Banner Portal
Yoga and physical education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Yoga
Physical education
Body

How to Cite

LIMA, Leidiane Souza; RIBEIRO, Olivia Cristina Ferreira. Yoga and physical education: an analysis of scientific production in Physical Education Papers (1999-2018). Conexões, Campinas, SP, v. 17, p. e019029, 2020. DOI: 10.20396/conex.v17i0.8656551. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8656551. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

Introduction: Yoga is a millenary practice originated in India. Its path, however, is universal and opened to all people. Throughout its history, this philosophy seems to have adapted to the different contexts and gained diverse representations. Among them, Yoga as physical activity has been highlighted in our society. Objective: the present study aimed to analyze the production of papers about Yoga into Brazilian Physical Education journals published from 1999 to 2018 and the specific objective was to verify the vision of body and conceptions about Yoga presented in those publications. Methodology: the methodology used was a bibliographic research and qualitative analysis. Results and discussion: the majority of the eight papers (six) found in this research present a vision of body as 'anatomical-physiological' and a superficial view of Yoga. Final considerations: In order to prove its benefits to health, Yoga is sometimes synonymous of postures and breathing exercises that improve the physical capacities, and also a 'therapeutic physical activity'.

https://doi.org/10.20396/conex.v17i0.8656551
PDF (Português (Brasil))

References

ALBUQUERQUE, Leila Marrach Basto de. As Invenções do Corpo: Modernidade e Contramodernidade. Motriz, vol. 7, n.1, pp. 33-39, 2001.

ALMEIDA, Bettine; MONTAGNER, Paulo César; GUTIERREZ, Luis Gustavo. A inserção da regulamentação da profissão na área de Educação Física, dez anos depois: embates, debates e perspectivas. Movimento, v.15, n.3, p.65, 2009.

BARROSO, Maria Macedo. As iogas como cultura alternativa. Motriz, Rio Claro, v. 5, n.2, 1999.

BRASIL. Ministério da Saúde (MS). Portaria nº 404, de 15 de abril 2016. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/sas/2016/prt0404_15_04_2016.html Acesso em: 20 nov. 2018.

CAVALARI, Thais Adriana. Yoga = caminho Sagrado. 2011. 258 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/251167. Acesso em: 19 ago. 2018.

COELHO, Cristina; LESSA, Thaíza; CARVALHO, Rosa; COELHO, Lúcia; SCARI, Rafael; FERNANDES, Neimar; NOVO JÚNIOR, José Marques. Qualidade de vida em mulheres praticantes de Hatha Ioga. Motriz, Rio Claro, v.17, n.1, p.33-38, jan./mar. 2011.

DAOLIO, Jocimar. Educação Física e pesquisa sociocultural. In: STIGGER, Marco Paulo, (Org.) Educação Física + humanas. Campinas, Autores Associados, 2015.

ELIADE, Mircea. Patañjali e o yoga. Tradução de Elsa Castro Neves. Lisboa: Relógio D'Água, 2000.

ELIADE, Mircea. Yoga: imortalidade e liberdade. São Paulo, SP: Palas Athena, 2004.

FERNANDES, Edrisi; DA ROCHA, Vera Maria. A imagem do yoga como terapia e como ginástica: Uma construção ocidental. Vivência Artigos: v. 29, p. 311-326, 2005.

GNERRE, Maria Lucia Abaurre. Gheranda Samhita: corpo e libertação na tradição do Hatha Yoga. Revista Numem, Juiz de Fora: v. 14, p. 219-246, 2011.

GNERRE, Maria Lucia Abaurre. Identidades e paradoxos do yoga no Brasil: caminho espiritual, prática de relaxamento ou atividade física? Fronteiras, Dourados: UFGD/MS. v. 12. n. 21, p. 247-270, jan/jun, 2010.

GOMES, Lumiar Cardoso. Educação Física escolar e Hatha-Yoga: uma Proposta de Trabalho com vistas à Educação Postural. Cadernos de Formação RBCE. v. 8, n.1. 2017.

GULMINI, Lilian Cristina. In Estudos sobre o yoga. Rojo, M. (org.). São Paulo: Phorte, 2006.

GULMINI, Lilian Cristina. Raja Yoga e Samkhya: investigações sobre a consciência. In: POSSEBON, Fabrício (org.) Cultura Indiana: Ensaios e reflexões. João Pessoa: Ed. Universitária UFPB, 2010.

GULMINI, Lilian Cristina. O Yogasutra, de Patañjali – tradução e análise da obra, à luz de seus fundamentos contextuais, intertextuais e linguísticos. 2002. 455 p. Dissertação de Mestrado – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.

MIZUNO, Julio; BRANDANI, Jeniffer. DEUTSCH, Silvia; ROSSI, Fernanda; MONTEIRO, Henrique. Contribuições da prática do ioga na condição de saúde, atitudes e comportamentos de mulheres adultas e idosas. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 947-960, 2018.

MORAES, Fabiane; BALGA, Rômulo. A Yoga no Ambiente Escolar como Estratégia de Mudança no Comportamento dos Alunos. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 6, n.3, p. 59-65, 2007.

MOURA, Soraia Maria. O corpo e o yoga: a importância de diferentes práticas na formação do educador físico. Coautoria de Adilson Nascimento de Jesus. Campinas, 2007. 47 p. Disponível em: http://cutter.unicamp.br/document/?code=000414212. Acesso em: 18 nov. 2018.

NUNES, Tales da Costa Lima. Yoga: Do corpo, a consciência; do corpo à consciência. O significado da experiência corporal em praticantes de Yoga. 2008. 166 p. Dissertação de Mestrado em Antropologia Social. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

PINTO, Júlia Paula; JESUS, Adilson Nascimento. A Transformação da Visão de Corpo na Sociedade Ocidental. Motriz, v. 6, n. 2, p. 89-96, 2000.

RABELLO, Ernesto; YONEZAWA, Fernando; LOUZADA, Ana Paula. O yoga como prática de áskesis. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 30, n. 55, p. 208-226, setembro/2018.

RANCAN, Daniel. O corpo moderno, o yoga e a espiritualidade oriental. Revista Digital - Buenos Aires. v. 12, n. 112, 2007.

ROMARCO, Evanize; LIMA, Claudia. Benefícios os exercícios respiratórios no Yoga em mulheres adultas na faixa etária de 40 e 90 anos. Conexões, Campinas, v. 6, n. 3, p. 78-90, set/dez. 2008.

SANCHES, Raphael Lugo. Curar o corpo, salvar a alma: as representações do yoga no Brasil. 2014. 110 f. Dissertação (Doutorado em História) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2014.

SANTIN, Silvino. O corpo simplesmente corpo. Movimento, Porto Alegre, v. 7, n. 15, p. 57-73, 2001.

SANTOS, Lisiane da Luz; SANTOS, Daniela. A influência da prática regular de kundalini yoga sobre variáveis funcionais em indivíduos portadores da síndrome da fibromialgia. Rev. bras. Ci e Mov., v. 16, n. 2, p. 7-15, 2008.

SIEGEL, Pamela; BARROS, Nelson Filice. Yoga, Saúde e Religião. Último andar, n. 21 (2013). Disponivel em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ultimoandar/article/view/13989/10295. Acesso em: 31 mar. 2018.

SILVA, Jario Araujo. Ioga: como disciplina na grade curricular das escolas. 2013. 66f., il. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

SOUZA, Priscila; LISBOA, Rodney. Aplicação do flex test em idosos praticantes de um programa de yoga. Conexões, Campinas, v. 6, ed. especial, p. 164-173, jul. 2008.

STIGGER, Marco Paulo. Apresentação. In: STIGGER, Marco Paulo, (Org.) Educação Física + humanas. Campinas, Autores Associados, 2015.

STORNI, Aline Telles. Hatha Yoga: corpo e espiritualidade. 2013. 94f. Dissertação (Mestrado em Ciências das Religiões) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.

ZICA, Matheus da Cruz; GNERRE, Maria Lúcia Abaurre. Índia “Ocidental”, China “Tropical”: uma “espiritualidade do corpo” como elementos ropiciador de encontros culturais no Brasil. Horizonte, Belo Horizonte, v. 14. N. 43, p. 789-826, 2016.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.