Banner Portal
Teaching methods used by children’s swimming teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Swimming
Teaching

How to Cite

RISTOW, Leonardo; BACKES, Ana Flávia; BRASIL, Vinicius Zeilmann; ROSA, Rodolfo Silva da; RAMOS, Valmor. Teaching methods used by children’s swimming teachers. Conexões, Campinas, SP, v. 20, n. 00, p. e022001, 2022. DOI: 10.20396/conex.v20i00.8666285. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8666285. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

Introduction: The teaching of children's swimming has prioritized learning the four competitive swims. Although several teaching methods have emerged in recent years, the teaching practice of teachers is still focused on teaching sports technique through traditional methods. The low number of publications on this topic makes it difficult to advance the line of “swimming pedagogy”. Objective: To characterize the methods used by teachers in teaching children's swimming. Methodology: A qualitative and descriptive research was carried out, using the technique of non-participant observation. Observations were recorded with the aid of field diaries. The research context was an establishment in the city of Brusque, Santa Catarina. The selection of participants was intentionally non-probabilistic and three children's swimming teachers participated. In all, thirty classes of forty-five minutes in length were observed. Data were analyzed using the content analysis technique, with the categories determined a priori: activities, initial instruction and feedback. Results and discussion: The results revealed that teachers used instruction by explanation, low use of feedback during tasks and technical/analytical activities predominated. Final Considerations: It is concluded that the observed teachers prioritize the analytical/technical teaching method.

https://doi.org/10.20396/conex.v20i00.8666285
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda. Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Ed. ver. e ampl. São Paulo: Edições 70, 2011.

BIBBÓ, Caroline Bertarelli; SILVA, Siomara Aparecida. Um mergulho na metodologia de educação esportiva. Pensar a Prática, v. 19, n. 1, p. 103-117, 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.emnuvens.com.br. Acesso em: 30 maio 2021.

DA COSTA, Paula Hentschel Lobo. Pedagogia da natação: uma revisão sistemática. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 9, n. 1, 2010. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/2840/2524. Acesso em: 30 maio 2021.

FERNANDES, Josiane Regina Pejon; DA COSTA, Paula Hentschel Lobo. Pedagogia da natação: um mergulho para além dos quatro estilos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 20, n. 1, p. 5-14, 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16609. Acesso em: 30 maio 2021.

FERRACIOLI, Irana Junqueira de Castro; FERRACIOLI, Marcela de Castro; CASTRO, Iran Junqueira. Breaststroke Learning through the Use of Videotape Feedback. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, v. 15, n. 2, p. 204-214, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcdh/a/QYcqt7QmyryGV35WBR5mfPk/?lang=en. Acesso em: 30 maio 2021.

FIORI, Júlia Mello; Castro, Flávio Antônio de Souza; Teixeira, Luísa Beatriz Trevisan; Wizer, Rossane Trindade. Pedagogia da natação: análise das atividades realizadas em aulas para crianças. Pensar a Prática, v. 22, 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/51934. Acesso em: 30 maio 2021.

GALLAHUE, David; OZMUN, John. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: Bebês, Crianças, Adolescentes e Adultos. 3. ed. São Paulo: Phorte, 2005.

LEITE, Andrea Ferreira; ANDRADE, Edye Jaqueline; SILVA, Eser Avelino; ESTEVES, Tena Monteiro Sammour.; ROCHA, Wenes Souza. Natação: conhecimento e formação do professor. Revista Digital Vida e Saúde, v. 2, n. 4, 2003. Disponível em: https://docplayer.com.br/17288809-Natacao-conhecimento-e-formacao-do-professor-swimming-knowledge-and-formation-of-the-instructor.html. Acesso em: 30 maio 2021.

LÉMONIE, Yannick; LIGHT, Richard; SARREMEJANE, Philippe. Teacher-Student Interaction, Empathy and Their Influence on Learning in Swimming Lessons. Sport, Education and Society, v. 21, n. 8, p. 1249-1268, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13573322.2015.1005068?needAccess=true. Acesso em: 30 maio 2021.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARQUES, Renato Francisco Rodrigues; GALHARDO, Emerson Bassi. Estudo comparativo entre concepções metodológicas para o ensino técnico da natação. EFDeportes.com Revista Digital, n. 128, 2011. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd128/estudo-comparativo-entre-concepcoes-metodologicas-para-o-ensino-tecnico-da-natacao.htm. Acesso em: 30 maio 2021.

MOROUÇO, Pedro; AMARO, Nuno. Principais erros dos professores no processo de ensino de natação. Trances, v. 5, n. 4, p.357-364, 2013. Disponível em: http://iconline.ipleiria.pt/handle/10400.8/951. Acesso em: 30 maio 2021.

MORAIS, Milena Pedro; RODRIGUES, Gracele Massoli. Strategies to Teach Swimming to People with Spinal Cord Injury (SCI). Motriz, v. 24, n. 4, p. 1-5, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/motriz/a/8Fpb7ghQdb4bpN9bZ9gbwnh/?lang=en. Acesso em: 30 maio 2021.

NUNES, Leonardo Geamonond; FRANCO, Raquel. Novos Olhares a Respeito do Processo de Ensino Aprendizagem na Natação: Revisão Sistemática. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, v. 10, n. 15, p. 15-24, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/882. Acesso em: 30 maio 2021.

ONOFRE, Marcos. Prioridades de formação didáctica em Educação Física. Boletim Sociedade Portuguesa de Educação Física, n. 12, p. 75-97, 2017. Disponível em: https://boletim.spef.pt/index.php/spef/article/view/167/154. Acesso em: 30 maio 2021.

PEREIRA, Maurício Duran. Brincando com a água: a aprendizagem da natação. In: NISTA-PICCOLO, Vilma Leni. Pedagogia dos esportes. Campinas: Papirus, 1999, p. 35-54.

RISTOW, Leonardo; ONESTI, Anne Marie; BACKES, Ana Flávia; BRASIL, Vinícius Zeilmann; ROSA, Rodolfo Silva; RAMOS, Valmor. Saberes do professor de natação infantil: aprimorando o conhecimento teórico pedagógico. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 24, n. 257, p. 103-116, 2019. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/download/1125/964?inline=1. Acesso em: 30 maio 2021.

ROCHA, Helena; MARINHO, Daniel; FERREIRA, Sandra; COSTA, Aldo. Organização e metodologia de ensino da natação no 1o ciclo do ensino básico em Portugal. Motricidade, v. 10, n. 2, p. 45-59, jun. 2014. Disponível em: file:///C:/Users/w8/Downloads/2709-Article%20Text-10276-1-10-20140602.pdf. Acesso em: 30 maio 2021.

RODRIGUES, Marília Naves; LIMA, Solange Rodovalho. Atividades motoras aquáticas na coordenação corporal de adolescentes com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, n. 2, p. 369-381, jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/nHmV4Gt9DpSvrbpswcVCw3z/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 maio 2021.

SARMENTO, Pedro. Pedagogia do desporto e observação. Lisboa: FMH Edições, p. 251-253, 2004.

SCAGLIA, Alcides José; REVERDITO, Riller Silva; GALATTI, Larissa Rafaela. A contribuição da pedagogia do esporte ao ensino do esporte na escola: tensões e reflexões metodológicas. In: MARINHO, Alctane; NASCIMENTO, Juarez Vieira; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli. Legados do esporte brasileiro, 2014, p. 45-86.

TANI, Go; BASSO, Luciano; SILVEIRA, Sérgio Roberto; CORREIA, Walter. Roberto; CORRÊA, Umberto César. O ensino de habilidades motoras esportivas na escola. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 27, n. 3, p.507-18, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbefe/a/vCcNgTDrNxsLJfw8LFnYHVd/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 30 maio 2021.

YIN, Robert. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.