Banner Portal
University extension projects
Capa 2024 com foto das primeiras edições da revista
PDF (Português (Brasil))

Keywords

University extension
Exercise
Population

How to Cite

ALVES, Deborah Kazimoto; DIAS, Tales Conceição; MONTIEL, Fabiana Celente; AFONSO, Mariangela da Rosa. University extension projects: the importance of physical activity practice from the community´s perspective. Conexões, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e024021, 2024. DOI: 10.20396/conex.v22i00.8674246. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8674246. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Objective: to investigate the perception of the community involved in university extension projects developed at a federal university in southern Brazil. Methodology: A descriptive survey was carried out, mapping the extension projects registered with the Pro-Rectory of Extension and Culture at a federal university in southern Brazil and linked to the Physical Education course. Fifty per cent of the registered projects were randomly selected, resulting in a total of 152 respondents. The instrument consisted of closed questions using a Likert-type scale, addressing personal, interpersonal and organisational factors. Results and discussion: The results show that the perspectives of the extension community are positive in relation to all the factors investigated. Conclusion: There is also an understanding that the extension activities promoted by the institution under investigation contribute both to the initial training of academics and to the creation of personal and interpersonal bonds between participants.

https://doi.org/10.20396/conex.v22i00.8674246
PDF (Português (Brasil))

References

BATISTA, Zenilde Nunes; KERBAUY, Maria Teresa Miceli. A gênese da Extensão Universitária brasileira no contexto de formação do Ensino Superior. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. 4, p. 916-930, 1 jul. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v13.n3.2018.11178. Acesso em: 2 ago. 2023.

BIDUSKI, Grazieli Maria; LUNARDI, Morgana; ROSSATO, Mateus; BERTOLI, Josefina; FREITAS, Cintia de la Rocha; SERON, Bruna Barboza. Barreiras e facilitadores percebidos por pessoas com deficiência praticantes de esportes. Revista Kinesis, v. 39, p. 01-13, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2316546463869. Acesso em: 10 fev. 2023.

BRASIL. FORPROEX - ENCONTRO DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS, 1.: Conceito de extensão, institucionalização e financiamento, Brasília, 1987. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 15 jan. 2022.

BRASIL. FORPROEX, FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS E SESU/MEC: Política Nacional de Extensão Universitária, Brasil, 2012. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/wp-content/uploads/2021/12/PNEU.pdf. Acesso em: 25 jan. 2023.

BRASIL, Resolução CNE/CES nº7, 18 de dezembro de 2018. Diário Oficial da União, Brasília, p. 49-50, 19 de dez. 2018, Seção 1. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf?query=revogacao. Acesso em: 25 jul. 2023.

COSTA, Acaahi Ceja de Paula da; ARAGÃO, Thalia Ariadne Peña; PEREIRA, Cleber Sales; NOGUEIRA, Francisco Jander de Souza; RODRIGUES, Maria Gleice; CALLOU FILHO, Cesário Rui; VENTURA, Cláudio Ângelo. Educação e Saúde: a extensão universitária como espaço para tencionar e pensar a educação em saúde. Braz. J. of Develop., Curitiba, v.6, n.4 p. 21616-21630, abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n4-362. Acesso em: 10 jun. 2024.

FERÉS, Nelman de Abreu; KLEIN, Maria Helena. Instrumento de medida em educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Centro de Filosofia e Ciências Humanas, 1990.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

MATIAS, Tiago Sousa. Motivação, atividade física e mudança de comportamento: Teoria e Prática. Curitiba: Appris, 2019.

NAHAS, Markus Vinicius. Atividade Física, Saúde e Qualidade de vida: Conceitos e Sugestões para um Estilo de Vida Ativo. 7. ed. Florianópolis: Ed. do Autor, 2017.

OLIVEIRA, Lorena Neiva; FREITAS, Patrícia Pinheiros; LOPES, Mariana Souza; LOPES, Aline Cristine Souza. Participação em programas públicos para a prática de atividade física e comportamentos de saúde. Revista Brasileira de Atividade Física Saúde, v. 26, e0204, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.12820/rbafs.26e0204. Acesso em: 21 mar. 2023.

RIBEIRO, José Antônio Bicca. Aspectos motivacionais relacionados à prática de atividade física em idosos e o impacto na qualidade de vida. 2014. 213f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br/bitstream/prefix/3159/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final-jose%20antonio%20bicca%20ribeiro.pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.

ROMERO, Bruna Freitas; CASTANHO, Gabriela Kaiser Fullin; CHIMINAZZO, João Guilherme Cren; BARREIRA, Júlia; FERNANDES, Paula Teixeira. Motivação e Atividade Física: Os projetos de extensão na Universidade (Motivação e Atividade Física). Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 1, p.76-87, jan/mar. 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/44134/pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.

RYAN, Richard; DECI, Edward. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. v. 55, n. 1 p. 68–78, 2000. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11392867/. Acesso em: 10 fev. 2023.

SCHELLIN, Fabiane de Oliveira. Extensão universitária e formação de professores de Educação Física: contribuições e contradições. 2013. 164f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br/bitstream/123456789/1797/1/Fabiane%20de%20Oliveira%20Schellin.pdf. Acesso em: 25 jan. 2023.

SOUZA, Doralice Lange; CASTRO, Suélen Barbosa Eiras; MEZZADRI, Fernando Marinho. Facilitadores e barreiras para a implementação e participação em projetos sociais que envolvem atividades esportivas: os casos dos projetos Vila na Escola e Esporte Ativo. Revista brasileira de Educação Física e Esporte, v. 26, n. 3, jul./set., 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbefe/a/Kp4mTVkHqs6jxjtG7mLjzRQ/?lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS - UFPEL. Extensão universitária, 2023. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/prec/sobre-a-prec/extensao-universitaria/. Acesso em: 21 mar. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS – UFPEL. Portal Institucional UFPEL. Projetos. 2019. Disponível em: https://institucional.ufpel.edu.br/projetos. Acesso em: 8 abr. 2019.

WENDT, Andrea; CARVALHO, Wellington Roberto Gomes; SILVA, Inácio Crochemore Mohnsam; MIELKE, Grégore Iven. Preferências de atividade física em adultos brasileiros: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 24, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/13895. Acesso em: 10 fev. 2023.

WORLD HEALTH ORGANIZATION – WHO. WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: at a glance. 2020 Disponível em: https://www.who.int/publications-detail-redirect/9789240015128. Acesso em: 10 fev. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.