Banner Portal
Reflections on the interactive practice in equine-assisted therapy in the light of motor praxiology
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Motor Praxiology
Equine-Assisted Therapy
Internal logic

How to Cite

RAMOS, José Ricardo da Silva. Reflections on the interactive practice in equine-assisted therapy in the light of motor praxiology. Conexões, Campinas, SP, v. 18, p. e020031, 2020. DOI: 10.20396/conex.v18i0.8659334. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8659334. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article focuses on the study of equine-assisted therapy within Motor Praxiology. In our analysis, we highlighted the theoretical and operational foundations of Motor Praxiology with the task of analyzing in equine-assisted therapy at the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ). In this way, praxiological research was carried out permeating the praxis of equine-assisted therapy in space, time, motricity, interactions, structure, norms and in the semantics of motricity codes, developed by UFRRJ's equine-assisted therapy professionals. This motor situation initiated a praxiological outlook on making motor based on the concept of sociomotricity, which showed us the main operating models of hidden knowledge that were observed within a therapeutic practice. Thus, the praxiological lenses forged by Parlebas (1987, 1999) mark the operative models for the unveiling of the internal structure of a motor encounter between humans and horses.

https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8659334
PDF (Português (Brasil))

References

ANDE, Associação Nacional de Equoterapia. Curso básico de Equoterapia. Brasília: DF, 2013. Disponível em: http://equoterapia.org.br/articles/index/articles_list/134/80/0

CRUZ, F. Q. F. Equoterapia educacional: um aporte colaborativo na inclusão da criança com transtorno do espectro autista na escola – 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) – Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ, 2016.

GRANJA, U.S.O. Conflicto y Educación Física a luz da praxiología motriz: Estudio de caso de un centro educativo primaria. Tesis Doctoral. Lleida, 2011.

HERNANDEZ MORENO, J. La praxiologia motriz, ciência de la acción motriz? In: Apunts Educación Física y Deportes. Catalunya: Institut Nacional d’Educación Física, 1993.

OTERO, F. L; BURGUÉS, P. L. Introdución a la Praxiologia Motriz. Barcelona: Editorial Paidotribo, 2003.

PARLEBAS, P. Perspectivas para una educacion fisica moderna. Andalucia: Andalucia, Unisport, 1987.

PARLEBAS, P. Los universais de los juegos desportivos. In: Revista de Praxiologia Motriz. Las Palmas de Gran Canária. n. 0, v. 1, p. 15-30, 1996.

PARLEBAS, P. Jeux, Sports et sociétés: lexique de la praxiologie motrice. Paris: Institut du sport et de l’education physique, 1999.

RAMOS, J. R. S. A semiologia e a educação física: um diálogo com Betti e Parlebas. Revista Brasileira Ciência do Esporte. Campinas v. 2, n. 21, p118-121, 2000.

RAMOS, J. R. S. O jogo como linguagem: a abordagem funcionalista da linguagem nas práticas corporais coletivas. (Doutorado em Estudos da Linguagem). Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2007. 190f.

RAMOS, J. R. S. Praxiologia Motriz e Equoterapia: uma radiografia praxiológica da lógica interna das mediações equoterápicas dentro da escola. In: RIBAS, J. F. M. Praxiologia Motriz na América Latina. Aportes para a Didática na Educação Física. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017. p.177-197.

RIBAS, J. F. M. Praxiologia Motriz. In: Dicionário crítico da educação física. GONZÁLEZ, F. J. FENSTERSEIFER. P. E. 3. ed. ver. e ampl. Ijui: Ed. Unijuí, 2014. p. 535-538.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.