Banner Portal
School physical education in Jair Bolsonaro management
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Jair Bolsonaro
Physical education
Educational policy

How to Cite

MELO, Fernando Garcez de; MOREIRA, Evando Carlos. School physical education in Jair Bolsonaro management: a brief analysis of conjuncture. Conexões, Campinas, SP, v. 20, n. 00, p. e022003, 2022. DOI: 10.20396/conex.v20i00.8666222. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8666222. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Objective: Understand the political-educational conjuncture of school physical education with the assumption of the presidency of Jair Bolsonaro. Method: A conjuncture analysis was carried out, to which the understanding of the current political scenario and implications for school physical education is dedicated. Results e discussion: Four primary forces were identified to understand the management, which acts on society and physical education: the economic, moral, security, and societal forces. These forces promote the dismantling of social policies, the transfer of the public's power of action to the private sector, and interpersonal relationships marked by intolerance. Final considerations: In school physical education, it means loss of priority, the possible reduction of investments, and its use not for the development of autonomy, but for disciplining. In conclusion, curbing pedagogical practices and difficulties in achieving social justice and freedom.

https://doi.org/10.20396/conex.v20i00.8666222
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Ronaldo. A onda quebrada – evangélicos e conservadorismo. Cadernos Pagu, n. 50. 2017.

ALMEIDA, Ronaldo. Deus acima de todos. Democracia em risco?: 22 ensaios sobre o Brasil hoje. São Paulo: Companhia das Letras, 2019a. p. 35-51

ALMEIDA, Ronaldo. Bolsonaro presidente: conservadorismo, evangelismo e a crise brasileira. Novos estudos, São Paulo, v. 38, n. 01. 2019b.

ALMEIDA, Ronaldo. A visita de Francisco e a abertura do compasso. Le Monde Diplomatique Brasil. 2013. Disponível em: https://diplomatique.org.br/a-visita-de-francisco-e-a-abertura-do-compasso/. Acesso em: 01 mar. 2020.

ALONSO, Angela. A comunidade moral bolsonarista. Democracia em risco?: 22 ensaios sobre o Brasil hoje. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. p. 52-70

ALVES, Miriam Fábia, TOSCHI, Mirza Seabra. A militarização das escolas públicas: uma análise a partir das pesquisas da área de educação no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação/RBPAE, v. 35, n. 3, 2019.

BARROS, Ronaldo Crispim Sena. Bolsonaro: O racismo fora do armário. Brasil: incertezas e submissão? São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2019. p. 421-439

BETTI, Mauro. Educação física e sociedade. São Paulo: Movimento, 1992.

BRACHT, Valter. Educação física e aprendizagem social. Porto Alegre, RS: Magister, 1992.

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, v. 19, n. 48, 1999a.

BRACHT, Valter. Educação física & ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1999b.

BRASIL Portaria nº 2, de 22 de fevereiro de 2019. Dispõe sobre a aprovação do Manual de Uso da marca do Governo Federal. Diário Oficial da União. Seção 1, Brasília, DF, edição: 39, p. 1. 2019. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/64779915. Acesso em: 22 fev. 2020.

CARDOSO JÚNIOR, José Celso. Desmonte do Estado no governo Bolsonaro: menos república, menos democracia e menos desenvolvimento. Brasil: incertezas e submissão? São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2019. p. 151-170

CASTELLANI FILHO, Lino. Educação física no Brasil: a história que não se conta. Campinas, SP: Papirus, 1988.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Recomendação nº 004, de 24 de janeiro de 2020. 2020. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/recomendacoes/2020/Reco004.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.

DIAS, Camila Caldeira Nunes; DE VITTO, Renato Campos Pinto. Dobrando a aposta na produção do caos: encarceramento como diretrizes do projeto “anticrime”. Brasil: incertezas e submissão? São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2019. p. 381-400

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A contribuição dos estudos de gênero e feministas para o campo acadêmico-profissional da Educação Física. In: DORNELLES, Priscila Gomes; WENETZ, Ileana; SCHWENGBER, Maria Simone Vione (Orgs.). Educação Física e gênero: desafios educacionais. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013. p. 23-44

GÓIS JÚNIOR, Edivaldo; HAUFFE, Mirian Kormann. A educação física e o funâmbulo: entre a arte circense e a ciência (século XIX e início do século XX). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.36, n. 2, p. 547-559, abril/junho, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-32892014000200547&script=sci_arttext. Acesso em: 28 fev. 2020.

INSTITUTO PENÍNSULA. Pesquisa de contexto da Educação Física escolar no Brasil: Resultados finais - Novembro 2019. Instituto Península. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2020/03/Pesquisa-Contexto-Educa%C3%A7%C3%A3o-F%C3%ADsica.pdf. Acesso em: 19 abril 2020.

KUNZ, Elenor. Educação física: ensino e mudanças. Ijuí, RS: Unijuí, 1991.

LESSA, Carlos. Nação e nacionalismo a partir da experiência brasileira. Estudos Avançados, v. 22, n. 62, p. 237-256, jan./abr. 2008.

MACEDO, Elizabeth. As demandas conservadoras do movimento Escola sem Partido e a Base Nacional Curricular Comum. Educação e Sociedade, v. 38, n. 139, p.507-524, abril/junho, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v38n139/1678-4626-es-38-139-00507.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

MEDINA, João Paulo Subirá. A educação física cuida do corpo e...“mente”. Campinas, SP: Papirus, 1983.

MONLEVADE, João Antonio Cabral de. Valorização salarial dos professores: O papel do Piso Salarial Profissional Nacional como instrumento de valorização dos professores da educação básica pública. 2000. 307 p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

NACIF, Paulo Gabriel Soledade, SILVA FILHO, Penildon. A educação brasileira na mira do obscurantismo e Estado mínimo. Brasil: incertezas e submissão? São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2019. p. 231-250

NEVES, Rafael. PEC do pacto federativo será discutida do zero. Congresso em foco. 2019. Disponível em: https://congressoemfoco.uol.com.br/economia/pec-do-pacto-federativo-sera-discutida-do-zero-diz-lider-do-governo-no-senado/. Acesso em: 02 mar. 2020.

PARAÍSO, Marlucy Alves. A ciranda do currículo com gênero, poder e resistência. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 388-415, set./dez, 2016. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/paraiso.pdf. Acesso em: 28 fev. 2020.

RORTY, Richard. Pragmatismo e política. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

ROSÁRIO, Fernando Ruiz. O Falibilismo Epistemológico de Karl Popper. Sofia, Vitória, v.7, n.2, p. 289-304. 2018.

SENA JÚNIOR, Carlos Zacarias de. Obscurantismo e anticientificismo no Brasil bolsonarista: anotações sobre a investida protofascista contra a inteligência e a ciência no Brasil. Cadernos GPOSSHE On-line, Fortaleza, v. 2, n. Especial, 2019.

SETO, Guilherme. Slogan de Bolsonaro foi inspirado em brado de paraquedistas militares. Folha de S. Paulo. 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/poder/2018/10/slogan-de-bolsonaro-foi-inspirado-em-brado-de-paraquedistas-militares.shtml. Acesso em: 25 fev. 2020.

SOARES, Carmen Lúcia e colaboradores. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOARES, Carmen Lúcia. Educação física: raízes européias e Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 1994.

SOLANO, Esther. A bolsonarização do Brasil. Democracia em risco?: 22 ensaios sobre o Brasil hoje. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. p. 307-321.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.