educação Física Escolar brasileira. Curitiba: CRV, 2018.

OKIMURA-KERR, Tieme et al. Educação Física no ensino fundamental I: perspectiva de sistematização dos blocos de conteúdos temáticos. Curitiba: CRV, 2017.

OLIVEIRA, M. A. T. Educação Física escolar e ditadura militar no Brasil (1968-1984): história e historiografia. Educação e Pesquisa. v. 28, n. 1, p.51-75. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022002000100004&script=sci_abstract&tlng=pt.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de Troia da educação. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVA, Sheila Aparecida Pereira dos Santos. Portas abertas para a Educação Física. São Paulo: Phorte, 2013.

VIEIRA, Pollyane Barros Albuquerque; FREIRE, Elisabete dos Santos; RODRIGUES, Graciele Massoli. O texto escrito como recurso didático nas aulas de educação física: perspectivas e experiências dos professores. Movimento. Porto Alegre, v. 21, n. 4, p. 929-944, 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/51702.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.