Banner Portal
Gymnastics for all
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gymnastics
Motor Praxeology
Collectivity

How to Cite

MENEGALDO, Fernanda Raffi; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Gymnastics for all: what does Motor Praxeology say about it? . Conexões, Campinas, SP, v. 18, p. e020014, 2020. DOI: 10.20396/conex.v18i0.8659110. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8659110. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Objective: This study aims to discuss the Gymnastics for All (GfA) based on the Motor Praxeology theory, developed by Pierre Parlebas. Methodology: In this theoretical essay, we analyse the Internal Logic of GfA with emphasis on its sociomotor aspect and we propose some approaches between the GfA and the subdomain called Motor Expressive Situations (MES). Results and discussion: The internal logic analysis of GfA, considering its non-competitive perspective and the non-existence of a gestural codification, allowing us to consider the possibility of this sociomotor gymnastics practice happen with multiple internal logics. Conclusion: In a praxeological perspective, the absence of rules that guide the GfA practice place it distance far from the competitive context (based in gestural codification) and more close than the MES, reinforcing its communicative character and the cooperative relations in its practice.

https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8659110
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Tabata Larissa. Composição coreográfica coletiva e tematização como estratégias pedagógicas para o ensino/aprendizagem da acrobacia coletiva. 2016.. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

ANTUALPA, Kizzy Fernandes; MENEGALDO, Fernanda Raffi. Diálogo da Ginástica Rítmica com a Ginástica para Todos: contribuições para a construção coreográfica. In: OLIVEIRA, Michelle; TOLEDO, Eliana de. (Org.). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. UEG: Anápolis, 2016. p. 181-200.

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. Campinas: Unicamp, 2013.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. A Ginástica Artística estudada a partir da ótica da Praxiologia Motriz: reflexões preliminares. In: RIBAS, João Francisco Magno. (Org.). Jogos e Esportes: Fundamentos e Reflexões da Praxiologia Motriz. Santa Maria: Editora UFSM, 2008a.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. La lógica interna de la Gimnasia Artística Masculina y estudio etnográfico de un Gimnasio de alto rendimiento. 2004. Tese (Doutorado em La investigación en la actividad física y deporte) – Universidade de Lleida, Lleida, 2004.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. La lógica pedagógica de la Gimnasia: entre la ciencia y el arte. Acción Motriz, n. 9, jul./dez., 2012.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Uma reflexão sobre o conceito de técnica na Ginástica Geral. In: PAOLIELLO, Elizabeth. (Org.). Ginástica Geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008b. p. 167-190.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho et al. What motivates people to participate in a non-competitive Gymnastics festival? – A case study of World Gymnaestrada. Science Gymnastics Journal, v. 11, n. 1, p. 15-22, 2019.

BRATIFISCHE, Sandra Aparecida; CARBINATTO, Michele Viviene. Inovação e criação de materiais: em busca da originalidade da Ginástica para Todos. In: MIRANDA, Rita de Cássia Fernandes; EHRENBERG, Mônica Caldas; BRATIFISCHE, Sandra Aparecida. (Org.). Temas emergentes em Ginástica para Todos. Fontoura: Várzea Paulista, 2016. p. 77-102.

CATTAPAN, Pedro. Arte e análise: vias de abertura à alteridade nas sociedades contemporâneas. Psychê, São Paulo, v. 10, n. 19, p. 65-80, set./dez. 2006.

FEDÉRATION INTERNATIONALE DE GYMNASTIQUE (FIG). Apparatus in Gymnastics for All.

FEDÉRATION INTERNATIONALE DE GYMNASTIQUE (FIG). Gymnastics for All Manual. 2019.

FEDÉRATION INTERNATIONALE DE GYMNASTIQUE (FIG). Code of points Rhythmic Gymnastics. 2017.

FEDÉRATION INTERNATIONALE DE GYMNASTIQUE (FIG). World Gym for Life Challenge Regulation. Suíça, 2011.

FIG CHANNEL. World Gymnaestrada 2015 - Switzerland takes center stage - We are Gymnastics! [S. l.: s. n.], 14 jul. 2015. 1 vídeo (9:44 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0Zh7tGt3tiA&t=14s. Acesso em: Acesso em: 02 abr. 2020.

GRANER, Larissa; PAOLIELLO, Elizabeth; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Grupo Ginástico Unicamp: potencializando as ações humanas. In: BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PAOLIELLO, Elizabeth. (Org.). Ginástica para Todos: um encontro com a coletividade. Campinas: Editora da Unicamp, 2017.

HERMANN, Nadja. Ética, estética e alteridade. Site do Grupo de Pesquisa Racionalidade e Formação, 2007.

IWAMOTO, Thiago Camargo; MARINS, Paulo Rafael Calixto e Silva; ROCHA, Pedro Henrique Tomé; MORAES, Jeison da Silva. Ginástica para todos e as possibilidades de materiais adaptados e alternativos para a prática pedagógica e construção coreográfica. In: OLIVEIRA, Michelle; TOLEDO, Eliana de. (Org.). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. UEG: Anápolis, 2016. p. 201-224.

KRAMER, Sonia. Linguagem, cultura e alteridade: Para ser possível a educação depois de Auschwitz, é preciso educar contra a barbárie. Enrahonar, v. 31, p. 149-159, 2000.

LAGARDERA, Francisco; LAVEGA, Pere. La ciencia de la acción motriz. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 2004.

LIMA, Letícia Bartholomeu de Queiroz; MURBACH, Maria Aggio; AFONSO, Paulo Roveri; SANTOS, Patricia Gracioli; SCHIAVON, Laurita Marconi. Conexões, Campinas, v. 13, n. esp., p. 27-38, 2015.

MATEU, Mercè; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Lá lógica interna del Circo: rasgos fundamentales. In: RIBAS, João Francisco Magno. (Org.). Praxiologia Motriz na América Latina: aportes para a didática na Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2017. p. 49-76.

MATEU, Mercè; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. La lógica interna y los dominios de acción motriz de las situaciones motrices de expresión (SME). Emancipação (on-line), Ponta Grossa, v. 11, p. 129-142, 2011.

MENEGALDO, Fernanda Raffi. Ginástica para Todos: por uma noção de coletividade. 2018. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

MENEGALDO, Fernanda; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. The role of time and experience to the Gymnastics for All practice: building a sense of collectivity. Science of Gymnastics Journal, v. 12, n. 1, p. 19-26, 2020.

PARLEBAS, Pierre. Elementos de sociología del deporte. Sevilla: Málaga Unisport Andalucía, 1988.

PARLEBAS, Pierre. Lección inaugural del curso 2002/2003 del Instituto Nacional de Educación Física de Catalunya. Generalitat de Catalunya, Lleida, 2002.

PARLEBAS, Pierre. Léxico de Praxiologia Motriz: juegos, deporte y sociedad. Barcelona: Editorial Paidotribo, 2001.

PATRÍCIO, Tamiris Lima; CARBINATTO, Michele Viviene; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Festivais de ginástica no mundo e no Brasil: reflexões gerais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 30, n. 1, p. 199-216, jan./mar. 2016.

RIBAS, João Francisco Magno. Jogos e Esportes: Fundamentos e Reflexões da Praxiologia Motriz. Santa Maria: Editora UFSM, 2008.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. O contrato social: princípios do direito político. 2. ed. Cidade: Edipro, 2015.

SESC CAMPINAS. Coreografia “Gotas”, do GGU, com o uso de baldes. Campinas, 17 de outubro de 2018. Facebook: sesccampinas. Disponível em: https://www.facebook.com/pg/sesccampinas/photos/. Acesso em: 2 abril de 2020.

SILVA, Ana Márcia; DAMIANI, Iara Regina. As práticas corporais em foco: a análise da experiência em questão. In: SILVA, Ana Márcia; DAMIANI, Iara Regina. (Org.). Práticas Corporais: experiências em Educação Física para uma Formação Humana. v. 3. Florianópolis: Nauemblu Ciência & Arte, 2005. p. 187-207.

WICHMANN, Angela. Diversity versus Unity: A Comparative Analysis of the Complex Roots of the World Gymnaestrada. The International Journal of the History of Sport, v. 32, n. 4, p. 614-629, 2015a.

WICHMANN, Angela. Participating in the World Gymnaestrada: an expression and experience of community. Leisure Studies, p. 21-38, ago. 2015b.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.