Banner Portal
The Training Initiation Program (PIBID) in the formation of Physical Education teachers at the Federal University of Pará/Campus Guamá
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teachers - Training of
Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships
Gymnastics for all

How to Cite

MACIAS, Céres Cemírames de Carvalho; COSTA, Mateus de Brito; MOREIRA, Fátima de Souza; FREITAS JÚNIOR, Maury Marcel Souza de; NENO , Marilia Patricia Brandão Gomes; COSTA, Maria da Conceição dos Santos. The Training Initiation Program (PIBID) in the formation of Physical Education teachers at the Federal University of Pará/Campus Guamá: the experience with Gymnastics for All. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023020, 2023. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8674299. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8674299. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

Introduction: This communication is derived from a experience report involving the teaching of GPT materialized in the integrated PIBID subproject "educational praxis and body culture: human formation, teaching work and strengthening of the University-Public School relationship". Objective: analyze the contributions of the practice of initiation to teaching, offered by PIBID, in the formation of Elementary School teachers of UFPA/Guamá. Methodology: For data collection, the field diary records of eight scholarship holders and the supervising teacher were used. Results and discussion: The analysis was carried out based on the records, establishing a dialog between the observations of the scholarship holders and the theoretical framework chosen. Conclusion: The results showed that the contributions of participation in PIBID focused mainly on the desire to know and interfere in the daily school life, to overcome the challenges of teaching and to assume a broader view on the teaching of gymnastics in school through GPT and its relationship with cultural/regional manifestations.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8674299
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Roseane Soares. A ginástica na escola e na formação de professores. Salvador. 2005. 213 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2005.

AYOUB, Eliana. A ginástica geral e a educação física escolar. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2007.

AYOUB, Eliana; GRANER, Larissa. Transformando poema em gesto, corda em estrela, conduíte em flor. In: TOLEDO, Eliana; SILVA, Paula Cristina da Costa (Orgs). Democratizando o ensino da ginástica: estudos e exemplos de sua implantação em diferentes contextos sociais. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2013. P. 23-48.

BRACHT, Valter. Educação física e aprendizagem social. Porto Alegre, RS: Magister, 1992.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Nível Superior. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID. 2023.

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do folclore brasileiro. 12. ed. São Paulo: Global, 2012.

CONCEIÇÃO, Maria; SILVA, Maria; MOTTA, Maria; SILVA, Davson; TEIXEIRA, Thelma. A Integração pluricultural na educação musical brasileira, European Review Of Artistic Studies, vol. 7, n. 3, p. 1-21, 2016. Disponível em: https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/84/89. Acesso em: 15 jul. 2023.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.

EAUFPA. Histórico. 2023. Disponível em: https://ea.ufpa.br/historico. Acesso em: 28 jul. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FRIGOTTO, Galdêncio. Educação omnilateral. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil. ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Galdêncio (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. P. 267-274.

FÁTIMA, Conceição Viana de; UGAYA, Andresa de Souza. Ginástica para todos e pluralidade cultural: movimento para criar novos pensamentos. In: Oliveira, Michelle; Toledo, Eliana. Ginástica para todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis, GO: UEG, 2016. P.141-154.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Ginástica, gênero e raça: a educação do corpo da mulher nos primórdios do século XX. In: GAIO, Roberta; ZUZZI, Renata. (Des)encontro de gêneros na ginástica: corpo, educação profissional e esporte. Curitiba, PR: Editora Bagai, 2021. P. 16-32.

GRANER, Larissa; AYOUB, Eliana. Ginástica para todos na educação física escolar: processos de criação na escola. In: Oliveira, Michelle; Toledo, Eliana. Ginástica para todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis, GO: UEG, 2016. P. 97-140.

HISSA, Cássio Eduardo Viana. Entrenotas: compreensões de pesquisa. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2013.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo, Cortez Editora. 2011.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação Escolar: Políticas, estrutura e organização. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2021. [e-book].

LORENZINI, Ana Rita. Conteúdo e método da educação física escolar: contribuições da pedagogia histórico-crítica e da metodologia crítico-superadora no trato com a ginástica. 2013. 266 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

MACIAS, Céres Cemírames de Carvalho. Corpos em cena: o fazer pedagógico na ginástica rítmica. 2011. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2011.

MACIAS, Céres Cemírames de Carvalho. Entre saltos, equilíbrios e rotações: a trajetória de formação e a produção científica de professoras de ginástica do ensino superior. 2017. 228 f. Tese (Doutorado em Educação) - Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.

MACHADO, Thiago da Silva; BRACHT, Valter; FARIA, Bruno de Almeida; MORAES, Claudia; ALMEIDA, Ueberson; ALMEIDA, Felipe Quintão. As práticas de desinvestimento pedagógico na educação física escolar. Movimento, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 129–147, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/10495/8924. Acesso em: 15 jul. 2023.

MATSUMOTO, Marina Hisa; AYOUBI, Eliana. Ginástica geral na escola: Uma proposta para todos. In: MIRANDA, Rita; EHRENBERG, Mônica Caldas; BRATIFISCHE, Sandra Aparecida. Temas emergentes em ginástica para todos. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2016. p. 103-122.

MOURÃO, Andressa Janaína; MOKARZEL Marisa; KLAUTAU FILHO, Mariano. Arraial do Pavulagem, Cultura e Tecnologia. In: SIMPÓSIO NACIONAL ABCiber, 9., 2016. São Paulo. Anais... São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2016.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fabio Fernandes; ALMEIDA, Cláudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional. 2021.

OLIVEIRA, Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CD-ROM.

PARAISO, Cristina Souza. O trato com o conhecimento da ginástica na escola: contribuições para uma proposta pedagógica pautada na abordagem crítico-superadora da educação física. 2015. 125 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

PISTRAK, Moisey Mikhaylovich. A Escola-comuna. São Paulo: Expressão Popular, 2009

RINALDI, Ieda Parra Barbosa. A ginástica como área de conhecimento na formação profissional em educação física: encaminhamentos para uma reestruturação curricular. 2005. 220 f. Tese (Doutorado em Educação Física) Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2005.

SEVERINO, Antônio. Prefácio. In: LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 9ª edição. São Paulo: Cortez, 2021.

SILVA, Mauro Sérgio; BRACHT, Valter. Intervenção profissional durante a formação inicial: contradições e possibilidade das experiências docentes precoces em Educação Física. Motrivivência, v. 17, n. 25, p. 57-76, 2005.

SILVA, Marilda da. Complexidade da formação de professores: saberes teóricos e saberes práticos. São Paulo: Cultura Acadêmica. 2009.

SOARES, Carmen Lúcia. Educação física: raízes europeias e Brasil. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 1994.

Imagens da educação no corpo: estudo a partir da ginástica francesa do no século XIX. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 1998.

SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado de. Ginástica geral: uma área do conhecimento da Educação Física. 1997. 163 f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 1997.

TAFFAREL, Celi Zulke; LACKS, Solange; SANTOS JÚNIOR, Cláudio de Lira. Formação de Professores de Educação Física: estratégia e táticas. Motrivivência. v. 18, n. 26, p. 89-11, junho. 2005.

TAFFAREL; Celi Zulke; ESCOBAR, Michele. A cultura corporal. In: HERMIDA, Fernando. (org). Educação Física: conhecimento e saber escolar. João Pessoa-PB: Editora Universitária da UFPB, 2009.

VELARDI, Marília. Ginástica rítmica: a necessidade de novos modelos pedagógicos. In: NISTA-PÍCCOLO, Vilma Leni (Org). Pedagogia dos esportes. Campinas, SP: Papirus, 1999.

ZYLBERBERG, Tatiane Passos. Possibilidades corporais como expressão da inteligência humana no processo de ensino-aprendizagem. 2007. 289 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.