Banner Portal
About listening to and writing of old women practitioners of Gymnastics for All in the pandemic
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Aged
Pandemics
Empowerment

How to Cite

OLIVEIRA, Michelle Ferreira de. About listening to and writing of old women practitioners of Gymnastics for All in the pandemic. Conexões, Campinas, SP, v. 20, n. 00, p. e022036, 2023. DOI: 10.20396/conex.v20i00.8670990. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8670990. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: Aging is an irreversible physiological process, which is also involved by numerous social, psychological, cultural issues, etc., constituting aging as a multi and interdisciplinary field of study. Objective: This work aims to be a locus of presentation and analysis of the listening and writing of elderly practitioners of Gymnastics for All (GFA) linked to the extension project of the State University of Goias (UEG), during the pandemic period (2020 and 2021). Methodology: For that, we used as narrative methods, having as source letters, electronic messages from 18 elderly people. Results and discussion: The narratives value listening, dialogue, living and experiences in the group, such as collective trips and participation in. Conclusion: In addition, it brought to light the participants' desire for individual suffering and collective ways of coping, such as the hope of returning to personally participate in activities and scheduling trips.

https://doi.org/10.20396/conex.v20i00.8670990
PDF (Português (Brasil))

References

AYOUB, Eliana. Memórias da Educação Física na Escola: Cartas de Professoras. Campinas: Pontes Editoras, 2021.

BATAGLIA, Danielle Camila dos Santos; SOARES, Augusto Cesare de Campos; PAIVA, Erika Ananine; SILVA, Fabrizio Meller da. Academias de Ginásticas em Tempos de Pandemias: impacto, estratégicas e oportunidades empreendedoras. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Micro e Pequenas Empresas, v. 7, n. 1, 2022.

BATISTA, Mellina Souza Batista. Projetos de Extensão Universitária em Ginástica Para Todos e a Formação Profissional em Educação Física e Esporte. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade de São Paulo, 2019.

BEZERRA, Anselmo César Vasconcelos; SILVA, Carlos Eduardo Menezes da; SOARES, Fernando Ramalho Gameleira; SILVA, José Alexandre Menezes da. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Revista Ciências Saúde Coletiva, n. 25, supl. 1, jun. 2020.

BRAGAGNOLO, Adriana; MELLA, Lisiane Ligia; DALPAZ, Roberta Aparecida Borges Brito. Empoderamento Feminino na Velhice: experiência de ser e conviver. Revista Expressa Extensão. v. 25, n. 1. 2020.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome, Secretaria Nacional de Assistência Social. Serviço de Proteção e atendimento integral à família e serviços de convivência e fortalecimento de vínculos Caderno de Orientações. Brasília, 2016.

BRASIL. Senado Federal. Estatuto do idoso. Lei n. 10.741. 3. ed. Brasília: Coordenação de Edições Técnicas, 2019.

CABRAL, Tatiane; COSTA, Enio Silva da. A pandemia e as aulas remotas: a reinvenção da prática docente. In: RIBEIRO, Marcelo Silva de Souza; SOUSA, Clara Maria Miranda de; LIMA, Emanoela Souza. Educação em tempos de pandemia: registros polissêmicos do visível e invisível. Petrolina, PE: UNIVASF, 2020.

CERQUEIRA, Bruno Rafael Santos de. Educação no Ensino Superior em tempos de pandemia. In: Olhar de professor, v. 23, 2020.

CIGNUS. Estatuto Social. 2º Registro em cartório em 23 de fevereiro de 2021.

COSTA, Luciano Bedin da. Cartografia: uma forma de pesquisar. Revista Digital do LAV - Santa Maria - v. 7, n .2. p. 66-77. maio/ago.2014.

DALLA DÉA, Vanessa Helena Santana; DUARTE, Edison; REBELATTO, José Rubens; DALLA DÉA, Vicente Paulo Batista. Envelhecimento: informações, programas de atividades físicas e pesquisas. São Paulo: Phorte, 2016.

FIGPT. Fórum Internacional de Ginástica para Todos. Sobre. Campinas-SP, 2022. Disponível em: https://www.forumgpt.com/2022/sobre. Acesso em: 20 ago. 2022.

FONSECA, Graciela Soares; SOUZA, Jeane Barros de; CONCEIÇÃO, Vander Monteiro da; BRUM, Crhis Netto de; MAESTRI, Eleine; ARAÚJO, Jeferson Santos. Feelings and changes in the life of health academies in front of COVID-19. Research, Society and Development, v. 10, n. 10, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/18687. Acesso em: 20 ago. 2022.

FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores das instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus-AM, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia - o cotidiano do professor. Tradução de Adiana Lopez; revisão técnica de Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMES, Lohany Cristina do Nascimento; IWAMOTO, Thiago Camargo; BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro; OLIVEIRA, Michelle Ferreira de. O corpo a partir da Ginástica para Todos: primeiros debates com o grupo Cignus. Corpoconsciência, v. 24, n. 1, p. 83-94, Cuaibá: MT, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9764. Acesso em: 20 ago. 2022.

LANFERDINI, Fábio Juner; ROSA, Rodrigo Gomes da. Impacto da pandemia de Covid-19 sobre o treinamento esportivo. In: VAGO, Tarcísio Mauro; LARA, Larissa Michelle; MOLINA NETO, Vicente. Educação Física e Ciências do Esporte no tempo presente: desmonte dos processos democráticos, desvalorização da ciência, da educação e ações em defesa da vida. EDUEM, Maringá-PR, 2021.

MADRID, Silvia Christina de Oliveira; TAQUES, Marcelo José; HONORATO, Ilma Célia Ribeiro; GRANDO, Daiane. Educación Física en la escuela: enseñanza y aprendizaje en tiempos de pandemia. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 26, n. 277, p. 2-19, 8 jun. 2021.

MALTA, Deborah Carvalho; SZWARCWALD, Célia Landmann; BARROS, Marillia Berti de Azevedo; GOMES, Crizian Saar; MACHADO, Ísis Eloah; SOUZA JÚNIOR, Paulo Roberto Borges de; ROMERO, Dalia Elena; LIMA, Margareth Guimarães; DAMACENA, Giseli Nogueira; PINA, Maria de Fátima; FREITAS, Maria Imaculada de Fátima; WERNECK, André Oliveira; SILVA, Danilo Rodrigues Pereira da; AZEVEDO, Luiz Otávio; GRACIE, Renata. A pandemia na COVID-19 e as mudanças no estilo de vida dos brasileiros adultos: um estudo tranversal, 2020. In: Epidemiol, Serv. Saúde, Brasília, n. 29, v. 4, 2020.

MENEGALDO, Fernanda Raffi; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Ginástica para Todos na extensão Universitária: um olhar sociométrico sobre as relações entre os participantes. In: SOARES, Artemis de Araújo. (Org.). Sociedade, cultura, educação e extensões na Amazônia. São Paulo: Alexa Cultura & UFAM, 2021, v. 1, p. 201-224.

MORENO, Natália Lopes; TSUKAMOTO, Mariana Harumi Cruz. Influências da prática da Ginástica para Todos para a saúde na velhice: percepções dos praticantes. Conexões: Educ. Fís., Esporte e Saúde, Campinas: SP, v. 16, n. 4, p. 468-487, out./dez. 2018.

OLIVEIRA, Rita de Cássia da Silva; SCORTEGAGNA, Paola Andressa; OLIVEIRA, Flávia da Silva. Extensão universitária: perspectivas e ações para a terceira idade. In: OLIVEIRA, Rita de Cássia da Silva; SCORTEGAGNA, Paola Andressa. Universidade Aberta para a terceira idade: o idoso como protagonista na extensão universitária. Ponta Grossa, Editora UEPG, 2015.

OLIVEIRA, Wellington da Silva; SILVA, Thais Bento Lima da. Centro-dia para Idosos: afeto positivo como potência de ação e de fortalecimentos de vínculos. In: Revista Kairós Gerontologia, v. 22, n. 4. São Paulo-SP, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.23925/2176-901X.2019v22i4p141-159. Acesso em: 20 ago. 2022.

OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; IWAMOTO, Thiago Camargo; SOUZA, Lidia Acyole de; TOLEDO, Eliana de. Desmitificando a cultura cerratense por meio da Ginástica para Todos: Um estudo de caso do grupo de ginástica Cignus. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 4, p. 433–449, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v16i4.8654054. Acesso em: 20 ago. 2022.

OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; TOLEDO, Eliana de. Construindo pontes: o caso do Congresso de Ginástica para Todos no Centro-Oeste. Corpoconsciência, v. 23, n. 3, p. 106-121, Cuiabá: MT, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9188. Acesso em: 20 ago. 2022.

OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; RUFINO, Thais Aguiar; TOLEDO, Eliana de. Cartas em tempos de pandemia: narrativas de idosas praticantes de Ginástica para Todos. In: OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; OGERA, Adriana Aparecida Ribon; FRANÇA, Thyago Madeira. (Org.) Extensão Universitária na Região Centro-Oeste [livro eletrônico]: conquistas e desafios no século XXI. Anápolis, GO: Editora UEG, 2022.

PATRICIO, Tamiris Lima; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Festivais ginásticos: princípios formativos na visão de especialistas. Conexões. Campinas, v. 13, n. especial, p. 98-114, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v13iEsp..8637578. Acesso em: 20 ago. 2022.

PAOLIELLO, Elizabeth; TOLEDO, Eliana de; AYOUB, Eliana; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; GRANER, Larissa. Grupo Ginástico Unicamp: 25 anos. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.

RIBEIRO, Marcelo Silva de Souza; SOUSA, Clara Maria Miranda de; LIMA, Emanoela Souza. Educação em tempos de pandemia: registros polissêmicos do visível e invisível. Petrolina, PE: UNIVASF, 2020.

RUFINO, Thais Aguiar; OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; DIAS, Franciny dos Santos; TOLEDO, Eliana de. Pandemia, Festivais virtuais e Ginástica para Todos: olhares para aspectos coreográficos. Revista Didática Sistêmica, v. 2, n. 1, Rio Grande: RS, 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/13914. Acesso em: 20 ago. 2022.

SARÔA, Gioavanna Regina. A constituição e o processo coletivo de criação do Grupo Ginástico Unicamp pelas vozes de seus coordenadores. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Campinas-SP, 2017.

SOUZA, Bertulino José de; BRITO, Gustavo André Pereira de; OLIVEIRA, Marcus Vinicius de Faria; ARAÚ, Allyson Carvalho de (Org.). Cartografia das políticas públicas em Esporte e Lazer do Rio Grande do Norte. Natal: EDUFRN, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29095. Acesso em: 20 ago. 2022.

SILVA, Felipe de Souza. Contribuições da Ginástica para Todos para o desenvolvimento das relações sociais em idosos. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Educação Física. Campinas - SP, 2020.

SILVEIRA, Michele Marinho da; ROCHA, Josemara de Paula; VIDMAR, Marlon Francys; WIBELINGER, Lia Mara; PASQUALOTTI, Adriano. Educação e inclusão digital para idosos. Renote, Porto Alegre, v. 8, n. 2, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.15210. Acesso em: 20 ago. 2022.

SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado de. Ginástica Geral: Uma área do conhecimento da Educação Física. Tese (Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física. Campinas-SP, 1997.

SOUZA, Ana Elza da Silva; SANTOS, Maria Djanilza dos; SOUZA, Francisca Daguiana Nicola de; GONÇALVES, Nayara Ariane Laureano. Adoecimento Mental dos idosos diante da pandemia do SARS-COV-2 e as principais contribuições da enfermagem: uma revisão. In: Anais VIII Congresso Internacional de Envelhecimento Humano. Anais do VIII Congresso Internacional de Envelhecimento Humano. Campina Grande: Realize Editora, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/77343. Acesso em: 18 ago. 2022.

TOLEDO, Eliana de. Ensaio Cartográfico de movimentos de resistência na GPT em tempos difíceis. Conferência de Abertura do Congresso Nacional de Ginástica para Todos 2021. 1 vídeo (125 minutos). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=TfefRNfyCWI&t=4154s. Acesso em: 5 nov. 2021.

UEG. CIGNUS. Projeto de Extensão. Protocolo: 2010PRE0100001, deferido na Câmara de Extensão, 2010.

UEG. Ginástica para Todos com idosos na UEG – CIGNUS UNATI. Universidade Estadual de Goiás. Plataforma Pégasus. Protocolo, 2014PRE0100001, deferido na Câmara de Extensão, 2014.

UEG. Ginástica para Todos com idosos na UEG – CIGNUS UNATI. Universidade Estadual de Goiás. Plataforma Pégasus. Protocolo, 2014PRE0100001, deferido na Câmara de Extensão, 2018.

UEG. Ginástica para Todos com idosos na UEG – CIGNUS UNATI. Universidade Estadual de Goiás. Plataforma Pégasus. Protocolo, 2014PRE0100001, deferido na Câmara de Extensão, 2019.

ZUCHERATO, Bruno. Contribuições metodológicas para o ensino de geografia na educação básica: proposta de modelo cartográfico com múltiplas representações. 2012. 149 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/95623. Acesso em: 20 ago. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.